Utdanning,
Hausmanns gt. 17
PB 9191 Grønland,
0134 Oslo.

Tlf. +47 24 14 20 00
redaksjonen@utdanningsnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Knut Hovland

Nettredaktør:
Paal M. Svendsen

Utgiver:
Utdanningsforbundet

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Utdanning.
Utdanning er medlem i
Den Norske Fagpresses Forening, og arbeider etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Opptakskravene for lærerstudenter står fast
Rundt 35 prosent av årets søkere til lærerutdanningene er ikke kvalifiserte for opptak. – Så lenge det er mange nok kvalifiserte søkere til å fylle plassene, så er det ikke noe problem, sier statsråd Tora Aasland.
- Vi er fornøyd med de kravene vi har satt og kommer til å fortsette med det, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland. (Foto: Jørgen Jelstad)

(Etter at Utdanning konfronterte Tora Aasland med at to av uttalelsene i denne artikkelen er faktiske feil, har hun beklaget og korrigert. Korrigeringene gjelder uttalelsen om at det er nok kvalifiserte søkere til å fylle plassene på lærerutdanningen, og at barnehagetilbudet er bedre utbygd i Norge sammenlignet med Sverige og Danmark. Beklagelsen og korreksjonen er publisert i en sak som ble lagt ut 18. august 2011.)

Minimumskravet for opptak til grunnskolelærerutdanningen er karakteren 3 i norsk og matte, samt 35 skolepoeng. Rundt 35 prosent av årets søkere til lærerutdanningene er ikke kvalifiserte for opptak, og for for lærerutdanningen for 1.-7. trinn er det over 40 prosent som ikke er kvalifiserte.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) mener det er greit så lenge det er nok kvalifiserte søkere til å fylle de studieplassene som finnes.
- Hvis du sammenligner med medisinstudiet, så er det 90 prosent av søkerne der som ikke kommer inn, og der går man etter kvalifikasjoner. Og det er det viktig at vi gjør på lærerstudiet også gjennom at de som ikke er kvalifiserte, ikke kommer inn, sier Aasland.

- Er fornøyd med kravene

Andelen ukvalifiserte søkere til lærerutdanningen har ikke endret seg vesentlig fra i fjor, og Kunnskapsdepartementet har ingen planer om å endre opptakskravene, verken gjennom å gjøre det vanskeligere eller lettere å komme inn.

- Noen mener at vi ikke skal ha de kvalifikasjonskravene vi har, og andre mener de bør være strengere. Vi er fornøyd med de kravene vi har satt og kommer til å fortsette med det, sier Aasland.

Ingen tidsplan for pedagogtetthet

Denne uken ble det også kjent at Kunnskapsdepartementet vil presisere kravene om pedagogtetthet i barnehagene, noe som fører til en oppjustering av tallet på hvor mange førskolelærere som mangler i Barnehage-Norge. Med den nye presiseringen mangler det nå 6000 førskolelærere i barnehagene. Samtidig har antallet søkere til førskolelærerutdanningen sunket gjennom de siste tre årene.

- Studieplassene har vi, men vi skulle gjerne hatt flere som søkte på de plassene. Samtidig er det også altfor mange som slutter underveis, eller begynner i andre yrker etter endt utdanning. Så rekruttering og frafall er de to viktigste utfordringene, sier Aasland.

De utvider nå rekrutteringskampanjen for lærerutdanningen, GNIST, til også å gjelde førskolelærerutdanningen.
- Vi ser at det har hjulpet på rekrutteringen til lærerutdanningen, så håper vi å få en uttelling på det allerede i neste søkerrunde for førskolelærerutdanningen, sier Aasland.

- Har regjeringen noe konkret mål om når de skal ha full dekning med pedagoger i barnehagene?
- Vi har ikke noe konkret mål for det, annet enn at her er det en jobb å gjøre. Dette haster jo, men vi har ingen konkret tidsplan, sier Aasland.

- I Sverige er andelen pedagoger i barnehagene på 50 prosent, og i Danmark er den 60 prosent, mens i Norge er andelen pedagoger kun 30 prosent – hva er grunnen til det?
- Noe av forklaringen er at vi etter hvert har en mye bedre utbygd barnehagesektor enn de to landene, så vi har behov for flere folk. Men uansett vil dette være en sak hvor det er et mål for oss å få høyere pedagogtetthet, sier Aasland.


Kommentarer:
Inntakskravene er OK
Selv om Aasland tar feil omkring behovet for kvalifiserte lærerstudenter, er det viktig at inntakskravet består. Det er viktig for rekrutteringen av de beste til lærerstanden, for det fortjener elevene. Strengere krav enn de vi har i dag, er ikke tilrådelig. Da kan vi få et rekrutteringsproblem. Det bør heller etableres en forutsigbar og frekvent videreutdanning for lærerne, med rett og plikt til å¨delta.
Opptakskrav for studenter
I offentlig debatt er det praktisk talt alltid snakk om poeng. Jeg har snart 50 års erfaring som pedagog. Dårlig lærerutdanning, dårlig menneskesyn, dårlig lærerpraksis og manglende lærerveiledning er i hovedsak årsaker til utrolig mange ødelagte menneskeskjebner. Men dette har jeg hevdet i flere tiår uten at jeg har opplevd at noen har gjort noe med det.
Opptakskrav til lærerstudiet
Det er IKKE greit at det er så mange svake søkere til lærerstudiet. Selv om det finnes elever med lav poengsum fra videregående skole som kan bli gode lærere, så er det best om lærerstudentene holder et høyere nivå. Flere høyt kvalifiserte søkere gir høyere kvalitet i utdanninga som igjen gir flere høyere kvalifiserte lærere. I lærerutdanninga må vi tilpasse undervisning og krav til det nivået studentene er på, akkurat som lærere i grunn- og videregående skole. Å heve opptakskravet til 4 i "de viktige fagene"/eller alle fag for den del er en mulig vei å gå, men resultatet kan lett bli at det blir for få kvalifiserte søkere og på sikt mangel på utdannede lærere. Loven om tilbud og etterspørsel (for å presse fram høyere lønn og status) vil imidlertid ikke funke så lenge det er mulig å tilsette "ufaglærte" der en mangler folk. Rekrutteringskampanjen har for så vidt vært vellykket, uten den ville antall søkere vært enda lavere, men er tydeligvis ikke nok. Det som må til i tillegg for å øke søkerkvaliteten er bedre lønn, status og arbeidsforhold
Ambivalent
Krav er fint det. Jeg tar lærerutdanningen min over nett, første kullet. I mitt kull er det fantastiske mennesker som mange, som meg, har jobbet i skolesektoren lenge. Er ikke enig i at vi ikke hadde vært kvalifiserte om vi som 18-åringer fikk 2 i matematikk. Dette skjedde nesten meg pga sykdom. Jeg karret meg til en 3'er... Jeg skulle aldri bli lærer, men etter en dag som vikar falt alt i livet mitt på plass. Og når det gjelder førskoleutdanningen synes jeg det også er rart det er kun karakterer det sees på. Vi er alle mennesker og alle er ulike. Det er viktig å ta vare på kjærligheten vi har til barn og vår EVNE til å LÆRE bort og ENGASJERE... Om en ser på vår arbeidskontrakt, Kunnskapsløftet, så er min mening at en kan klare dette uansett hva en gjorde som 18åring...
Opptakskrav for lærerstudenter
Vår datter har 47 studiepoeng, men kommer ikke inn på lærestudie, fordi en eksamen i matte 2. året på videregående satte en stopper for dette. Hun fikk 2 på eksamen, og med 3 som standpunkt, ble karakteren 2,5. Hun har et brennende ønske om å bli lærer, dog ikke undervise i matte. Hun tok opp matten i fjor på Bjørknes. Gjorde det kjempebra gjennom hele året, men da det kom til eksamen, ble det 2 igjen. Nå tar hun opp matten igjen, og vi krysser fingrene for henne. Ønske er å undervise i språk, historie, RLE. Fag hun elsker, og brenner for. Det må da være plasss til de som virkelig vil bli lærere i den norske skolen. Og at en eksamen skal være med på å velte alt, er forferdelig.Vi beundrer datteren vår for det pågangsmotet hun viser, dette står det respekt av.Og vi håper virkelig hun lykkes. Sånn som kravene og utregningene av snittet er pr. dags dato kan det umulig fange opp alle som virkelig vil bli lærere. Dette er stor skam.Håper bare hun ikke mister motet.
Tullete opptaksregler
Idag må man ha minst 35 poeng + 3 i matte og norsk for å kiomme innpå lærer utdanningen. Enkelte har mer enn nok poeng for å komme inn, men stoppes for karakteren i matte ikke er 3.Det burde kun være en viss spoengsum som teller, ikke enkelt karakterer i tillegg. Som lærer kan man jobbe et helt liv uten å måtte undervise i matte. Drømmen om å bli lærer blir knust for man mangler 0,5 poeng i matte for å komme inn. Regjeringen ønsker studenter som virkelig vil bli lærere og setter en stopper for en idiotisk regel. Dette bør det bli en forandring på.
35 skolepoeng
3 i matte og norsk er heilt ok. Men av og til slit elevar med å få 35 skulepoeng. Det kan skuldast så mange ting at ein har ein el fleire toarar f.eks. Og det kan bety at ungdom, som kanskje har prøvd seg som lærarassistent og funne ut at dette var spanande, men som ikkje har 35, men kanskje 33 skulepoeng, ikkje kjem inn på lærarhøgskulen.
Vi gjør så godt vi kan, men er vi mange nok?
Allerede i 2009 uttalte Bård Vegar Solhjell og statsminstere Stoltenberg i en pressemelding (29.5.09) i forbindelse med lanseringen av St.meld. nr.41 (2008-2009), følgende: "Nå skal innsatsen rettes sterkere mot kvalitet og innhold i barnehagen." Foreslåtte tiltak var flere førskolelærere og økt kompetanse hos personalet.Denne uttalelsen kom altså for drøye 2 år tilbake. Idag sier Tora Aasland at regjeringen "ikke har noe konkret mål om når de skal ha full dekning med pedagoger i barnehagen, annet enn at her er det en jobb å gjøre. Dette haster jo, men vi har ingen konkret tidsplan."Var løftene fra Solhjell og Stoltenberg, som skapte positive forventninger hos oss barnehagepedagoger, bare tomme ord uttalt i et begeistret øyeblikk, eller handler det her om uenighet mellom de ansvarlige ministrene om alvoret i personalsituasjonen i norske barnehager? Uansett, jeg sitter igjen med en følelse av både å ha blitt ført bak lyset av tomme løfter, men også av at der ikke er seriøs, politisk vilje til å ta barnehagepedagogenes uholdbare arbeidsvilkår på alvor. Som yrkesgruppe opplever jeg at vi av den grunn ikke blir tilstrekkelig vedsatt, på tross av at St.meld. nr. 41 (2008-2009) slår fast at "de ansatte er og blir den viktigste faktoren for kvalitet i barnehagen" Det stilles videre krav til et allerede hardt presset personale om daglig "å se, lytte til, støtte og tilrettelegge for det enkelte barns utvikling." Vi har kompetansen til å innfri dette kravet, men vi er ikke mange nok til å ha "et våkent blikk" for den enkelte til enhver tid.Vi ønsker oss flere pedagoger og tilstrekkelig voksentetthet, slik at vi kan gjøre jobben vår på en forsvarlig måte i tråd med de krav og forvetninger vi både stiller til oss selv som yrkesgruppe, men også slik det er forventet i Rammeplanen og Barnehageloven. De samme politikerne som stiller krav må også ta ansvar og bevilge nok ressurser slik at vi har en fair mulighet for å innfri kravene.
OPPTAKSKRAV
Opptakskravene til lærerutdanning må ligge fast. At 40% av søkerne til lærerutdanning 1-7 ikke fyller opptakskravene må imidlertid bekymre oss som samfunn. Når det gjelder førskolelærerutdanninga bør opptakskrava innføres snarest, og de bør være de samme som for lærerutdanninga. At det blir for få lærere/færskolelærere må løses ved lønnsmessige tiltak. Alle andre tiltak er å ligne med " gå rundt grøten" løsninger. I tillegg til opptakskrav bør man foreta skikkethetsvurdering ( intervju) ved opptak. Yrkesutøvere som skal arbeide med barn må være skikket for arbeidet. Møtet mellom pedagogen og eleven i skole og barnehage er avgjørende for en kvalitativ utvikling i vårt samfunn.
Ambivalent
Krav er fint det. Jeg tar lærerutdanningen min over nett, første kullet. I mitt kull er det fantastiske mennesker som mange, som meg, har jobbet i skolesektoren lenge. Er ikke enig i at vi ikke hadde vært kvalifiserte om vi som 18-åringer fikk 2 i matematikk. Dette skjedde nesten meg pga sykdom. Jeg karret meg til en 3'er... Jeg skulle aldri bli lærer, men etter en dag som vikar falt alt i livet mitt på plass. Og når det gjelder førskoleutdanningen synes jeg det også er rart det er kun karakterer det sees på. Vi er alle mennesker og alle er ulike. Det er viktig å ta vare på kjærligheten vi har til barn og vår EVNE til å LÆRE bort og ENGASJERE... Om en ser på vår arbeidskontrakt, Kunnskapsløftet, så er min mening at en kan klare dette uansett hva en gjorde som 18åring...
Opptakskrav for lærerstudenter - for lavt
Vi som har arbeidet - eller fortsatt arbedeider i skolen - vet hva karakteren 3 innebærer. Det er den store sekken, der karakteren 3 like gjerne kan være nær 2 som nær 4. Dersom vi noen gang skal klare å heve status for lærere, må det også stilles skikkelige inntakskrav for kommende lærerstudenter. Det er bedre å stille kravt til inntaket enn at lærerskolestudenter risikerer å stryke til faglige eksamener i løpet studiene, noe som ikke er uvanlig.
Se til Finland
En lang rekke reportasjer og meldinger de siste par årene har slått fast at de gode resultatene i finsk skole skyldes dyktige og kunnskapsrike lærere. Slik vil vi gjerne ha det i Norge også, men vi nøler med å ta grep som kan forandre skolen. Vi fortsetter med å la den middelmådige karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående skole være god nok for adgang til lærerutdanninga. Det beste man kan si om det, er at disse studentene begynner studiet med blanke ark. Hvis motivasjonen for læreryrket er god nok, kan de med litt ekstra innsats forbedre kunnskapene og karakteren til neste studieår. Det vil alle parter tjene på. Studenter uten faglig styrke fører til et slapt studiemiljø som gir oss middelmådige lærere. Akkurat det vi ikke vil ha.
Skuffende svakt faglig nivå
Rundt 35 prosent av årets søkere til lærerutdanningene er ikke kvalifiserte for opptak, står det. Er det ikke et tankekors at så mange søker et studium de ikke vil komme inn på uansett? Slik jeg ser det, forteller dette en hel del om holdningen til vår profesjon - det er total mangel på respekt for formelle krav. Det er like uhørt å søke uten å være kvalifisert som å søke jobb som bussjåfør uten å ha førerkort. Når lista er lagt så lavt som karakteren 3 i to fag - og ingen spesielle krav i engelsk - er det grunn til pessimisme når så mange ikke en gang når opp til dette.
Hvor vanskelig er det?
Mulig at GNIST-kampanjen har hatt noe effekt, men jeg kunne ønsket å vi hvor mye? Tipper den er marginal om man ser den over tid! Videre synes jeg det er "fantastisk" at man under et rekrutteringarbeid har uttalt at lønn ikke skal være et tema. Læreryrket må i så tilfelle være det eneste yrket hvor lønn ikke har effekt på rekrutteringen. Min påstand er at lønn er av vesentlig betydning for mange unge når de tenker fremtidig yrke - i alle fall for de flinkeste elevene som har flere valgmuligheter OG som vi gjerne skulle hatt i norsk skole om vi merner alvor med "å lage verdens beste skole".
Fullt navn:
Overskrift:
Epost:
Kommentar:
NB! Innlegget vil ikke vises med en gang. Du får en e-post fra oss når det ligger ute.
       Vi publiserer kun innlegg som er sendt inn med fullt navn
Bredt skoleforlik i Sverige
Samfunn | 24.05.2013
Av Knut Hovland

De borgerlige regjeringspartiene, Sosialdemokratene og Miljøpartiet ble i går kveld enige om et forlik når det gjelder friskolene. Forliket innebærer i praksis en innstramming for friskolene i vårt naboland.

Les hele saken

Frakter elever til skolen i båt
Samfunn | 23.05.2013
Av Paal M. Svendsen

Rendalen. Kart: Google maps I Rendalen i Hedmark står fylkesveien under vann. Elever som skulle til skolen i dag ble transportert med båt.

Les hele saken

 
Får lære naturfag av de beste
Høyere utdanning | 23.05.2013

Statssekretær Elisabeth Dahle og fylkesrådmann Tron Bamrud på Energy Camp i fjor. Foto: Energy Camp Under middels resultater på Pisa undersøkelsen i naturfag (2006), fikk Nes kommune til å tenke annerledes.

Les hele saken

Prioriterer tjenester fremfor vedlikehold
Samfunn | 23.05.2013

Helge Eide. Foto: Paal M. Svendsen Kommunene nedprioriterer vedlikehold av bygg og anlegg på grunn av presset økonomi.

Les hele saken

 
Færre deltakere på nettkurs
Samfunn | 23.05.2013

Nettskolene hadde i overkant av 17 000 deltakere høsten 2012, en nedgang på nesten 12 prosent fra året før.

Les hele saken

Første resultater i Utdanningsvalg
Høyere utdanning | 23.05.2013

I dag får historiens første studenter i faget Utdanningsvalg resultatet på sine eksamensoppgaver.

Les hele saken

 
1814-bibliografien er tilgjengelig på nett
Samfunn | 23.05.2013

Nasjonalbibliotekets nye 1814-bibliografi: 1814–bibliografi: litteratur fra og om 1812–1814 er nå tilgjengelig på nett.

Les hele saken

Elever vil ha mer aktivitet i undervisningen
Grunnskole | 23.05.2013

En ny dansk undersøkelse viser at elever ønsker mer aktivitet undervisning. Nå krever det danske Børnerådet at dette blir høyt prioritert i den nye grunnskolereformen.

Les hele saken

 
Overrakte Holmboeprisen til Meløy-lærer
Grunnskole | 22.05.2013

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og lærer Anne-Mari Jensen. Foto: Kunnskapsdepartementet I dag ble matematikklærer Anne-Mari Jensen fra Meløy i Nordland hedret med Holmboeprisen 2013.

Les hele saken

Alvorlig skadd i arbeidsulykke på skole i Bjerkreim
Samfunn | 22.05.2013

Vikeså skule. Kart: Google maps En 21 år gammel mann ble onsdag morgen alvorlig skadd i en arbeidsulykke ved Vikeså skole i Bjerkreim i Rogaland.

Les hele saken

 
annonser annonser: