Læringsstilsmodellen-en inspirasjon i klasserommet

Utdanning nr 22/06 har et kritisk syn på læringsstiler. Vi føler en splittelse når vi leser atikkelen. Den skiller ikke helt mellom kritikken av den kommersielle siden ved kursing i modellen og selve læringsstilsmodellens innhold.

I artikkelen blir det hevdet at det er vanskelig å etterprøve forskningen til Dunn & Dunn og at Rita Dunn tjener for mye på sitt kurs- og sertifiseringsprogram, så er dette en sak for seg.

Dette får andre forskere avvise eller bekrefte. Men derfra til å gi stryk til læringsstiler, synes vi er en noe drøy påstand. Som lærere på ”grasrota” i barneskolen, finner vi stor inspirasjon både i Howard Gardners flerintelligensteori og i læringsstilsmodellen til Dunn & Dunn. Vi utdanner oss for tiden til læringsstilspedagoger via høyskolen i Jönköbing. Gjennom forelesningene til dr. fil. Lena Bostrøm og professor i pedagogikk og didaktikk Thomas Kroksmark får vi satt læringsstilsmodellen inn i en historisk-didaktisk sammenheng og drøftet den i forhold til Kunnskapsløftet.

I praksisfeltet har vi arbeidet spesielt med å legge til rette for at elevene kan bruke de fire innlæringsstilene (auditiv, visuell, taktil og kinestetisk) ved læring av nytt og vanskelig stoff. Dette har ført til at vi har prøvd ut ulike arbeidsmetoder og materiell som verksted og stasjoner, golvspill, klypehjul, magiske bokser, store puslespill og snukort. Vi prøver også å legge til rette for variert møblering og ulike samarbeidsformer. En kan stadig forbedre læringsmiljøet slik at elevene får en mer variert og fleksibel undervisning.

Vi har store utfordringer i den norske skolen i dag og bør ikke avvise en modell så lettvint som det ble gjort i den nevnte artikkelen.

Artikkelforfatterne er lærere ved Madlavoll skole, Stavanger.

Powered by Labrador CMS