Grenseløs læring

Forskning.no har en meget interessant artikkel basert på Ingunn Marie Eriksens doktoravhandling om forholdet mellom etnisk norske og innvandrerjenter på en videregående skole i Oslo øst.

Artikkelen tar opp flere viktige temaer, ikke minst farene ved det som i artikkelen kalles "Grenseløs læring". Jeg hitsetter et lite utsnitt:

I spissen for C-klassen sto en kjerne med svært bråkete muslimske jenter, som klappa til andre jenter hvis det måtte til, og som var så høylytte og tok så mye plass at de forstyrret undervisningen til klassen sin, og andre klasser.
– Mangelen på grenser og autoritet på skole, ingen faste klasserom, få faste lærere, og kravet om selvdisiplin, frustrerte elevene, forteller Eriksen.

Elevene etterspurte mer disiplin fra lærerne sine. Det måtte rett og slett en ekstremt sterk selvdisiplin til for å gjøre det bra i C-klassen.

I denne settingen, og i Eriksens spesifikke utvalg, utviklet det seg en form for aggressiv og bråkete jenterolle som hun kaller en opposisjonell femininitet. Bråket var både et resultat av, og en reaksjon på skolens mangel på grenser."

Jeg anbefaler hele artikkelen på forskning.no:

http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/349462

http://home.online.no/~bjoe-od/index.cfm

Powered by Labrador CMS