Hvorfor tier så mange lærere om det selvsagte?

Det er naturligvis bra at den norske skolen krever at lærerne er elevvennlige og viser en stor grad av tillit til elevene på de fleste områder.

Det er likevel ikke det samme som å behandle elever ut fra troen på at samtlige har evner og selvdisiplin til selv å finne fram til relevant læringsstoff, sette seg inn i det og kunne nyttiggjøre seg det på et vis samfunnet ser som ønskelig.

Fornuft og hjerneforskning tilsier at uhyre få elever har slike muligheter. Likevel setter skolemyndighetene gang på gang i verk opplegg som nettopp er basert på evner og modenhet elever beviselig ikke har.

Bare for å nevne noen få: kritikkløs frislipp av IKT som "læringsplattform", baseskoler og stasjonsundervisning. Avisartikler og forskning om elevers tidsbruk på ikkefaglig stoff via nettet burde etter hvert vekke selv folk i Udir. Her er dessuten lenker til den seneste forskning om baseskoler og såkalt stasjonsundervisning.

De fleste av funnene synes selvsagte for en relativt oppegående lærer, men kanskje skyldes manges taushet frykt for å miste lokale lønnstillegg om man flagger skepsis til motepålegg ovenfra? Baseskoler gir dårlig læringsmiljø og Stasjonsundervisning fungerer dårlig for svake elever

http://home.online.no/~bjoe-od/index.cfm

Powered by Labrador CMS