Ernas plan for hardt vær

Det er bemerkelsesverdig at vi i denne perioden uten realfagfokus har brakt fram våre første nobelprisvinnere i medisin, ekteparet May-Britt og Edvard Moser.

Bjørn Olsen er pensjonert adjunkt


Erna Solberg har en plan for hvordan Norge skal se ut om 5 år, i 2020. I statsministerens drømmescenario (Dagbladet 01.08.2015) har man bedrevet Høyres problemløsning. Om det er med eller uten Fremskrittspartiet, vet jeg ikke, men Høyre har vunnet to valg – nå i 2015 og i 2017, hvilket gjør hverdagen i Norge blåere enn på lenge.

Men blått hav og blå himmel betyr ikke nødvendigvis hardt vær det kan bety sol og varme med koselige rød/oransje solnedganger. Det kan også bety nordavind så sterk at fiskeflåten må ligge i havn. Denne symbolikken er vel rammen for Ernas plan. Valgresultatene i september fra Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø er spennende, like viktige er alle kommune resultater fordi ved valget i 2019 er 323 kommuner borte hvis Sanner vinner fram.

Så er det utdanning. Undertegnede er enig i at forskning henger tett sammen med utdanning. Jeg er delvis enig med Erna i at det er en tabbe å glippe på realfag og teknologi for framtida.

En totalglipp på utdanning i realfag vil være en tabbe, men avstanden mellom to ytterligheter vil alltid være store. Jeg vet ikke hvilke rådgivere i skolepolitikk som har funnet ut at vi i tiår har lent oss tilbake og ikke vært opptatt av realfag. Det er bemerkelsesverdig at vi i denne perioden uten realfagfokus har brakt fram våre første nobelprisvinnere i medisin (realfag/naturfag), ekteparet May-Britt og Edvard Moser. Kanskje mer tilbakelent holdning vil skaffe oss flere naturvitere i eliteserie?

Hvis man tenker seg Norges realfagkompetanse som en organisme, vil jeg hevde at de siste 50 år har gått fra frisk/feberfri via økende febril temperatur til dagens feber som defineres forskjellig etter politisk ståsted og kunnskaper innenfra norsk skole.
Etter at viruset PISA-tester angrep skolens metodikk i naturfagene og matematikk, steg feberen, og da vi år etter år kom midt på scoringslista med Finland på 1. plass, var politikerne ute med velmente forslag til bedring.

Hvis man tenker seg realfagene uten PISA-støyen, mener jeg realfagsnivået har vært på det jevne. De siste 50 årene har vi utdannet leger, veterinærer, tannleger, ingeniører, realfagslærere og ekteparet Moser med gullmedaljer og diplomer. Ikke dårlig for et folk på 5 millioner mennesker.

Slik jeg ser det, er det feil ståsted å snakke om udyktige lærere, men ukvalifiserte skolepolitikere har skolen slitt med i minst to tiår. Eller rettere sagt, markeringskåte. I løpet av sin tilmålte tid tok de fleste mål av seg å løse alle skolens utfordringer. Siste tilskudd er ministerens utvalg på 10, som på et år skal levere en analyse av lærerrollen.
De siste tiår har Norge fått de realfagslærere staten og etter hvert KS har sett seg råd å avlønne. Flinke realister utdanner seg ikke til lærere når de tjener to-tre ganger mer i yrker uten pedagogisk innhold. Politikerne må tenke nytt, og det gjør man ikke ved nedsnakking av lærerstanden, tvert imot mener jeg man viser mangel på innsikt i skolepolitikk. Uansett, Erna ønskes god bør på sin seilas mot 2020.

Powered by Labrador CMS