Idrett gir bedre resultater i skolen
Mer idrett i grunnskolen får elevene til å prestere bedre i andre fag, viser et forskningsprosjekt på Malmö högskola.
Universitetslektor Ingegerd Ericson har fulgt barn i 1. til 3. klasse og sett på skoleresultatene da de kom til 9. klasse. En gruppe hadde idrett på timeplanen fem dager i uken, mens en annen gruppe fikk vanlig dose med idrett, som er to timer i uken.
Gruppen som har fått ekstra idrettsundervisning fikk bedre motorisk utvikling og bedre resultater i andre fag, viser det såkalte Bunkeflo-projektet omtalt i Lärarnas tidning.
Endringen var størst for gutter, hvor 96 prosent fikk gode nok resultater til å komme inn på gymnaset, sammenliknet med 83 prosent i den andre gruppen. Resultater for gutter og jenter samlet ble 96 prosent mot 89 prosent.
– Vi viser her til vitenskapelige fakta som beviser at daglig idrett, og det å være oppmerksom på motorisk trening, ikke bare forbedrer motorikken, men også resultatene ellers i skolen, sier Ericson.
En av initiativtakerne til prosjektet, Per Gärdsell, sier at mennesker har et grunnleggende behov for fysisk aktivitet.
– Vi ser, og mange barn vitner om at man rett og slett orker mer. Man orker å sitte stille, man får bedre motoriske forutsetninger, man kan konsentrere seg bedre og til og med kanskje få bedre selvtillit, sier han til Sveriges Radio.
Da prosjektet ble startet var målet å se om det an å forbedre skjellettets og musklenes utvikling gjennom daglig idrett. Resultatene var positive så lenge økningen i aktivitet ble startet før barna kom i puberteten.
– Skolen blir en viktig helsearena ettersom man her når fram til samtlige barn, sier Gärdsell.