”Blanke Ark” starter til helga

Søndag starter tv-serien ”Blanke Ark” på TVNorge. Utdanning var på pressevisningen og møtte noen av elevene.

Åtte faglig svake elever på niende trinn deltar i en ny tv-serie på TV Norge. Med god faglig oppfølging er målet å ta igjen de andre i løpet av seks uker.

  • Søndag 6. september begynner en ny tv-serie i åtte episoder på TV Norge.
  • Serien vil gå hver søndag framover.
  • Elevene som deltar har i flere år hatt problemer med grunnleggende faglige ferdigheter i grunnskolen.

Gjennom omfattende kartleggingsprøver og nye læringsmetoder skal de nå forsøke å ta igjen sine medelever i løpet av seks uker og serien følger dem på samlinger og gjennom vanlige skoledager.

Faglig team

Denne uken ble første episode vist for pressen. I introduksjonen får vi vite at norsk skole sliter med å få til tilpasset opplæring selv om det brukes mer penger på utdanning i Norge enn hva som gjøres i andre land i Europa. Så blir vi presentert for de åtte elevene som skal delta, John Christian og Ernst Kaare fra St. Svithun skole i Stavanger i Rogaland, Thea og Mathias fra Vikhammer skole i Malvik i Sør-Trøndelag, Charlotte og Christer fra Nannestad skole i Akershus, og Carine og Tommy fra Nordby skole i Akershus.

(Foto: Marianne Ruud)

For å komme i gang, deltar samtlige elever på en samling med lærer Håvard Tjora. Han er til daglig lærer på Tåsen skole i Oslo, men hadde forrige skoleår et halvt års permisjon for å delta i tv-serien. Faglig ansvarlige er professor Kjell Skogen ved Det utdanningsvitenskaplige fakultet, Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Med seg i et faglig team har han høgskolelektor Mette Bunting fra Høgskolen i Telemark. Hun har blant annet jobbet med ”læringsstiler” etter modell av pedagogene Rita og Kenneth Dunn og ”mange intelligenser” etter modell av professor Howard Gardner. I tillegg har Lene Heibø Knudsen, pedagogisk leder i Skien kommune, deltatt i det faglige teamet.

Skal bli gode i grunnleggende ferdigheter

– Hvis alle lærerne hadde vært som Håvard, ville vi klart skolen mye bedre, sier elev Ernst Kaare til Utdanning. Han får full støtte av kameraten, John Christian, som også deltok.

Begge er veldig fornøyde med opplegget de har vært igjennom i løpet av seks uker.

– Vi lærte masse og det har vært veldig mye lettere å jobbe med fagene etterpå, sier John Christian. Han har lyst til å begynne på teknisk-industriell produksjon (tip) og kanskje maritime fag i videregående opplæring. Ernst Kaare kan tenke seg medier og kommunikasjon. Begge går nå på 10. trinn på St. Svithun skole.

– Har det vært viktig at lærerne dere har til daglig også har fått en innføring i de nye læringsmetodene?

– Ja, men vi har dessverre ikke fortsatt med de samme lærerne. Derfor håper vi at flere lærere kommer til å begynne jobbe på samme måte, sier John Christian.

– Hvordan kommer venner og andre elever på skolen til å reagere når de får se dere på tv?

– Det vet vi ikke. Det var litt rart å høre og se seg selv.  Vi kommer sikkert til å få slengt noen kommentarer, men det går vel greit, sier John Christian.

Tester og nye læringsmetoder

Serien åpner med at alle elever testes for å finne ut hvor de har sine sterke sider og på hvilken måte de lærer best. Man forsøker å finne ut om de lærer best gjennom syn, hørsel eller ved å gjøre oppgaver.

Det får også spørsmål om hvor vidt de trenger ro, mye lys og kun en oppgave av gangen. Deretter testes de i grunnleggende faglige ferdigheter.

Testene viser at nesten alle scorer under kritisk grense lesing, skriving og matematikk. Det betyr at de må starte med å lære seg faglige ferdigheter de skulle lært seg allerede på barnetrinnet.

Elevene forteller selv i serien hvilke problemer de har slitt med opp gjennom skoletiden. Det er også laget intervjuer med lærerne deres. Håvard Tjora har elevene på samlinger i tillegg til å veilede ute på elevenes skoler.

Mesteparten av tiden tilbringer elevene i sine vanlige klasser. Lærerne som elevene har til daglig har deltatt på samlinger for å få en innføring i metodene som skal brukes for å få elevene opp på et høyere nivå.

Store forventninger

– Hvis jeg skal velge en satsing TVNorge deltar i denne høsten som jeg virkelig har tro på, så må det være ”Blanke ark”. Disse elevene er virkelige helter for meg. Jeg satt helt alene på et rom da jeg så igjennom serien og jeg kjente tårene trille, sa en meget entusiastisk Harald Strømme, administrerende direktør i TVNorge.

Strømme mener serien synliggjør hvilken enorm utfordring skolen og elevene står over for når alle elever skal ha tilpasset opplæring.

– De som har hevet sine kritiske røster har ikke sett serien. Hvis noen ikke brenner etter å se flere episoder etter å ha sett den første, vil jeg bli overrasket, sa Strømme på pressevisningen.

De kritiske røstene har vært kritiske både til konseptet og til hvordan elevene vil takle rollen som tv-stjerner. Informasjonsdirektør Ditlef Meyer Jacobsen sier til Utdanning at TVNorge har tenkt på dette og at de har satt i gang et apparat som skal ivareta både elever og foreldre.

– Vi har nylig innkalt alle elever og foreldre til en samtale rundt hva som kan skje når serien vises og vi har også hatt en psykolog til stede. Elevene har dessuten telefonnummeret til seks, syv personer i TVNorge med beskjed om at de bare kan ringe. Vi planlegger også en ny samling og oppsummering november, sier Meyer Jacobsen og legger til:

– Ingen skal være i tvil om at vi vil gjøre alt vi kan for å ivareta foreldre og elever. Slikt oppfølgingsarbeid har vi allerede mye erfaring fra i TVNorge.

Powered by Labrador CMS