SV-politiker tar opp «skjema- og testregimet» i Stortinget

Torgeir Knag Fylkesnes (SV) konfronterer kunnskapsministeren og spør om han vil redusere det han kaller «skjema- og testregimet».

Det skjer i en interpellasjon i Stortinget i dag. Fylkesnes viser til at det i en studie bestilt av Kunnskapssenteret for utdanning heter at «et sterkt testregime som ensidig fokuserer på karakterer svekker motivasjonen til både de svake og de kreative elevene».

Men han viser til at regjeringen nå åpner for forsøk med karakterer i barneskolen, og vi vet at en rekke Høyre-ordførere har søkt om slike forsøk.

– Samtidig er det opprør blant lærere i Sandefjord på grunn av et omfattende system for måling av den Høyre-styrte kommunens skoleelever. I Oslo, også det en Høyre-styrt kommune, er det innført en lang rekke tester på toppen av de nasjonale prøvene. Lærere, forskere og foreldre advarer mot denne utviklingen, en bekymring SV deler. Vi mener det er på tide å redusere skjema- og testregimet, slik det kommer til uttrykk i blant annet Oslo og Sandefjord. Er statsråden enig i det, og hva vil han gjøre for å fremme mer kunnskapsbaserte og helhetlige former for tilbakemelding, spør Fylkesnes?

 

Kritisk til elev-evaluering

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen minnet om at det var under den forrige regjeringen man innførte de obligatoriske kartleggingsprøvene. Han mener også det er på tide å se hva man kan gjøre for å begrense byråkratiet for lærerne.

– Jeg er enig i at det er for mye unødvendig papirarbeid. Vi må være bevisst på at vi ikke måler bare for å målinge. Vi må gjøre det for å få instrumenter vi kan styre med.

Representanten Christian T. Bjørnø (Ap) stilte spørsmålet “hvorfor måler vi”.

– Det gjør vi ikke for at media skal kunne rangere de beste skolene. Vi gjør det for at læreren skal kunne sette inn tiltak og for at eleven skal bli bedre.

Anders Tyvand (KrF) minnet om at KrF mener at målingen og testingen må forbli et verktøy.

– Testene må ikke bli den eneste premissleverandøren for hvordan vi skal utvikle skolen. Var det eneste målet å score høyt på PISA, kunne vi klart det med enkle virkemidler. Da hadde vi riktignok mistet mye på veien.

Han stilte seg kritisk til at elever nå skal få evaluere undervisningen.

– Jeg mener det bidrar til enda flere skjemaer og byråkrati. Det er ikke nødvendigvis de mest populære lærerne som er de flinkeste.

Powered by Labrador CMS