Lærerutdannere støtter RLE-forslaget
Fire lærerutdannere fra Universitetet i Agder gir full støtte til Torbjørn Røe Isaksens forslag om at religion, livssyn og etikk skal bli en del av det nye profesjonsfaget i lærerutdanningen.
«Det er positivt at de nye forskriftene til rammeplaner for lærerutdanningen tillyser en egen modul i religion-, livssyn- og etikk-emner innenfor det nye pedagogikk- og elevkunnskapsfaget, profesjonsfaget. Den 15-studiepoengsmodulen i religion, livssyn og etikk skal ikke gi undervisningskompetanse i KRLE-faget, men kvalifisere studentene til å kunne takle utfordringer fra et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn konstruktivt», skriver professorene Elisabet Haakedal og Pål Repstad og førstelektorene Inger Margrethe Tallaksen og Hans Hodne, alle fra Universitetet i Agder, i et innlegg i nettavisa Khrono.
«Etter forrige lærerutdanningsreform i 2010 skulle pedagogikk- og elevkunnskapsfag inneholde 10 studiepoeng RLE-emner som alle lærere hadde behov for. Dette har ikke fungert. RLE-emner er «integrert» i pedagogikken på en måte som har gjort dem nesten usynlige, og de er blitt nedprioritert i forhold til vektingen på 10 studiepoeng», skriver de også. De fire argumenterer med at kunnskap om religion er viktig i dagens samfunn, der det både er et stort mangfold av religioner og mange ikke-troende. Religion spiller ofte inn i de konfliktene som preger nyhetsbildet. «I en så kompleks livssynssituasjon har skolen en unik mulighet til å arbeide for toleranse, inkludering og samforståelse – såfremt den har lærere med tilstrekkelig kunnskap og motivasjon for oppgaven», skriver de fire.