Oslo-elever slipper skriftlig nynorsk
Utdanningsdirektoratet har gitt Oslo kommune klarsignal for et forsøk med valgfri skriftlig sidemålsopplæring i videregående opplæring. Forsøket fritar imidlertid ikke elevene for muntlig eksamen.
Forsøket er treårig og omfatter ni skoler. Godkjenningen av forsøket forutsetter en rekke tiltak fra skolemyndighetene i Oslo for å sikre elevene.
Ett av vilkårene er vurderingen av forsøket. Etter Utdanningsdirektoratets mening har forsøket så stor nasjonal interesse, at det må etableres en styringsgruppe for forsøket. Oppnevning av gruppa og utforming av mandat skal skje i samråd med Utdanningsdirektoratet.
- Utdanningsdirektoratet har etter en grundig vurdering kommet til at dette forsøket bør kunne tillates, sier direktør Petter Skarheim i en pressemelding.
Starter i høst
Forsøket vil gjelde noe under halvparten av ett årskull ved studieforberedende retninger i den videregående skolen i Oslo. Etter det direktoratet forstår, er Oslo innstilt på å gå i gang med forsøket allerede i høst. Bortfall av skriftlig sidemål vil føre til at elevene får en lengre pensumliste med litteratur og mer dialektopplæring og språkhistorie.
- Sidemålsopplæringen i nynorsk har vært et av de mest omdiskuterte temaene i norsk skoledebatt, og frontene har vært harde. Samtidig har det vært altfor lite kunnskap om sidemålsopplæringens faktiske innhold og utbytte. Derfor er det behov for nøye kontrollerte forsøk, som dette, sier Skarheim og understreker at dette ikke er noe ja til "å slippe nynorsk på skolen".
- Tvert imot er det en klar forutsetning at elever ved forsøksskolene som velger bort skriftlig sidemål, skal lese mye nynorsk, og at kunnskaper om språkhistorie og nynorske forfatterskap skal inngå i grunnlaget for standpunktkarakteren for både norsk skriftlig og muntlig. Nynorsk skriftspråk er avhengig av at nynorsk som sidemål får en god og positiv forankring i skolen, sier Skarheim.
Forskningsmessig evaluering
Elevene skal informeres om at dersom de velger forsøksordningen, blir de ansvarlige for å ta igjen manglende sidemålsopplæring, for eksempel ved flytting til andre kommuner og ved studier som krever ferdigheter i skriftlig sidemål.
Et annet vilkår er at forsøket følges opp underveis og evalueres forskningsmessig.
- Bare slik vil dette forsøket kunne gi mer kunnskap om sidemålsopplæringen i skolen. Direktoratet ønsker forsøk på mange felter - også i norskopplæringen - velkommen. Men eventuelle andre forsøk som innebærer fritak fra skriftlig sidemålsopplæring bør vente til denne evalueringen ferdigstilles, sier direktør Petter Skarheim.
Grundig vurdering
I et brev fra Utdanningsdirektoratet til Oslo kommune blir vilkårene for forsøket utdypet. Elevenes kunnskaper i sidemål skal vurderes tydelig underveis og inngå i grunnlaget for standpunktkarakteren både i norsk skriftlig og muntlig, slik at elevenes læringsutbytte i tilleggsstoffet kan dokumenteres.
Elevene vil få to skriftlige eksamener i norsk, én fagdag og en friskrivingsdag etter samme prinsipper som elever som fra før har fritak for vurdering i sidemål.
I fagskriving er det helt vesentlig at elevene må kunne forvente å bli prøvd i samme læreplanmål som andre elever, slik at eksamensresultatene er sammenlignbare. Det betyr at eksamen i fagskriving ikke nødvendigvis skal prøve elevene i læreplanmål som er spesielt knyttet til forsøket.
Utdanningsdirektoratet skriver videre: "Utdanningsdirektoratet forutsetter derfor at det skal være sentralt gitt eksamen i fagskriving, både for å sikre krav til nasjonal standard, og for at eksamensresultatene skal kunne være sammenlignbare med elever som ikke deltar i forsøket.
Hvorvidt forsøkselevene skal få egne oppgavesett til fagdagseksamen, vil være avhengig av hvilke emner de blir prøvd i.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen skal være trekkfag som for øvrige elever. For de elevene som eventuelt trekkes ut til muntlig eksamen i norsk, skal mappen eller annen dokumentasjon inngå som en del av grunnlaget for eksamen. Eksamenskarakteren skal imidlertid kun settes ut fra de muntlige prestasjonene under selve eksamen.
Dokumentasjon
Elevene får en felles karakter i skriftlig hovedmål basert på én felles karakter for friskrivingsdag og fagdag, samt karakter i norsk muntlig. Det føres fritak i norsk sidemål. Utdanningsdirektoratet vil opprette egne fagkoder for forsøket som føres på dokumentasjonen (kompetansebevis og vitnemål).
Forskningsbasert evaluering
Utdanningsdirektoratet setter som vilkår for godkjenning av forsøket at det forskningsmessig følges opp og evalueres. Effekten av at skriftlig sidemålsopplæring faller bort, skal kunne evalueres i tråd med målsettingene i søknaden.
Frivillighet
Det framgår av søknaden at forsøket med valgfri skriftlig sidemålsopplæring er basert på full frivillighet, og at de elever som ønsker det, vil få opplæring i skriftlig sidemål. En slik frivillighet er en klar forutsetning for at direktoratet skal kunne innvilge forsøket. Det bør inngås skriftlig avtale med hver enkelt elev (evt. deres foresatte, der eleven ikke er myndig).
Informasjonsplikt
Det er viktig at alle sider ved elevenes rettssikkerhet blir ivaretatt i dette forsøksprosjektet. Det betyr at Oslo kommune plikter å informere elevene om eventuelle negative konsekvenser som følge av forsøket, og opplyse om at elevene selv vil være ansvarlige for å ta igjen manglende nynorskopplæring.
Det vil eksempelvis gjelde elever som av ulike årsaker bytter skole eller flytter og dermed ikke vil kunne fortsette med forsøket. Det berører også studenter som tar høyere utdanning som krever kunnskaper i skriftlig sidemål," heter det i godkjenningsbrevet.