Promotering av læringsstiler

Vi registrerer med interesse at debatten om læringsstiler fortsetter på utdanning.ws. Først vil jeg si meg enig i mange av de kritiske refleksjonene Solveig Ryeng og Kaare Skagen fremfører.

De gir i innspillet Læringsstiler – en pedagogisk bløff? også et ganske korrekt bilde av viktige aspekter i Dunn & Dunns læringsstilmodell, slik jeg kan se det. Men artikkelforfatterne er også ute med påstander som er misvisende og det blir derfor nødvendig å korrigere disse.
 
For det første promoterer Østfold fylkeskommune, Læringsstilsenteret.no og Halden videregående skole ikke Dunn-modellen. Det er riktig at senteret har fire lærere som er sertifiserte instruktører fra St. John´s University i New York, men vi har over tid utviklet et meget nyansert forhold til Dunn-modellen.

Det som kjennetegner vår holdning, er kritisk refleksjon, årvåkenhet mot diagnostisering og sortering av elever og ikke minst det å sette læringsstiler inn i en større sammenheng som f.eks. læringsstrategier. Det synes som artikkelforfatterne er i stand til å avvise læringsstiltilnærmingen uten at gode alternativer presenteres.

Norske lærere og elever trenger praktiske verktøy som kan bidra til økt motivasjon og bedre tilpasset opplæring, og hvis læringsstiler er feil vei å gå, ville det vært interessant å se hvilke alternativer Ryeng og Skagen kunne presentere. Slike alternative tilnærminger og eksempler er derimot totalt fraværende i deres artikkel.
 
Det antydes videre at Læringsstilsenteret.no driver kursvirksomhet og inngår i en allianse med private firmaer. Vår ambisjon var i utgangspunktet å kunne være bidragsytere utover eget fylke, men senterets aktivitet har vært begrenset til å være medarrangør av en læringskonferanse i København i august 2006.

I så måte innser vi at vi nok "tok oss vann over hodet" i våre målsettinger. Vi driver ingen kursvirksomhet, og vi har ingen forbindelser med private aktører i markedet. Vi kan opplyse at Jarl Inge Wærness i Læringslaben gikk ut av senterets styre sommeren 2006. Det blir derfor helt galt å påstå at vi profitterer på et marked hvor vi faktisk ikke er aktører.
 
Artikkelforfatterne gir uttrykk for å være opptatt av forskningsbasert teori, holdbarhet og en pedagogikk som skal kunne etterprøves. Da burde man forvente at de selv viste et visst måtehold i å presentere udokumenterte påstander på trykk.
 

 

Powered by Labrador CMS