Lærer fikk krav om å tilbakebetale en halv million kroner
I fjor dumpet det ned et krav på å tilbakebetale over en halv million kroner i postkassen til Berit Ruud Berve. En jurist i Utdanningsforbundet hjalp henne i den meget kompliserte saken.
– Jeg skjønte ingenting og ble dypt fortvilet, sier Berve til Utdanning.
Lærer Berit Ruud Berve måtte etter mange års sykdom gå ned i 50 prosent stilling i 2001.
– Jeg ble 50 prosent ufør. Det var mye kluss og frem og tilbake. NAV hjalp meg, og jeg trodde alt var i orden. Jeg fikk utbetalinger fra flere og ringte og sjekket om det var riktig. Frem til 2014 jobbet jeg femti prosent ved Lilleaker skole, forteller Berve.
Kravet mangedobler seg
Da klarte ikke Berve å stå i jobb lenger og ble 100 prosent ufør. Ting gikk greit, helt til i fjor på denne tiden.
– Jeg fikk et krav om å tilbakebetale over 8000 kroner til Oslo Pensjonsforsikring, som jeg angivelig hadde fått utbetalt for mye. Hvordan det kunne ha skjedd, skjønte jeg ikke og fikk det ikke til å stemme, så jeg klaget. Da kom det et nytt krav på over en halv million. Det var helt skrekkelig. De påsto at jeg hadde jobbet full tid fra 2004 til 2014.
I 2004 satt Berve i styret i sameiet der hun bodde, og for alt arbeidet hun la ned der, fikk hun utbetalt honorar. Dermed fikk hun høyere inntekt dette året.
– Jeg hadde skrevet brev til Oslo Pensjonsforsikring der jeg informerte om at jeg hadde tjent mer enn det jeg kunne gjøre, med tanke på at jeg hadde halv uføretrygd. Dette brevet tok jeg kopi av før jeg sendte det, jeg er en sånn person som pleier å ta vare på og legge slike ting i mapper, forklarer Berve.
Klage får nye følger
Nå var hun i gang med å å dokumentere at hun ikke hadde jobbet mer enn 50 prosent den tiårsperioden det var snakk om. Hun var innom arbeidsgiver og fikk dokumentasjon, sendte med lønnsslipper for perioden og utskrift av selvangivelsen. Ny klage ble forfattet og sendt inn i mai i fjor.
– Tiden gikk, og jeg hørte ingenting. Ingen kontaktet meg angående klagen. Da det dumpet ned et inkassokrav etter sommerferien, ble jeg veldig fortvilet. Hva skulle jeg nå gjøre? Dette var mer enn jeg klarte på egen hånd, og jeg fryktet jeg kom til å få den advokatregningen. Heldigvis kom jeg på at jeg var medlem av Utdanningsforbundet og tok kontakt. De ba meg sende over saken, så skulle de vurdere om de tok saken.
Orden i papirene
Det skulle vise seg at det lønte seg å ha orden i papirene sine. Det var ikke enkelt å finne ut hvor feilen lå.
– Oslo Pensjonsforsikring sto på sitt krav om at jeg måtte begynne å betale tilbake. I tillegg brukte de et språk som jeg ikke skjønte. Det fikk meg til å føle meg enda verre.
Juristene hos UDF tok saken til stor lettelse for Berve, men det var en komplisert sak.
– Lykken var stor da vi i februar kunne avslutte det hele. Oslo Pensjonsforsikring måtte gi seg. De ville at jeg skulle dekke omkostningen vedrørende inkassokravet, det nektet jeg, men sa meg enig i at jeg kunne betale det aller første kravet på litt over 8000 kroner. Jeg er så uendelig glad for jobben advokat Nadja Rosenqvist gjorde. Nå kan jeg nyte dagene igjen, jeg hadde måttet bruke resten av mitt liv på å betale den summen de forlangte. Jeg priser meg lykkelig over hjelpen jeg fikk takket være medlemskapet, sier Berve, som snart skal ta seg en velfortjent påskeferie på varmere breddegrader.
Mange saker
Seksjon for juridiske spørsmål i Utdanningsforbundet får ofte henvendelser som den Berve hadde. Advokat Nadja Rosenqvist var den som bisto Berve.
– Slike saker er ofte kompliserte, og det går ikke alltid like bra som det gjorde denne gangen. Vi er veldig fornøyd med at vi fikk et så bra resultat. Det var en stor seier både for oss og Berve, sier Rosenqvist til Utdanning.
– Svarte på alle henvendelser
Oslo Pensjonsforsikring beklager manglende oppfølging på telefon, men mener alle henvendelser fra Berve ble besvart.
– Vi har svart på alle henvendelser som vi har fått av Berve og bedt henne ta kontakt med Statens pensjonskasse (SPK) for å få dem til å rette opp opplysningene om henne. Når vi ikke hørte noe på flere måneder, ble kravet sendt til inkasso. Vi pleier ikke å sende krav som det er klaget på til inkasso, og i og med at vi hadde svart, anså vi ikke at det forelå en klage i denne saken, sier Håkon Hølland, som er seksjonsleder i Pensjonsservice i Oslo Pensjonsforsikring (OPF).
– Vi kunne ha ringt medlemmet og forhørt oss om hva hun hadde gjort og forsikret oss om at hun forsto hvordan hun måtte gå frem. Det beklager jeg at vi ikke gjorde. Når vi fikk de opplysningene vi trengte, rettet vi opp, sier Hølland til Utdanning.