Følelser i seg selv er ikke farlige, men det er farlig å undertrykke følelser. Vis at du forstår barnet ved å si for eksempel: «Jeg forstår at du er lei deg og skjønner at du aller helst ønsker å være sammen med meg. Jeg ønsker også å være hos deg, men nå jeg må på jobb.Tiril er her og vil passe på deg». Det er et av rådene du kan gi til foreldre ved tilvenning i barnehagen. Illustrasjonsfoto: Fotolia.com
Her er 8 tips til tilvenning i barnehagen
Innspill: Barnet gråter sårt og foreldrene fortviler. Her er tipsene du som barnehageansatt kan gi dem.
– Vi kjenner det langt inn i sjelen når et barn gråter. Derfor avleder vi for å få barnet til å slutte. Det å være sammen med barn i følelsene er et langt bedre alternativ, sier Monica Dybing til Første steg.
Barna trenger tid
At barnet gråter når du går, er helt normalt, og det går over. Barnet trenger tid på å erfare at når foreldrene går, så kommer de tilbake. Når foreldrene står midt oppi det, kan det være vanskelig både for dem og barnet.
– Både barnehagelærerne og foreldrene kan hjelpe barnet på veien mot trygghet, sier Monica Dybing. Hun er spesialpedagog, barnehagelærer og coach. Dybing er også foredragsholder, Marte Meo terapeut og COS-instruktør for blant annet barnehager, skoler og foreldre.
Her er hennes tips til hvordan du som barnehageansatt kan hjelpe foreldrene som synes det er tøft å levere barna i barnehagen for første gang.
1. Ta barnet sine følelser på alvor.
Følelser i seg selv er ikke farlige, men det er farlig å undertrykke følelser. Vis at du forstår barnet og si for eksempel: «Jeg forstår at du er lei deg og skjønner at du aller helst ønsker å være sammen med meg. Jeg ønsker også å være hos deg, men nå jeg må på jobb. Tiril er her og vil passe på deg».
2. Gå når du sier du skal gå.
Bli gjerne en stund i barnehagen, men når du først sier du skal gå, må du ikke la barnet få dra det ut. Diskuter med barnehagen og bli enige om hvordan de best kan ta i mot ditt barn. Gjør det samme hver dag, det skaper forutsigbarhet og trygghet. For all del ikke lur deg bort, det bidrar til utrygghet og kontrollbehov hos barnet.
3. Fortell når du kommer tilbake og hold det du lover.
Selv om barnet er lite og ikke har samme forståelse av tid som eldre barn, vil det etter hvert forstå. Ikke si at du kommer snart, for det gjør du ikke.
4. La barnet få beholde smokk eller kosebamse ved avskjed.
Det er godt for barnet å ha noe trygt å trøste seg med. Bli enig om en gradvis avvenning med barnehagen etterhvert som barnet blir tryggere.
5. Klamrer barnet seg til deg og nekter å slippe, er det beste for barnet at det er mor eller far som løsner grepet og overleverer det til ett trygt fang. Gi gjerne utrykk for at du forstår at dette er vanskelig. Da bidrar du til at barnet føler seg forstått og det slipper å oppleve at den voksne i barnehagen «røver» fra det tryggheten.
6. Trygg deg selv
Ikke vær redd for å ringe barnehagen og spør hvordan det går.
7. La barnet om mulig ha kortere dager i barnehagen de første ukene.
Prioriter god tid sammen med barnet på ettermiddag og kveld.
8. Snakk positivt om alle voksne barnet møter i barnehagen.
Gode barnehager har alltid en kontaktperson til barnet. En som fyller barnet ekstra opp i løpet av dagen. Dette er viktig for en trygg og god tilknytting. Kontaktpersonen er dessverre ikke alltid tilstede. Ved å snakke positivt om alle, bidrar du til at det blir enklere for barnet å bli trygg på mer enn bare en. Er det noen du ser barnet ikke er trygg på, så ta kontakt med barnehagen og fortell hva som er vanskelig og hvordan du ønsker å ha det.
Fem måneders tilvenning
Foreldrene bør starte med tilvenning fem måneder før barnet begynner i barnehagen, viser ny forskning. Det er utviklet en metode for god og gråtfri levering.
En tilvenningsperiode på to uker, som de fleste foreldre bruker for å venne barnet til å gå i barnehagen, er ikke nok for å få barnet til å tilpasse seg, ifølge den danske forskningen. Vi bør i stedet starte hele fire til fem måneder før barnet begynner i barnehagen. Det er anbefalingene fra forskningsprosjektet «Barnet i Centrum», der 300 danske barnehager har deltatt.
– Vi ønsket å finne en metode som sikrer barnet en skånsom overgang fra hjem til barnehage, der verken barn eller foreldre gråter når foreldrene går, har Ole Henrik Hansen tidligere uttalt til tidsskriftet Første steg - for barnehagelærere. Han er adjunkt ph.d. ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) på Aarhus Universitet og en av forskerne bak prosjektet.
Fast tilknytningsperson
Nylig innførte Oslo kommune en fast tilknytningsperson for barna i alle kommunale barnehager.
– Det er kun trygge barn som klarer å leke og lære godt, sier byråd Tone Tellevik Dahl til utdanningsnytt.no