Utdanningsdirektør hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, Grethe Hovde Parr .
foto: Kari Oliv Vedvik
– Vi har ikke inntrykk av at elevene kommer med falske anklager
I fjor behandlet Statsforvalterne 150 saker om ansatte som skal ha krenket elever. I Elevundersøkelsen sier 5300 elever at de flere ganger siste månedene har opplevd å bli krenket av en ansatt på skolen.
I fjor fikk Statsforvalterne opp mot 150 meldinger fra elever om krenkelser fra ansatte, viser foreløpige tall. I mange saker er det uenigheter om hva som egentlig har skjedd.
– Av opplysningene i saken kan elevens opplevelse av situasjonen være at en ansatt på skolen har opptrådt krenkende overfor dem, mens skolen kan ha en annen oppfatning av hendelsen. Vi har ikke et inntrykk av at elever «kommer med falske anklager», sier Grethe Hovde Parr hos Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Statsforvalterne får meldinger fra elever og foreldre om brudd på 9a4 og 9a5, en paragraf i opplæringsloven som sier at skolen skal sørge for at alle elever har det trygt og godt, og at de har et særskilt ansvar når elever mener de er utsatt for en krenkelse av en voksen. Når statsforvalterne vurderer meldinger de får snakker de ikke direkte med læreren som skal ha vært involvert, men får en redegjørelse fra skolen. I denne redegjørelsen står lærerens side av saken. Statsforvalterne vurderer om sakene faktisk gjelder voksenkrenkelser.
– Det er ikke elevens subjektive oppfatning alene som avgjør om en lærer eller annen ansatt har opptrådt krenkende. Ytringer som er en del av et akseptabelt sosialt samspill, skal ikke regnes som krenkelser, sier Parr.
LES: 5300 elever sier de blir mobbet av voksne på skolen
– Uenighet og kjeft er ikke krenkelse
– Elever kan bli irettesatt av lærere eller oppleve uenighet med lærere uten at dette vil være en krenkelse, sier Parr.
Selv om statsforvalteren vurderer at det eleven opplevde ikke var en 9a5-sak, kan de likevel pålegge skolen å sørge for at eleven har det trygt og godt på skolen.
– Hvis eleven opplever at hun eller han ikke har et trygt og godt skolemiljø, har skolen likevel plikt til å undersøke saken og sette inn tiltak etter den alminnelige aktivitetsplikten i opplæringsloven, sier Parr.
LES: – Jeg vil sjekke om skolene har de verktøyene de trenger, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.