Enda et fylke innfører anonym retting i videregående
Men også i Agder faller vedtaket i dårlig jord hos lærerne.
– Jeg synes det er et tullete, bortkastet og dårlig begrunnet forslag. Jeg lurer på hva man skal oppnå med det, sier Andreas Magnus.
Han er lektor ved Kristansand Katedralskole Gimle (KKG).
Fædrelandsvennen har intervjuet Magnus og flere av hans kolleger.
De er alle oppgitt over at politikerne vil teste anonym retting i de videregående skolene i fylket.
Den anonyme rettingen skal ifølge vedtaket gjelde store prøver i noen fag. Dette skal testes ut over en treårsperiode.
– Mistillit
Lærernes derimot mener vedtaket bryter med opplæringsloven, vurderingsforskriften og læreplanene. De sier de vil miste muligheten til å gi elevene tilbakemeldinger underveis. Og de tolker vedtaket som en mistillit til jobben de gjør.
Lærerne ved KKG påpeker også at det må følge med ressurser dersom man skal rette prøver anonymt.
– Vi har vanskelig for å se hvordan dette kan løses rent praktisk uten ganske mye merarbeid, sier Andreas Magnus til Fædrelandsvennen.
Vedtaket om anonym retting ble gjort i Hovedutvalg for utdanning og folkehelse tidligere denne uka. Høyre, KrF, Frp og Pensjonistpartiet stemte gjennom forslaget.
Rune André Frustøl (KrF) er leder for utvalget. Han sier til Fædrelandsvennen at de mener «det er fornuftig å prøve, men i et begrenset omfang.»
Agder-politikerne er heller ikke alene om å innføre anonym retting.
– Hopper bukk over lærerne
I juni bestemte politikerne i Trøndelag seg for at dette skal gjøres også der, i et forsøk på å løfte resultatet til guttene i videregående skole.
Også i Oslo innføres det en prøveordning med anonym skriftlig vurdering.
– Elever er ofte usikre på om de blir forskjellsbehandlet, uten at det er faglige grunner til det. Gjennom å prøve ut en ordning med anonym skriftlig vurdering, kan det hende de vil føle seg mer trygge, sa Eivor Evenrud (Ap) til Utdanningsnytt da hun fikk flertall for forslaget.
Men lærerne i Oslo og Trøndelag er også kritiske.
– Politikerne tvinger alle lærere til å vurdere på en bestemt måte. Det er veldig uheldig. Lærerne på ulike skoler i Oslo har over flere år jobbet med å endre og utvikle sin vurderingspraksis i tråd med ny vurderingsforskrift og de politiske føringene fra regjeringen, sier leder i Utdanningsforbundet i Oslo, Marianne Lange Krogh.
Siri Denstad Lango i Utdanningsforbundet i Trøndelag mener politikerne hopper bukk over lærerne.
– Tiltaket er ikke forenlig med dagens vurderingsforskrift. Vi retter ikke bare prøver. Vurderingsarbeidet skal bestå av underveisvurdering, vurdering og veiledning og krever elev-lærer-kontakt, sier Langlo.
– Politikerne hopper bukk over lærerne. Vi blir ikke spurt og ikke lyttet til. Dersom man skal innføre anonym retting må det dessuten være basert på frivillighet blant lærerne og det må være følgeforskning.