På Veitvet skole har de gjort skolefritidsordningen heldigital
Siden skolen ble stengt har Aks på Veitvet i Oslo fått opp egen hjemmeside og splitter ny youtube-kanal. Her deler de videohilsener og tips til elevene i koronatiden.
– Vi brukte et par dager på å finne ut av hvordan vi best kunne bidra, og hvordan vi kunne nå elevene. Men etter at vi fikk opp ny nettside har det gått slag i slag, forteller Aks-leder ved Veitvet skole i Oslo, Christopher Hall.
Nettsiden har han laget selv. Og ved hjelp av de ansatte på Aks er det nå fylt med innhold for elevene. Her finner de formingsaktiviteter, quiz, oppskrifter, forskningsprosjekter og dessuten lenker til alle videoene på aktivitetsskolens helt egne, og splitter nye youtube-kanal.
– Vi har koblet på alle assistentene som bidrar på ulike måter hjemmefra. De spiller inn videoer, lager ulike opplegg for elevene og publiserer, forteller Hall.
Responsen har vært god også.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger og forsøker lytte til det elevene sier, slik at vi kan nå enda flere. Vi lager blant annet små konkurranser. Det liker de.
Veitvet skole ligger i Bjerke bydel i Oslo øst. Skolen har om lag 650 elever, og omtrent 200 av disse går på Aks. De siste årene har det vært store endringer knyttet til innhold i AKS-tilbudet.
– Vi har store ambisjoner for tilbudet, og har gjort grep som har ført oss i riktig retning. Det synes på brukerundersøkelsene også, forteller Hall.
Terje Wiik, leder for Nettverket for sfo, sier at det er flere skolefritidsordninger rundt om i landet som nå bidrar til elevenes hjemmeskole-hverdag.
– Mange har fått satt opp egne blogger eller kommuniserer med elevene via sosiale medier. Det de har fått i stand på Veitvet er forbilledlig. De bygger omdømme og skaper en VI-følelse, sier han.
Viktige voksne
Wiik understreker at de ansatte på Sfo og Aks er viktige voksenpersoner i hverdagen til barna.
– For mange av ungene vet vi at «den ene» på skolefritidsordningen kan være den som bidrar til at akkurat det barnet blir sett og opplever trygghet. Sfo og Aks representerer en helhet i skoledagen som betyr mye for de minste elevene, sier han.
– Jeg er sikker på at slik Veitvet og andre nå holder kontakten med ungene bidrar til at de kjenner på at de tilhører noe hvor de har en plass. Inkludering digitalt bidrar til samhold og fellesskapsfølelse denne tiden.
Fungerende rektor ved Veitvet skole, Katrin Meløy fortelle at assistenter og miljøarbeidere ringer opp elever for en hyggelig prat, de går turer med elever, spiller med dem digitalt og tar vekketelefoner til dem som trenger det.
– At vi har assistenter som ofte jobber både i skolen og i AKS, gjør at dette er personer som kjenner elevene både fra læringsarenaen og fra lek- og fritidsarenaen. Det at de nå fortsetter å holde kontakten med «sine« elever, samtidig som de bruker sin kreativitet til å forsyne dem med alt fra filmsnutter til tips til fysisk aktivitet, er svært viktig. Dette gjør at hjemmetilværelsen for mange av våre elever på tross av situasjonen beholder en del rammer og en trygghet på at hverdagen fortsatt finnes der ute, sier Meløy.
Nyttige erfaringer
Christopher Hall tror erfaringene de gjør seg i disse dager også vil være nyttige for dem senere.
– Vi lærer om hvordan vi kan nå elevene gjennom andre plattformer. Og for elevene ligger det mye læring i å finne frem på nettsider, lese, lytte og svare. Det blir spennende å se hvordan vi kan bygge videre på dette, sier Aks-lederen.
For mange av de ansatte har læringskurven allerede vært bratt.
– En del av de yngre ansatte spiller inn videoer, laster opp, publiserer og deler på strak arm. Mens de litt eldre har kastet seg ut i det. Og alle får det til, sier Hall.