Kari-Anne Jønnes i Høyre og Elise Waagen i Arbeiderpartiet.

Barnehageforliket

Ingen krav om bedre bemanning i barnehagene

– Vi viderefører de reglene som er i dag, sier Kjell Ingolf Ropstad i KrF til VG. Fremskrittspartiet, SV, MDG og Rødt er ikke en del av enigheten.

Publisert Sist oppdatert

Før sommeren varslet alle partiene på Stortinget at de ville gå i forhandlinger for å utarbeide et nytt barnehageforlik

Forhandlingene har ikke gått knirkefritt. Både Fremskrittspartiet og SV trakk seg fra forhandlingene tidligere i høst. For to dager siden trakk også Rødt seg. Dermed blir det ingen reprise av det brede barnehageforliket fra 2003, der samtlige partier var med.

Forliket som ble klart i dag er en enighet mellom KrF, Ap, Høyre, Senterpartiet, Venstre og Pasientfokus.

– Det blir mulighet for å stille vilkår til tilskuddene. Det er også avgjørende at vi går sammen og sikrer likeverdige pensjonsvilkår for de som jobber i private og kommunale barnehager, sier Elise Waagen til Utdanningsnytt. 

Pengene skal gå til barna

Stortingsrepresentanten for Arbeiderpartiet har ledet forhandlingene mellom de ulike partiene. Hun trekker frem at forliket vil gjøre det mulig å stille strengere krav til tilskudd. 

– Vi skal sikre at pengene kommer ungene til gode.

– Det finnes regler om dette fra før?

– Nei. Vi har fått en klar tilbakemelding fra tilsynsmyndigheter om at dagens regelverk ikke er klart nok på dette punktet. 

– Så det blir en tydeligere presisering om pengene som går til barnehagene, skal komme barna til gode?

– Ja.

Waagen forteller at finansieringssystemet vil kunne gi mer penger til barnehager, der barna har spesielle behov. 

Hun trekker frem hjemkommunen Sarpsborg, der mange barn har store levekårsutfordringer.

– Det er ikke mulig å tilpasse ut i fra slike behov i dag, og det er en kjempeutfordring. 

Dette skal muliggjøres ved å kunne tilpasse driftstilskuddet til ulike barnehager, forteller hun.

Ingen nye bemanningskrav

– Vi viderefører de reglene som er i dag. Regjeringen har sendt ut forslag om å radikalt endre loven som ville ville svekket og truet mangfolget i barnehagesektoren, sier Kjell Ingolf Ropstad til VG.

Ett av de store spørsmålene under forhandlingene var om partiene ville gjøre noe med bemanningskravene i barnehagene. Det skjer ikke. 

Ifølge Ropstad i VG er de blitt enige om å styrke rekrutteringen og bemanningen, men det er ingen konkrete tiltak i forliket.

– Det handler om å styrke muligheten for å være barnehagelærer og at det er attraktivt å søke. Men det er ikke enighet i forliket om å øke bemanningen i barnehagene, sier Ropstad til VG.

Regjeringspartiet Senterpartiet vil ha et forlik som står seg over tid.

– Det er viktigere enn fløypartienes kjepphester. Nå sikrer vi gode barnehager nært folk i hele Norge. Vi har redusert barnehageprisen kraftig, nå tar vi nye grep for kvaliteten, sier Marit Knutsdatter Strand, utdanningspolitisk talsperson for Senterpartiet.

Dette står det om bemanning i forliket

Bemanning

Partiene viser til at det er store bemanningsutfordringer i barnehagesektoren, og har et felles mål om å få ned sykefraværet, styrke rekrutteringen til yrket og legge til rette for å bedre tilgangen til vikarer. Et nytt regelverk og lavere konfliktnivå vil legge til rette for å arbeide bedre sammen om å løse utfordringene i sektoren; for styrket rekruttering, lavere sykefravær, bedre tilgang til vikarer og et godt og likeverdig tilbud til barna.

Om tiltak for å:

Redusere sykefraværet i sektoren. Partiene mener tiltak som bidrar til redusert sykefravær bør styrkes, og vil trekke fram de gode resultatene i IA- bransjeprogram for barnehage.

Styrke rekrutteringen. Mange barnehager opplever utfordringer med å få rekruttert nødvendig personell til barnehagene, både til faste stillinger og vikariater. Rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen er også for lav. Å gi ansatte i barnehager gode muligheter til å ta grunnutdanning som barnehagerlærer eller barne- og ungdomsarbeider er viktig, og ordningene arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) og Fagbrev på jobb bør styrkes.

Gode muligheter til kompetanseutvikling bidrar og veiledning av nyutdannede er også viktig for at barnehager skal være attraktive arbeidsplasser der ansatte vil bli.

Ny løsninger og spre løsninger som virker. For å løse de sammensatte bemanningsutfordringene barnehagene står i må det også tenkes nytt. Støttepersonell som kan bidra i forberedelse av mat, rydding, renhold og lignende i barnehagen er én god måte å frigjøre mer tid med barna for barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter. Partiene ber regjeringen sammen med partene vurdere hvordan man best kan bidra til å spre kunnskap og erfaring om gode løsninger for å avlaste ansatte i barnehagen

Faste vikarer eller felles vikarordning. En ukjent vikar i barnehagen vil i liten grad kunne erstatte en kjent voksen. En del kommuner har gode erfaringer med å ha faste vikarer i barnehagen, eller i feller vikarpool på tvers av barnehager, i kommunen eller kommunedeler. Vikarordninger vil kunne bidra til å redusere administrativ byrde og dermed bidra til bedre ressursbruk.

Partiene er enige om å be regjeringen på egnet måte orientere Stortinget om bemanningssituasjonen i barnehagesektoren, og belyse hvilke mulige tiltak som kan forbedre situasjonen, herunder gjøre rede for hvilke erfaringer forsøk med tilpassing av gruppestørrelse for å følge opp barn med særskilte behov viser.

 

Tydeliggjøre kravene til bemanning

Barnehageloven stiller et overordnet krav om at bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Dette kravet gjelder hele åpningstiden, også ved sykdom og annet fravær. Partiene mener det må understrekes at det skal innhentes vikarer dersom bemanningssituasjonen tilsier dette. Partiene ber regjeringen følge opp og tydeliggjøre

hvordan regelverket for bemanning skal forstås, hva som er forsvarlig bemanning, herunder hvilke krav det innebærer til å sette inn vikar og om nødvendig nedjustere åpningstid.

Partiene viser til at kommunene fører tilsyn med at barnehagene oppfyller barnehageregelverkets krav til bemanning og kompetanse og at statsforvalteren kan føre tilsyn direkte med barnehagene i særlige tilfeller. Partiene er kjent med den alvorlige bemanningssituasjonen, og mener mer oppmerksomhet fra kommunen og statsforvalteren kan bidra til at regelverket er forståelig og tydelig og etterleves. Tilsyn med bemanning er da et sentralt virkemiddel. Partiene ber regjeringen i forbindelse med den varslede veilederen om tilstrekkelig bemanning vurdere hvordan tilsyn bemanning kan være et egnet virkemiddel for å sikre at regelverket er forståelig og tydelig og etterleves i hele sektoren.

– Her glipper en historisk mulighet

SV og Rødt pekte begge på at de ikke fikk gjennomslag for å gjøre mer med bemanningssituasjonen som en grunn til at de brøt forhandlingene underveis.

– Dessverre har ikke regjeringen kommet oss i møte på å få flere ansatte i barnehagene, og da er det ikke mulig for oss å fortsette, sa utdanningspolitisk talsperson i SV, Grete Wold, til NTB da de gikk ut av forhandlingene.

Nå som forliket foreligger sier Rødts Hege Bae Nyholt dette: 

– Arbeiderpartiet og Senterpartiet har valgt Høyre som barnehagepartner fremfor egen politikk. De lar de største utfordringene i sektoren skure videre, nemlig bemanningskrisen, at penger forsvinner ut til privat profitt, og ikke minst mangelen på lokaldemokratisk kontroll. Her glipper en historisk mulighet, sier Nyholt. 

– Forliket gir ikke kommunene noen sterke verktøy til å faktisk prioritere barnehagene, verken i form av bemanning, mangfold eller kvalitet. Den kommersielle barnehagelobbyen kommer derimot til å kunne øke sitt spillerom. Det er det siste vi trenger.

Også MDG er kritiske til hva forliket inneholder, og sier at de trakk seg på grunn av manglende tiltak for å styrke bemanningen. 

– Nå binder Stortinget seg til en avtale som ikke løser de grunnleggende utfordringene for norske barnehager, men som heller pynter på flere mindre tiltak, sier MDGs Une Bastholm. 



© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS