Elever og lærere mener dårlig inneklima har gjort dem syke
132 elever og lærere mener de har blitt syke av inneklimaet i gamle Varden skole i Bergen. Elevene og lærerne skal undersøkes for å finne ut om de har krav på erstatning.
I oktober i fjor slo en rapport fast at gamle Varden skole i Bergen hadde omfattende fuktskader i fasaden. Det ble avdekket under en rehabilitering av skolen. Rehabiliteringen avdekket også at det var plater med asbest som har vært gjennomboret.
132 elever og lærere mener de har blitt syke av inneklimaet i gamle Varden skole, skriver Bergensavisen (krever innlogging) onsdag.
Christine Klemetsen har hatt luftveisproblemer siden hun begynte på skolen. Andre elever og ansatte har også hatt problemer med luftveiene.
– Jeg venter fremdeles på innkalling fra Volvat. Jeg håper de klarer å avdekke at det er inneklimaet ved Varden jeg har blitt syk av, sier Christine Klemetsen (17) til avisen. Klemetsen skiftet skole i 2012.
Skal undersøkes
Klemetsen er en av 94 tidligere eller nåværende elever som skal undersøkes ved Volvat Medisinske Senter AS. I tillegg har 38 ansatte bedt om å få en helsesjekk.
Bergen kommune kan ikke garantere at elevene og de ansatte får erstatning, selv om disse skulle få avdekket sykdom som skyldes inneklimaet.
– Vi vil vurdere funn og konklusjoner nøye. Utover dette kan jeg ikke forskuttere noe som gjelder den enkelte, sier Bjørg Lædre, fungerende kommunaldirektør for HR, digitalisering og eiendom til Bergensavisen.
Konklusjonen fra helseundersøkelsen skal etter planen komme innen mars neste år, sier Lædre.
Problem i flere år
Etat for bygg i Bergen kommune fastslår at fuktskadene er fra 2009. Men tidligere elever ved skolen mener inneklimaet har vært et problem siden 2001.
I 2012 truet foreldre med å ta barna sine ut av Varden skole.
I dag er Varden skole rehabilitert, og de fleste av byggene er revet og bygget opp igjen.
Rektor Bjørn Wangen sier til Bergensavisen at «det har vært noen tøffe år med mye flytting, bussing og ekstra organisering».
– Men på tross av alt vi har vært gjennom, har vi klart å konsentrere oss om elevenes trygghet, trivsel og læring, sier Wangen.