Vi må snakke om lærernes arbeidstid
Debatt: Selvfølgelig vil vi ha samlet hele klassen igjen, men da trenger vi litt tid til å forberede oss.
Kjære Guri Melby, vi må snakke om lærernes arbeidstid!
Det er fint å være tilbake på jobb igjen. I kohorten min har jeg 16 elever. Når jeg vanligvis har en klasse på 26, så utgjør det en stor forskjell. Det ser man også i klasserommet. Det er nå ribbet for bøker, planter, overflødige pulter og andre ting som vanligvis er der for at elevene skal ha et hyggelig klasserom. Det er viktig å følge smittevernhensyn. Viktigere enn planter og pyntegjenstander.
Her kommer utfordringen: Selvfølgelig vil jeg ha samlet hele klassen min igjen, men da trenger jeg og mine kollegaer litt tid til å forberede oss.
1. juni er en offentlig fridag. Dere forventer at vi skal ha fullt skoletilbud for alle elevene igjen 2. juni. De nye retningslinjene kommer 29. mai. For meg er det vanskelig å se hvordan vi skal få tid til å innrede klasserommet på nytt, flytte alt utstyr og bøker og lage klassekart på den tiden. Skal vi bruke fridagen? Skal vi bruke helgen? Kvelden? Hvorfor får vi ikke mer tid til å forberede oss?
Mange av oss i skolesektoren har jobbet og stått på den siste tiden. Ikke at vi ikke gjør det ellers, men i hjemmeskoleperioden var mange av oss på jobb nesten hele døgnet. Vi har hjulpet foreldre og barn med oppgaver, vært teknisk støtte og sittet i videomøter.
Jeg skal ikke si at vi ikke er vant til å jobbe mye: for vi er en yrkesgruppe som jobber 43,5 timer på grunn av komprimert arbeidsår. Men når det nå legges opp til at vi får retningslinjene fredagen før langhelg, det fremstår som temmelig respektløst. Retningslinjene må innom verneombud og tillitsvalgte for å sikre en god prosess. Når det er overstått, er det lite tid igjen.