Artikkelsamling om hørselshemming
Boka "Hørsel – språk og kommunikasjon" ble nylig lansert. Den er et resultat av et stort dugnadsarbeid av fagfolk ved kompetansesentrene for hørsel innen det statlige spesialpedagogiske støttesystem Statped.
Boka inneholder 37 artikler med 45 forfattere og er redigert av trekløveret Aase Lyngvær Hansen (seniorrådgiver Møller kompetansesenter, Trondheim), Ninna Garm (forsker ved Skådalen kompetansesenter i Oslo) og Ellinor Hjelmervik (seniorrådgiver ved Statped Vest og høgskolelektor ved seksjon for tegnspråk og tolkning ved Høgskolen i Bergen). Den er nr. 70 i Statspeds skriftserie.
– Boka gir et speilbilde av kunnskapsfeltet på dette området. Foreldre, lærere, hørselshemmede og studenter er målgruppene. Flere institusjoner har allerede meldt sin interesse for boka, forteller Ellinor Hjelmervik.
Stor bredde
I sum viser boka bredden i det hørselsfaglige feltet i dag. Invitasjon om å bidra til boka gikk for et år siden åpent ut i det hørselsfaglige miljøet i Norge. Temavalget var fritt innen fagfeltet, bare lengden på artiklene ble det satt grense for. Redaktørene forteller at responsen der ute var stor.
– Artiklene er en blanding av forsknings- og praksisbasert kunnskap, noe som gir boka stor anvendelighet og aktualitet for brukere i spennet fra forskere til foreldre. Slik artikkelskriving virker skjerpende for kunnskapsutviklingen hos dem som har bidratt. I sum representerer boka en kunnskapsbase som er godt verktøy for de som arbeider i fagfeltet, og artiklene inngår i en læringsspiral der de som er i målgruppene, kan komme stadig videre på dette fagområdet, sa direktør Bakken, som er direktør for Møller kompetansesener – et senter som skal betjene Midt- og Nord-Norge. Hun forteller at det er 125–150 rådgivere ved de statlige kompetansesentrene, og i alt arbeider det om lag 300 personer der, og da er nattevaktene også tatt med i tellingen.
Ingen sterke redaksjonelle føringer
Artiklene i samlingen kan rubriseres i sju perspektiver: Det historiske, det pedagogiske, det tegnspråklige, kunnskap om hjernen og språkrelaterte vansker, livskvalitet, hørselshemmede med funksjonshemminger og tekniske hjelpemidler.
– Noen artikler kan leses uten forhåndskunnskaper om fagfeltet, andre artikler er mer krevende. Forskjellen mellom artiklene viser dynamikken i fagfeltet. Det viktigste formålet med boka er å spre kunnskap. Det skjer en rivende utvikling på dette området. De faglige perspektivene som er kommet fram i denne boka, er forfatternes egne. Man finner ikke et stort redaksjonelt nærvær i boka. Hvis det er noen som mangler noe i denne boka, så kan det jo bli ei ny bok fra Statped, sa Ninna Garm.
– Det var tidligere stor diskusjon om hvilken metode en skulle anvende når en underviste hørselshemmede – enten den orale (lydelige) eller tegnspråklige metoden. Nå kan en få oppgradert en dårlig eller manglende hørsel ved hjelp av gode høreapparatet eller ved cochleaimplantat – der en fra et ytre registreringsapparat for lyd fører elektriske impulser inn til det indre øret, sneglehuset. Ved trening kan en da lære seg å tolke de ytre lydsignalene. Innenfor Statped er det opprettet et nasjonalt forskernettverk der flere stipendiater er tilknyttet, forteller Aase Lyngvær Hansen.
– Kunnskapstørste
Hvor mange hørselshemmede som hvert år fødes i Norge?
– I et årskull fødes det i gjennomsnitt 120 til 150 barn som er fra tunghørte til ikke-hørende. Om lag 30 av disse er født helt døve, svarer avdelingsleder Thor-Arne Nilsen fra Statped Vest.
– Undersøkelser har vist at lærere leser lite faglitteratur, ja, en forsker konkluderer med at lærere leser ikke faglitteratur. Har dere stor tro på at denne boka blir lest?
– De lærere som arbeider med hørselshemmede elever, er vanligvis kunnskapstørste. Vi får telefoner fra spørrende lærere, og vi tror at ei slik bok som denne vil være kjærkommen, sier Ninna Garm.
Om Statped
- Består av 13 statlige spesialpedagogiske kompetansesentre som det kjøpes tjenester fra. Fra 15. juni 2004 ble Statped underlagt Utdanningsdirektoratet.
- Skal gi faglig spesialpedagogisk støtte på individ- og systemnivå. Statped skal også videreutvikle og spre kompetanse. Les mer: www.statped.no.