May Britt Drugli
Foto: NTNU
– Atferdsvansker må følges opp i barnehagen
– Barn som utviser alvorlige atferdsvansker i tidlig alder, er i risiko for å ha atferdsvansker opp gjennom oppveksten og inn i tenårene, sier forsker May Britt Drugli.
De siste tre årene er det i Osloskolene rapportert inn
11 639 avvik på vold og trusler mot ansatte i skolen. I samme periode har
det kommet inn 473 avvik i barnehagene i Oslo.
Når en
snakker om vold og trusler fra elever i skolen, blir det påpekt at det er mest
utagering og meldte avvik i småskolen.
– Det er ikke
sånn at de begynner å slå når de begynner på skolen. En bør sørge for at barn som
trenger det, får oppfølging før de begynner på skolen. Derfor er det viktig at
en melder avvik også i barnehagen, sier leder av Utdanningsforbundet Oslo, Marianne
Lange Krogh.
Tidlig innsats
– Hvilke erfaringer har en med å sette inn tidlig innsats
hos barnehagebarn som er utagerende?
– Det er gode erfaringer med å iverksette tidlige og
systematiske tiltak for barn med atferdsvansker, sier professor May Britt
Drugli.
Drugli er forsker ved NTNU og tok sin doktorgrad
på atferdsvansker hos barn. Hun har forsket innen feltet i flere år og er blant
annet tilknyttet prosjektene Trygg før 3 og Liten og ny. Barn med alvorlige
atferdsvansker i tidlig alder har en risiko for å ha atferdsvansker opp gjennom
oppveksten.
– Tidlig innsats forebygger en slik utvikling, blant
annet ved at barnet inngår i gode relasjoner der hun/han blir møtt med empati
og får støtte på å regulere følelser og atferd og utvikle sosiale ferdigheter. Dette er
svært viktig for det enkelte barn, familien og samfunnet.
Hun påpeker at tidlig innsats må
omfatte evidensbaserte tiltak, slik at man kan være sikker på at barna får
hjelp som virker. Dersom atferdsvanskene er barnets uttrykk for en vanskelig
omsorgssituasjon, vil også barnevernstjenesten være sentral i tiltaksarbeidet,
sier forskeren.
Biter og slår ansatte
Barnehager melder i liten grad avvik når barnehagebarn biter
eller slår de ansatte. Når barn går på skole, meldes slike avvik i langt større
grad.
– Dersom barnet utviser atferdsvansker i barnehagen, trengs
det tiltak i denne settingen. Da er det ikke nødvendigvis nok med tiltak rettet
mot foreldre-barn-samspillet. I Norge viser for eksempel barnehageprogrammet De
utrolige årene bedre relasjoner mellom ansatte og barn, og et lavere nivå av
atferdsvansker for barn som har et høyt nivå ved oppstart, sier Drugli.
Hun viser til at forskningsoppsummeringer viser at i barnehagealder
er det særlig foreldreveiledningstiltak som har god effekt, også på lang sikt.
– I Norge er det for eksempel funnet at tiltak som Parent
Management Training – Oregon (PMTO) og De utrolige årene har gode resultater
når barn har tidlige og alvorlige atferdsvansker.
Atferdsvansker har komplekse årsaksforklaringer, og det er
som oftest er et gjensidig samspill mellom kjennetegn ved barnet, for eksempel
temperament og barnets miljø, for eksempel foreldrefunksjoner eller kjennetegn
ved barnehagen som over tid forklarer hvorfor et barn utvikler alvorlige
atferdsvansker.
Foreldresamarbeid
– Fordi atferdsvansker skyldes et samspill av flere
risikofaktorer, bør tiltakene gjenspeile dette. Først å rette seg mot
foreldre-barn-samspillet, som er grunnleggende for hvordan små barn fungerer.
Deretter samspillet mellom ansatte og barn i barnehagen, barnets sosiale
ferdigheter og samspill med andre barn.
Barn som utviser alvorlige atferdsvansker i tidlig alder, er
i risiko for å ha atferdsvansker opp gjennom oppveksten og inn i tenårene.
– Hvor viktig er det med kompetanse på ulike typer adferd
for å møte dette?
– Det er svært viktig med god kompetanse når det gjelder å
møte utfordrende atferd. I verste fall kan ansatte i barnehagen bidra til å
forsterke barnets vansker ved for eksempel selv å inngå i et tvingende samspill
med barnet der atferdsvanskene øker. Også dersom mobbing i barnehagen ikke blir
oppdaget eller jobbet godt med, kan dette bidra til å utvikle eller
opprettholde atferdsvansker.
En masteroppgave ved RKBU Midt Norge viste at
barnehageansatte i en kommune i liten grad benyttet systematiske tiltak for å
møte barns utagerende atferd og at de heller ikke opplevde å få særlig støtte for
eksempel av PPT.
– Dette var en liten, kvalitativ studie – men kan indikere
at det er behov for økt kompetanse i enkelte barnehager.
Forutsigbart
De siste tre år er det i Osloskolene rapportert inn 11 639
avvik på vold og trusler mot ansatte i skolen. I samme periode er det kommet
inn 473 avvik i barnehagene i Oslo. Vi vet fra tidligere at det er de yngste
barna som er mest voldelig.
– Hva kan en gjøre i barnehager for å fange opp barn som er
voldelig?
– Ansatte i barnehage trenger god kompetanse om
atferdsvansker hos barn og hva som er virksomme tiltak. Det må hele tiden jobbe
med å forebygge utvikling av atferdsvansker hos barn gjennom gode og
forutsigbare rutiner, gode relasjoner, støtte til barns følelser og sosiale
samspill med andre barn, pluss stimulering og læring.
Drugli mener at det som er viktigere, er hvordan atferden
møtes og hvilken kompetanse de ansatte har når det gjelder å støtte barn med
alvorlige vansker. Her vil det trengs et samarbeid mellom aktører som kan følge
opp familien, sånn som barnevernstjenesten eller foreldreveiledningstiltak og
barnehagen, for eksempel PPT.
– Hvis et barn har alvorlig utagerende atferd, vil det som
oftest også være nødvendig med et samarbeid med BUP. Ved alvorlige vansker må
det tenkes både forebygging av videre skjevutvikling og behandling av nåværende
vansker, sier forsker May Britt Drugli.