Foto: Bjørn Erik Larsen
Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme
Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.
Dersom elever med autismespekterforstyrrelse (ASD) får
undervisning i klasser spesielt tilpasset dem, har de større sjanse til å fullføre videregående
skole og begynne på høyere utdanning, enn elevermed ASD-diagnose i ordinære
klasser.
Det viser en analyse som inngår i en evaluering av
ASF-klasser og andre spesialtilrettelagte klasser i videregående opplæring, som
det danske EVA-instituttet har gjennomført for den danske regjeringen.
Det er også større sjanse for at slik elever fullfører
videregående skole på normert tid. Gjennomsnittlig sannsynlighet for å fullføre
videregående skole på normal tid er 67 prosent for en elev i en spesialklasse
mot 52 prosent for en sammenlignbar elev med ASD-diagnose i en ordinær klasse.
Det er også mindre sjanse for å falle fra i løpet av det
første året av videregående.
– Analysen dokumenterer at ASF-klassene har en spesiell
løfteevne og bidrar til at vi som samfunn har mulighet til å få flere unge
gjennom utdanningssystemet, sier konsulent Kristian Quistgaard Steensen, som
står bak EVAs evaluering.
Det er spesielt fire faktorer som har innvirkning på
elevenes faglige, personlige og sosiale utbytte av å gå i en slik klasse, eller
i spesielt tilrettelagte timer:
- spesielle og tydelige rammer for undervisning og skolegang
- å motta løpende faglig og personlig støtte i og utenfor
undervisningen
- at lærerne godt kvalifiserte til å jobbe med klassenes
målgruppe
- at relasjoner og interaksjoner med de andre elevene er
trygge og strukturerte.
Slike klasser bør ikke ha flere enn 12 elever for at lærerne
skal kunne møte studentenes individuelle behov for støtte, vurdere ekspertene som
har deltatt i evalueringen.
LES: Barn med autismespekterforstyrrelser trenger støtte så de ikke faller utenfor