Denne barnehagen bruker musikk til tilvenning og på tur
De bruker musikk til tilvenning og på tur, og barna har fri tilgang til instrumentene. Det blir det lite støy av.
– Så bra! Musikkansvarlig Vibeke Bergh Dalseth er raus med ros, og den lille musikanten smiler fra øre til øre.
Ikke musikkskole
– Det beste instrumentet er mikrofon. Og gitar! Barna er absolutt ikke redde for å synge høyt så alle hører det.
– Vi driver ikke musikkopplæring i barnehagen. Dette skal ikke være en musikkskole. Men barna kan få lov til å prøve seg frem og bli kjent med ulike instrumenter, forteller Vibeke, som har jobbet som musikkansvarlig i barnehagen i 18 år.
Førskolebarna kalles Rocketroll, og de får blant annet lære noter hvis de har lyst. De lærer fort forskjellen på de ulike notene.
– Jeg liker å synge fordi det er så fine ord, sier Leopold Kollerud (5).
Jørgen Flornes Westrheim (5) forteller at han liker å få noter, for da kan han fargelegge notene og synge.
Musikk i tilvenning
Vibeke forteller at filosofien i barne-hagen er at musikken er en naturlig del av alle daglige gjøremål.
– Det gir en fellesskapsfølelse. Musikk er også en veldig god måte å uttrykke følelser på, mener musikkansvarlig.
Kathrine Helgesen er pedagogisk leder i avdelingen Rytmikken, og forteller at musikken gjennomsyrer alt de gjør i barnehagen.
– Vår filosofi er at musikk kan brukes i arbeidet med alle fagområder, årstider og temaer. Nå har vi for eksempel temaet antall, rom og form. Da bruker vi telle-regler og sanger for å forsterke læringen, forteller hun.
Tilvenning er et annet eksempel på hvordan Nansentunet bruker musikk aktivt. Når overgangen til den nye hverdagen som barnehagebarn blir for stor, føles det trygt og godt å bli sunget for av omsorgsfulle voksne. Barna roer seg ned og får trøst gjennom musikken og opplever å være en del av fellesskapet.
Svanesjøen og reveenka
Det å opptre med sang og musikk er en naturlig del av hverdagen i barnehagen i Vollen. Opp gjennom årene har de jobbet med musikkverk som Svanesjøen og Tryllefløyten, og laget musikaler av eventyr som Reveenka.
Dette arbeidet har resultert i forestillinger som har blitt vist på musikkfester for barna, og noen ganger har foreldrene fått komme å se. Barna opptrer også ulike steder i nærmiljøet, og de får synge i kor.
– Vi har fått tilbakemelding fra skolen om at barna fra Nansentunet er veldig flinke til å opptre og fremføre ting foran klassen. Her i barnehagen er det helt naturlig for alle å opptre, og det gjør nok at barna får litt mer selvtillit til å gjøre det senere i livet også, sier Kathrine.
Tilgang til instrumenter
Når andre barnehager har frilek, har Nansentunet musikklek. Instrumentene står tilgjengelige for barna til enhver tid. Det er piano og gitar på alle avdelingene. I tillegg har barnehagen mange afrikanske djembetrommer. Musikkroken med keyboard og mikrofon er også svært populær.
– Det er like naturlig for barna å sette seg ned og synge sammen som det er for andre barn å spille et spill, forteller Kathrine.
Man skulle kanskje tro det ble veldig mye støy av at barna fikk fri tilgang til musikkinstrumenter, men det er ikke erfaringen i Nansentunet. De lærer fort at det blir finere lyd ved å bruke en og en finger på tangentene, og at det å slå løs på et piano med knyttneven ikke har noe med musikk å gjøre.
Lærer ukjente sanger
Barnehagen har laget egne sanghefter knyttet opp til årstider, fagområder og andre temaer med et utvalg av sanger som barna kjenner godt. Noen er kjente norske barnesanger.
– Her i barnehagen synger vi også veldig mange sanger som ikke er så kjente. Vi har blant annet funnet noen danske sanger som vi har satt norsk tekst til. De er veldig fine, forteller Kathrine.
Nansentunet har også sin egen sang, skrevet av musikkpedagogen Vibeke.
Fordypning i musikk
Du trenger ikke å være musiker for å få jobb i barnehagen, men det er en forutsetning å være glad i musikk.
– Noen har fordypning i musikk og spiller et instrument. Og så er jo stemmen det viktigste instrumentet vi har, sier Kathrine.
Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser rett ved sjøen på Vollen i Asker, og stranda er bokstavelig talt en del av barnehagens uteområde. Musikken er også med ut på tur, for eksempel ved at en av de ansatte spiller gitar og barna synger. De bruker også ting de finner på tur for å lage musikk. For eksempel lager de rytmeegg og maracas av blåskjell og steiner som de finner på stranda, og trommer av tomme plastkanner som reker i land.
– Barn lytter også mye til lyder rundt seg. Lytting er en viktig ferdighet for å kunne ha glede av musikken, sier Kathrine.