Ifølge barnehageforsker Åsta Birkeland er den største forskjellen mellom norske og kinesiske barnehager antall barn. I Kina er barnegruppene mye større. Ill.foto: missbiss, Free Images

- Norske barnehager har noe å lære av Kina

– De har hatt en tradisjon med mer lærer-initierte aktiviteter og mer strukturerte aktiviteter, og vi har hatt mer fri lek. Men vi ser nå at de to landene beveger seg mer mot hverandre, sier Åsta Birkeland ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).

I 15 år har høgskolen samarbeidet med Kina om barnehageforskning.

– Til å begynne med hadde vi bare en føler ute for å se om vi hadde noe å lære av hverandre. Etter hvert har vi sett at jo mer vi blir kjent, desto mer har vi å bidra med til hverandres barnehagefelt, sier hun til NTB.

Samarbeidet startet i 2003 og inkluderer flere kinesiske universiteter.

Fredag kastet kongeparet glans over samarbeidet da de besøkte en barnehage i Dunhuang i Kina. Til stede var både Birkeland – som leder prosjektet – og flere andre representanter for høgskolen.

– Mer struktur

Ifølge barnehageforskeren er den største forskjellen mellom norske og kinesiske barnehager antall barn. I Kina er barnegruppene mye større.

– Det får noen konsekvenser for pedagogikken. Man må kanskje ha litt mer struktur på aktivitetene når man har 40 barn i en avdeling, enn hos oss hvor det gjerne er 20 barn, sier Birkeland.

Barnehagesamarbeidet har rullet og gått – uavbrutt selv også under den diplomatiske isfronten mellom Norge og Kina i perioden 2010–2016.

Gjensidig læring

Birkeland er tydelig på at begge land har mye å lære hverandre.

– De har hatt en tradisjon med mer lærer-initierte aktiviteter og mer strukturerte aktiviteter, og vi har hatt mer fri lek. Men vi ser nå at de to landene beveger seg mer mot hverandre.

Birkeland sier at Kina er et mangfoldig land.

– Kina er ikke én ting. De er 1,4 milliarder mennesker. Bare Beijing har fem ganger så mange innbyggere som Norge. Da er det klart at du finner alt fra veldig høy kvalitet til dårlig, sier hun.

Handlingsplan

I tiden framover blir samarbeidet med Kina trappet opp. I april i år undertegnet Kina og Norge en ny handlingsplan for utdanningssamarbeid.

– Barnehagepolitikk og læreropplæring er blant de prioriterte områdene i samarbeidet, sa statssekretær Rebekka Borsch (V) i Kunnskapsdepartementet da hun talte på et seminar som startet i Dunhuang fredag.

Seminaret markerte starten på et utvidet samarbeidsprosjekt mellom Norge og utdanningsinstitusjoner i Gansu-provinsen.

(©NTB)

 

Powered by Labrador CMS