Ill.foto: Joakim S. Enger
Fordeler og ulemper ved å være barnehagelærer
Debatt: – De som vurderer å bli barnehagelærere, kan gjøre det i visshet om at de går inn i en jobb som kan bli helt fantastisk.
Hvorfor skal ungdom velge læreryrket? Førstelektor i
pedagogikk ved NLA Høgskolen, Robert Mjelde Flatås, gir oss 24 gode grunner i
Utdanningsnytt, i et
innlegg som først og fremst er rettet mot det å jobbe i skolen. Midt i all
oppmerksomheten om mobbing, vold og trusler, og alt annet skolen ikke får til,
tenker jeg det er bra at noen løfter frem de positive sidene i et yrke mange
tross alt trives veldig godt i.
Det samme gjelder barnehagen. Når virkeligheten når
medieflatene, handler det gjerne om mangel på vikarer, høyt sykefravær, trange
økonomiske rammer og for dårlig bemanning. Alt dette er riktig, men det er ikke
hele sannheten. Også de ansatte i barnehagen trives
veldig godt på jobb.
Mange av de grunnene Flatås oppgir for å bli skolelærer, kan
også anvendes på barnehagen. Jeg skal ikke gjenta disse punktene, men vil
gjerne legge til noen grunner som jeg tenker er mer spesifikt relevante for
barnehagen. Samtidig vil jeg peke på noen ulemper ved det å jobbe som pedagog i
barnehagen, slik at det positive og negative kan veies opp imot hverandre.
I tillegg til Flatås sine punkter, kan følgende være gode
grunner til å bli barnehagelærer i 2024:
- En jobb med mulighet for mye bevegelse og uteliv
gjennom arbeidsdagen, hvor du får nyte årstidene i fulle drag.
- Du får leke på jobb.
- Gjennom å ta det i barns lek, får du oppleve
fantastiske univers du aldri hadde blitt kjent med ellers.
- Du får oppleve hvordan barna vokser og utvikler
seg gjennom leken, og du kan bidra til denne prosessen.
- Du har store muligheter til å være med på å
forme dagen.
- Det er store muligheter til å få en varm og
hjertelig velkomst når du kommer, og en klem når du går.
Dessverre er det også noen grunner til at det kan være lurt
å velge noe annet enn å bli barnehagelærer i 2024:
- Ressursene i barnehagen er ikke tilstrekkelig
til å løse oppdraget som er gitt. Først og fremst er det for få ansatte og for
få pedagoger.
- Lønna. Denne er langt lavere enn i andre yrker
med tilsvarende ansvar og utdanning. I et livslønnperspektiv må du regne med å
komme dårligere ut enn mange med mye mindre utdanning.
- Du må regne med relativt ofte ikke å få
gjennomført planlagte opplegg på grunn av akutt sykefravær.
- Det er forholdsvis stor fare for å få
belastningsskader dersom du står i jobben over mange år.
- Faren for å ende opp som uføretrygdet er ganske
stor, noe som gjør at faren for å bli fattig som pensjonist er tilsvarende
stor.
- La oss være ærlige; du må være ute i mye drittvær,
ikke bare når sola skinner.
Legger du sammen mine grunner til å bli barnehager med
Flatås sine, er det lett å forstå hvorfor mange trives godt med å jobbe i
barnehagen. Grunnene til å gå denne veien ser for meg ut til å være langt flere
enn det motsatte. De få ulempene er likevel alvorlige, fordi de kan ramme på en
måte som får store konsekvenser for den enkelte.
I oppløftende retning trekker det at mye av det som er
ulempene med å jobbe i barnehagen skyldes en enkelt ting; det er for få ansatte,
både i tall og med pedagogisk utdanning. For dette går det nemlig an å gjøre
noe med!
De som vurderer å bli barnehagelærere, kan altså gjøre det i
visshet om at de går inn i en jobb som har et potensiale til å være helt
fantastisk. Gjør de det, ikke bare med idealisme og pågangsmot, med også med en
neve som er knyttet til politisk kamp for bedre bemanning, vil sjansen være
enda større for en lang og lykkelig karriere. Det vi driver med er så viktig at
vi ikke bare kan leke, vi som jobber i barnehagen. Vi må også rope.