Digitalt mikroskop er spennende å bruke til å utforske mikroverdenen. Bildene overføres trådløst til iPaden. Foto: Kirketunet barnehage
– Vi hadde ikke trodd at digitale verktøy var så enkelt
Slike uttalelser møter Trine Danielsen Selfors i Kirketunet barnehage når hun holder kurs om databruk.
– Barnehager må bruke digitale verktøy for å fenge dagens barn. Dette er del av dagens barnekultur, sier Trine Danielsen Selfors, styrer ved Kirketunet barnehage i Mo i Rana.
Sammen med pedagogisk leder Marit Kåresdatter Nilsen, reiser hun landet rundt for å holde foredrag om deres erfaringer med å ha digitale verktøy i den pedagogiske verktøykassen.
Ikke barnevakt
Kirketunet er en menighetsbarnehage, og opptatt av å formidle tradisjoner. Men også tradisjoner kan formidles med moderne midler. Et eksempel var temaet «Treet». Et tre utenfor barnehagen ble fulgt et helt år. Barna tok bilder med digitalkamera. Fantasien tilsa at bladene skulle bli blå, mens høsten viste at de ble gule. Foreldrene ble invitert til utstillingen som viste både treet på digitale bilder, sammen med fysiske figurative trær barna selv hadde laget.
– Digitale verktøy brukes både ute og inne. Barna leser kart med hjelp av GPS. Det digitale trådløse mikroskopet brukes til spennende utforskning når det kobles opp mot en iPad, sier Nilsen.
Såpebobler
Såpebobler har også blitt et digitalt prosjekt. Småbarnsavdelingen startet med såpebobler, da de jobbet med kontraster. Det fenget barna. Samtidig som de laget fysiske såpebobler i ulik form og størrelse, ble digitale verktøy brukt for å gi opplevelser av såpebobler.
– Vi ønsker å gi barna mange ulike måter å få dannet sin egen kunnskap på, sier Nilsen.
Nettbrett og språk
Datateknologi i barnehagen betyr altså ikke det mange frykter: at barna skal sitte passive foran dataspill. Kirketunet har digitale verktøy integrert inn i alle deler av det pedagogiske tilbudet. Ikke minst er iPad og apper god hjelp når barnehagen jobber med språk.
– Vi ser er at barna har kommet langt med å lære bokstaver og tall før de starter på skolen, sier Nilsen.
Kompetent, men kritisk
Selfors understreker at skal barnehagen lykkes med digitale verktøy, må de voksne være digitalt kompetente. Alle må læres opp i å bruke digitale verktøy som nettbrett, datamaskin og kamera. Også de som ikke bruker det fast i egen arbeidsdag. Kjennskapen gir forståelse for at andre jobber med dette.
Digitale verktøy skal imidlertid ikke brukes ukritisk. Barnehagen må etablere en kritisk refleksjonskultur. Hvorfor bruker vi dette digitale verktøyet? Hvordan får det oss videre?
– Ofte oppleves digitale verktøy som vanskeligere enn det er. Etter våre foredrag får vi ofte høre: «Vi hadde ikke trodd at digitale verktøy var så enkelt», sier Selfors.
Billig utstyr
Mange lurer også på hvordan de har råd til å kjøpe så mye utstyr. Svaret er at de ikke har mye penger til innkjøp. Kirketunets digitale utstyr er kjøpt inn over flere år. Dessuten trenger ikke digitalt utstyr være dyrt. For eksempel finnes det mange webkamera å få kjøpt til godt under tusenlappen.
Skal digitale verktøy lykkes som pedagogisk virkemiddel, må det ha god forankring i barnehagen. Digitale verktøy har lenge vært del av Kirketunets årsplan. Nå har det også fått en sentral plass i strategiplanen.
– Vi ville ikke ha lykkes så godt hvis ikke styreren var med på laget, sier Nilsen.
Selfors legger til at også eierne av barnehagene må med. Styreren må formidle til de ansatte hvorfor det er viktig å bruke digitale verktøy.