Ill.foto: Pixabay
Det store barnehagemysteriet
Debatt: Det finnes barnehagelærere med mastergrad, det vet vi. Men hvordan samfunnet nytter denne kompetansen, vet vi lite om. Det er et mysterium.
Vi vet mye om lærerne, både lærere i skolen og lærere i barnehagen. Vi vet hvor mange av dem som er kvalifiserte, og hvor mange vi mangler. Vi vet noe om hvor mange som faller fra, både underveis i utdanningene, i overgangen til yrket og ikke minst etter at de har begynt lærergjerningen sin. Det er mange utfordringer som skal løses, men utfordringene er ikke mysterier.
Likevel er det én gruppe vi vet altfor lite om: den masterutdanna barnehagelæreren. Barnehagelærerutdanningene er på bachelornivå, det tilbys masterutdanninger ved flere institusjoner, og flere er studenter ved disse. Hvordan samfunnet vårt nytter denne kompetansen, vet vi imidlertid lite om. Det er et mysterium.
I en YouTube-video laget av Høgskolen på Vestlandet kan vi se to masterutdanna barnehagelærere fortelle om masterkompetansen sin. De setter på utmerket vis ord på hvor viktig deres kompetanse er. Det er masterkompetansen deres som skal bidra til kunnskapsutvikling, utdanning, kritikk og utvikling av den norske barnehagen.
Den ene av de to peker på at barnehagene blir større og mer komplekse organisasjoner, og at barnehagen vil trenge mer, og ulik kompetanse. Hvor er dagens barnehage i møte med disse masterutdanna lærerens kompetanse?
Les også: Barnehagelærere med master er en styrke for barnehagen
Barnehagelærerne lønnes i all hovedsak etter stilling. De er i stilling som barnehagelærer, pedagogisk leder eller styrer. Noen jobber som forskere, eller undervisere ved barnehagelærerutdanning, noen er i administrative stillinger. Dersom barnehagelærerne bruker kompetansen sin sammen med barna, vil de altså ikke lønnes for den kompetansen de innehar. Dette godtar vi.
Engasjerte studenter utdanner seg ut av barnehagen, ikke fordi de vil, men fordi vi godtar at det er slik det er. Vi godtar at kompetanse i barnehagen kommer i andre rekke og at masterkompetansen sammen med barna ikke skal lønne seg og derfor forsvinner ut av barnehagen og inn i akademia, administrasjon og byråkrati. Vi trenger de masterutdanna barnehagelærernes kompetanse, også i barnehagen.
Jeg tror vi må begynne med å finne svaret på mysteriet. Hvem er de masterutdanna barnehagelærerne, får de lønn for kompetansen sin, og hvor stort er egentlig det uutnytta potensialet? Vi i Pedagogstudentene er klare for et løft for kompetanse i barnehagen. Forbedringspotensialet er stort. Vi må begynne med å anerkjenne den viktige kompetansen som allerede finnes, og løse det store barnehagemysteriet.