Barneombudet legger ned spørretjeneste for barn
10. september er det slutt med at barn kan sende anonyme spørsmål til Barneombudet.
Spørretjenesten «Spør Barneombudet» starta som en telefontjeneste i 1989. Ei kort tid svarte daværende barneombud Trond Viggo Torgersen på spørsmåla på fjernsynet. Men det meste av tida har tjenesten vært en digital spørretjeneste, der spørsmål og svar har ligget offentlig på Barneombudets hjemmeside.
Fagsjef hos Barneombudet, Camilla Kayed, forklarer at de nå legger ned tjenesten fordi det skal bli lettere for barn å få gode svar.
– I dag er vi en av svært mange som tilbyr slike tjenester for barna. Siden vi i Barneombudet er opptatt av at barn skal ha en trygg og oversiktlig digital hverdag, synes vi dette er uheldig. Barna er bedre tjent med en stor og god tjeneste, sier Kayed.
– Får de det nå?
– Barn over 13 år har allerede tilgang til det. Nettjenesten ung.no er en statlig tjeneste som i 2019 svarte på 48.614 henvendelser. Vi har hatt et gjennomsnitt på 1000 de siste åra.
Mer kompetanse
Hun forklarer at de framfor alt har svart på spørsmål om barns rettigheter, mens ung.no har kompetanse til å svare på mer, som helse, økonomi og mange andre ting.
– At de unge kan få alt på ett sted gjør den til en bedre tjeneste enn vår.
– Hva med de yngste?
– De yngre barna har i svært stor grad spurt oss om ting som ikke er knytta til rettigheter. Kjærlighet eller helse, for eksempel. Der kan ikke vi gi dem profesjonelle svar, sier Kayed.
– De minste fortjener også et sted å henvende seg, men det bør ikke være oss. De har alt for mange spørsmål vi ikke kan svare tilfredsstillende på. Nå er det et gap der, og noen må tette det gapet.
– Mer presist; hvem sender du ballen til?
– Vi ønsker at BFD skal sikre god informasjon også til barn under 13 år, og kommer til å henvende oss til barneministeren i nærmeste fremtid om dette, sier Camilla Kayed.
Hun legger til at Barneombudet skal fornye sine nettsider, og at det var naturlig å legge ned spørretjenesten i forbindelse med det.