Det vi nå opplever i norske barnehager er #FORSVARLIG
Ja til økt bemanning i barnehagen. Det gir kvalitet!
Klokka er 7:30, og jeg starter på jobb i barnehagen min.
Vi har åpningstid 7:30 til 15:30. Jeg vet at jeg i dag skal ha hovedansvar for 6 barn, og biansvar for 6 andre barn. Disse barna har jeg nå vært sammen med hver barnehagehverdag i snart 2 uker, og vi skal være sammen minst en uke til. Dette gir forutsigbarhet for både barna, min samarbeidskollega og meg.
Så tilbake til åpning av dagen. Jeg er forberedt til å møte barna på vårt uteområde, en tiendedel av hele uteområdet i barnehagen. Lekekassa er akkurat plassert ved sandgropa, der det egentlig ikke er lov til å grave, men vi gjør det nå. Betingelsen er bare at alt som graves opp skal tilbake på i samme hull...
Det går bra det, for kollegaen min eller jeg har tid til å sitte sammen med de barna som vil grave. Vi kan faktisk sitte sammen med barna der helt frem til lunsj. Det blir mange gode samtaler og unike samlingsstunder, når den voksne er fullt og helt tilstede -hele formiddagen. Vi har telefon eller iPad tilgjengelig, slik at vi sammen kan finne ut av ting et barn kan undre seg over dersom egen kunnskap ikke strekker til.
Les også: Reell bemanningsnorm i hele åpningtiden – den avgjørende nøkkelen til det meste
Det første barnet kommer inn på området, litt mutt fordi dressen måtte være utenpå den fine kjolen hun hadde lyst til å vise frem. Jeg tar imot henne, og spør hvordan kjolen er ut og hvordan det kjennes ut å ha den på, samtidig som det neste barnet kommer sprettende mot oss. Han er tigergutt i dag. Jeg fanger opp "tigergutt" midt i ett sprett, gir ham en klem og lar han sprette videre, mens jeg sender et blikk og smil til faren hans.
Jenta med kjolen har fortalt hvordan kjolen ser ut, men det er litt vanskelig å forklare hvordan den føles. Jeg spør om vi kanskje kan åpne dressen litt slik at jeg kan få kjenne på den. Det blir godt mottatt av jenta, som sier ha det til pappa og lillebror. Mens jeg får kjenne på kjolen, en deilig, men godt brukt velurkjole, kommer en jente til. Hun har på skjørt utenpå dressen, til stor misunnelse fra den første jenta. Heldigvis vet jeg at det ligger både fleecebukse, utebukse og jakke i bagen med uteklær som denne jenta, slik som alle de andre barna har med seg hver dag. Da er det lett å skifte, så det gjør vi, og jenta blir sett, hørt og møtt på sine ønsker.
Hun lærer at det er lurt å kunne fortelle om følelsene sine og si hva man ønsker. Ofte kan man da finne løsninger, -barns medvirkning i praksis.
Les også: Mener ministeren presser barnehageansatte:– Utidig og ufint av Guri Melby
Mens vi skifter på jenta kommer nye barn til. Et som sprudler og har mye å fortelle og et som trenger et fang å sitte på, for det var så vanskelig å våkne i dag. Kosebamsen får sitte i barnets armkrok mens barnet selv sitter på fanget mitt.
Jeg forteller at jeg må hjelpe den første jenta litt med omkledningen, men det går fint med et trøtt barn på fanget. Dette barnets mamma forteller at det ble lite frokost, men det er sendt med en smoothie ekstra som niste til første mellommåltid. Jeg takker for beskjeden og sier at vi kanskje tar et ekstra mellommåltid for gutten hennes i dag.
Så kommer kollegaen min på jobb mens det strømmer på med flere barn. Det er helt greit, for vi vet at det stopper på 12 barn.
Alle barna er på plass 8:30, og vi kan starte dagen med felles samling, aktivitet eller tur ut av barnehagen. Vi er 2 voksne med ansvar for 12 barn helt frem til lunsj. Da er det ½ time hvor kollegaen min er alene med barna, mens jeg går unna gruppa for pause. Senere på dagen er jeg ½ time alene under hvilestund mens min kollega har pause. Vi hører på lydbok eller jeg leser for barna i hvilestunden, noe som gir idéer til leken på ettermiddagen.
Les også: Barnehageansatte sier de jobber hele dager uten pause
Kl.15:00 er arbeidsdagen min over. Som oftest er 2-3 barn hentet på det tidspunktet, og foreldrene har fått en god oppdatering på hvordan barnet har hatt det denne dagen. Vi har vært sammen med barna nesten hele dagen, og har opplevd det vi forteller om.
Det eneste som er vanskelig å få til slik vi har det i barnehagen nå er planleggingstid, både for meg som pedagog og for min kollega. Vi får til noe, fordi barnehagen bruker av vikarbudsjetter og setter inn en kjent vikar 2 timer pr. pedagog i uken, men det er ikke nok i lengden…
Ja til økt bemanning i barnehagen. Det gir kvalitet!