Sølvi Mausethagen skal lede videreutdanning-utvalget
Utvalget som skal foreslå ulike modeller for etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i skoler og barnehager er klart.
Utvalget ble oppnevnt i statsråd fredag og skal ledes av professor ved Senter for profesjonsstudier ved Oslo Met og Høgskolen i Innlandet, Sølvi Mausethagen.
Mausethagen er utdannet allmennlærer med master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen og lærerrollen, styring og utdanningspolitikk.
– Det var veldig hyggelig å bli spurt om lede dette utvalget. Det er en viktig og meningsfull oppgave. Vi vet at gode muligheter for etter- og videreutdanning er noe lærere og ansatte i skoler og barnehager er opptatt av, sier Mausethagen.
– Jeg ser frem til å jobbe sammen med medlemmene har utvalget som har bred kompetanse og erfaring på området.
Av de øvrige medlemmene er navn som Astrid Søgnen, tidligere skolesjef i Oslo kommune, Ratib Lekhal, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitet i Oslo og Elin Bø Morud, leder av NTNU KOMPIS (kompetanse i skolen). I tillegg er også interesseorganisasjoner og fagforeninger representert (se faktaboks).
Skal foreslå nye modeller
Regjeringa har siden 2013 hatt flere satsinger på etter- og videreutdanning for ansatte i skoler og barnehager. Hvert år brukes det over to milliarder kroner på området.
Utvalgets hovedoppgave er å vurdere hvordan man kan bruke ressursene på en mest mulig effektiv måte. De skal til slutt, i rapporten som har frist 1. oktober neste år, foreslå ulike modeller for etter- og videreutdanningstilbud. Tilbudet skal gjelde alle ansatte i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, voksenopplæring og fag- og yrkesopplæring i både skole og bedrift.
Les også: Høyre-leder Erna Solberg: Vil videreutdanne lærere i flere fag
– Vi må starte med å sammenstille kunnskapsgrunnlaget vi har tilgjengelig om satsingene som har vært så langt. Så ser jeg frem til å jobbe videre med tematikken, sier Mausethagen.
Kunnskapsminister Guri Melby sier i en pressemelding at dyktige lærere og ansatte er avgjørende for å gi barn og unge gode hverdager.
– Siden 2013 har det skjedd et historisk kompetanseløft for kvalitet. Rundt 50.000 lærere og cirka 6.000 barnehagelærere har fått videreutdanningstilbud. Vi vil selvsagt forsette satsingen på etter- og videreutdanning. Det er et gode for barna og elevene, for profesjonsfellesskapet og for den enkelte ansatte, sier Melby.