Aust-Agder vil ha styrket innsats for barnehagen
Årsmøtet i Utdanningsforbundet Aust-Agder ønsker å påvirke politikere, administrasjon og opinion både gjennom direkte kontakt og gjennom media for å få gjennomslag for forbundets syn på hva som er læring i barnehagen.
Fylkesstyret la fram en lang saksutredning som tar for seg historikken helt fra det første barneasylet i Trondheim i 1837 og opp til 2015. Utredningen blir avsluttet med seks kulepunkter som hver for seg kunne vært tema for en mastergrad, som det ble sagt.
Ingen gikk imot fylkesstyrets forslag til vedtak, som også ble vedtatt, men flere av delegatene mente vedtaksforslaget burde vært tydeligere og pekt mer spisset mot i hvilken retning forbundet bør ta barnehagen i diskusjonen om lek og læring.
Noen delegater var tydelige på at de ikke ønsket en barnehage med sterk grad av kartlegging.
Vedtaket lyder:
- Aktivt følge prosessen videre med revideringen av barnehageloven og rammeplanen.
- Ta med innspill fra fylkesårsmøtet i videre arbeid med barnehagepolitiske saker i den kommende perioden.
- Påvirke politikere, administrasjon og opinion via direkte kontakt og gjennom media.
- Initiere at det utarbeides et temahefte om læring i barnehagen.
Fra dirigentbordet ble det flere ganger oppfordret til å iaktta punkt 2 om å levere inn innspill.
Det kjente Agderprosjektet nevnes også i saksutredningen. Fylkesleder Ottar Stordal kunne fortelle delegatene at det nå skal opprettes en ressursgruppe for prosjektet, og at Utdanningsforbundets nestleder Steffen Handal er invitert til å sitte i denne gruppen.