Foto: Herney Gómez/Pixabay
6 tips til å avdekke språkvansker hos adoptivbarn
Barn som er adoptert fra utlandet er sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Her er forskernes tips til hvordan man kan avdekke språkvansker.
Adoptivbarn fra utlandet er sårbare for å utvikle språk- og lesevansker, viser en langtidsstudie som har sammenlignet språkutvikling hos utenlandsadopterte og ikke-adopterte barn.
Forskernes 6 tips for å avdekke språkvansker
- Vær oppmerksom på barns ordforråd
- Snakk om ord og begreper
- Vær observant på hva barna forstår
- Still spørsmål til barna om hva som skjer på et bilde istedenfor å fortelle barna hva som skjer. «Hvordan kom du fram til det?», «Hva tror du vil skje videre?» . Denne type dialog vil også fremtvinge en oversikt over barnas språkmestring.
- Vær oppmerksom på adferden: et barn som strever med språkforståelsen vil ofte vise frustrasjon, enten ved å være tilbaketrukken, stille, eller sinte eller utagerende.
Ofte oversett i barnehagen
– Hør på bekymringen fra adoptivforeldre som er urolige for barnets språkutvikling, sier forskerne Anne-Lise Rygvold og Steinar Theie ved Universitetet i Oslo (UiO), ifølge en pressemelding fra universitetets utdanningsvitenskapelige fakultet.
Mange er tilsynelatende gode til å uttrykke seg, men ved nærmere undersøkelser finner forskerne at de har problemer med å forstå ordene de bruker.
– Problemer med språkforståelsen blant adoptivbarn er ofte oversett i barnehagen, sier forskerne Rygvold og Theie, ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Arena for å fange oppp språkvansker
På skolen kan disse barna ofte lese raskt, men de forstår ikke alltid sammenhengen i det de leser. De har knekt lesekoden og leser i vei uten å tenke over at det å forstå hva man leser, er viktig.
– De er gode på å avkode rent teknisk, men de bruker ikke teknikken for å forstå hva teksten handler om. Hvis en slik lesevanske blir oversett, vil det bli mer synlig i tredjeklasse, når det blir viktigere å forstå hva en leser for å henge med i alle fag, sier førsteamanuensis Steinar Theie.
– Det er viktig å styrke barnehagepersonalets evne til å vurdere sårbare barns språkmestring. De ser mange barn over tid og er en arena hvor språkvansker kan fanges opp, mener førsteamanuensis Anne-Lise Rygvold.
Forskernes 6 tips for å avdekke språkvansker
- Vær oppmerksom på barns ordforråd
- Snakk om ord og begreper
- Vær observant på hva barna forstår
- Still spørsmål til barna om hva som skjer på et bilde istedenfor å fortelle barna hva som skjer. «Hvordan kom du fram til det?», «Hva tror du vil skje videre?» . Denne type dialog vil også fremtvinge en oversikt over barnas språkmestring.
- Vær oppmerksom på adferden: et barn som strever med språkforståelsen vil ofte vise frustrasjon, enten ved å være tilbaketrukken, stille, eller sinte eller utagerende.