Kunnskapsminister Tonje Brenna mener elever og lærere nå først og fremst trenger ro.

Brenna drøyer med botemidler for kunnskapshull etter korona

Høyres Jan Tore Sanner fikk ikke gehør hos kunnskapsministeren for sine forlag for å tette kunnskapshull etter koronapandemien.

Publisert Sist oppdatert

I en interpellasjon i Stortinget tirsdag ville Jan Tore Sanner vite hva kunnskapsminister Tonje Brenna ville gjøre for å tette kunnskapshull på grunn av vanskelige undervisningsforhold under koronapandemien. Hans egne forslag var blant anna å gjeninnføre fraværsgrensa for å hindre ytterligere fravær, samt sommerskole.

Sanner trakk også fram spesialundervisning, språkundervisning og praksisopplæring som særlig sårbare områder. Dessuten ønska han kartlegginger av hvor problema lå.

Les også: Rekordmange fortsatte på videregående skole under pandemien

Ingen tid å miste

– Vi trenger tiltak på både kort og lang tid. Og når det gjelder tiltak på fort tid har vi ingen tid å miste, sa Sanner.

Kunnskapsministeren var enig i at situasjonen var alvorlig, ikke minst fordi det kan se ut som om pandemien har økt forskjellene mellom elevene. Sårbare barn og unge har vært ekstra sterkt ramma.

Likevel ville hun være avventende med tiltak.

Les også: Deler ut 216 millionar for å ta igjen tapt fagleg og sosial læring

– Trenger ro

– Det er viktig at det vi gjør virker, understreka Tonje Brenna.

Hun viste til at det arbeides med å tette kunnskapshull på mange områder, ved skolene og i kommunene, og at Utdanningsdirektoratet følger med og følger opp.

– Ei viktig melding er at for å komme tilbake til normalen trenger elevene ro, ikke raske skift. Læring skjer i fellesskap. Nå må elevene få returnere til dette fellesskapet, sa Brenna.

Hun fikk støtte i dette av Lise Selnes, Arbeiderpartiet, og Hege Bae Nyhus, Rødt.

– For barn som har mista trua på egen mestring er ikke løsninga nødvendigvis flere voksenstyrte aktiviteter. Det kan tvert om slå motsatt vei, sa Nyhus.

Powered by Labrador CMS