Ill.foto: Haakon Borgen
Barnehagen som avgjørende faktor i utdanningsløpet
Debatt: Barnehagen er en svært viktig faktor for hvordan skolegangen blir for seksåringen som entrer klasserommet for første gang.
Jeg
er lektor i videregående skole, men vil trekke fram barnehagen som den første
og kanskje den viktigste pedagogiske arenaen som barn møter. Som lærer i
videregående skole i 25 år vil jeg hevde at kvaliteten på barnehagen er en
svært viktig faktor for hvordan skolegangen blir for seksåringen som entrer
klasserommet for første gang.
I 1970 i gikk 2,8
prosent av norske barn i barnehagen. Jeg var selv en av disse heldige og har
faktisk et svakt minne om at vi gikk tur på en lang rekke med et langt tau
mellom oss. Hvor mange barnehagelærere som var med er litt uklart.
På de 53 årene som
ligger mellom oss og 1970 har barnehagen som samfunnsinstitusjon gått gjennom
en revolusjon, blant annet som et resultat av likestillingskampen og norske
kvinners inntog i arbeidsmarkedet. I dag går 98 prosent av norske barn i
barnehagen og i praksis er barnehagen blitt en del av utdanningsløpet for
norske barn.
Mye godt har skjedd i
denne sektoren de siste tiårene; full barnehagedekning og lavere
foreldrebetaling har vært tiltak som har ført til at de aller fleste norske
barn nå får delta på dette første «trinnet» i utdanningsløpet. Så langt, så godt.
Noe står likevel
igjen på «to do-listen» for politikerne nasjonalt og lokalt. Bemanningssituasjonen
i mange barnehager er kritisk, og spesielt er det andelen kvalifiserte
barnehagelærere det handler om. Man skal ikke bla lenge på en nyhetsside før
man finner barnehageansatte som forlater yrket i rein frustrasjon.
Følelse av utilstrekkelighet
Det som ofte
går igjen i disse historiene, er følelsen av utilstrekkelighet i jobben. Det er
for få ansatte per barn, og slitasjen på de ansatte er
uforsvarlig stor. Fra 1.august 2018 ble det innført en ny pedagognorm som slår
fast at 43 prosent av de ansatte skal være barnehagelærere. Daværende
utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen uttalte:
«Det er viktig at
flere av de ansatte i barnehagen er barnehagelærere. De er faglige eksperter på
å få barna våre til å leke, utvikle seg og trives. De er nøkkelen til å få til
en god barnehage» (fra regjeringens hjemmeside).
I en drømmesituasjon
skulle vel egentlig alle som jobbet i barnehagen, være kvalifiserte pedagoger?
I skolen, både i grunnskolen og videregående, har man det siste tiåret økt
kravet til andelen kvalifiserte pedagoger. Lærernormen ble innført høsten 2018.
Dette er selvsagt et signal om at det er personer med godkjent pedagogisk
utdanning som er nøkkelen for å gi barna det de har krav på i sin skolegang.
Hoveddelen av de barnehageansatte bør være pedagoger
En barnehage med
mange barnehagelærere vil i større grad kunne jobbe
systematisk for å gjøre kravene i rammeplanen om til praksis. Barnet vil
ha fått støtte og verktøy til å håndtere sosiale situasjoner og til å være en
del av en gruppe og vokse sammen med de han eller hun har rundt seg. Denne
jobben er for viktig til å overlates til «hvem som helst». Det burde være
selvsagt at hoveddelen av de ansatte i norske barnehager er pedagoger med
innsikt i de utrolig viktige første årene for barnet.
I videregående skole
møter vi ofte elever som strever, det kan være faglig eller sosialt. Ofte har
jeg tenkt at de problemene vi ser når eleven er 16 år har lange røtter. Om
denne elevens skolegang helt fra første klasse har vært en lang rekke av
nederlag er det ikke vanskelig å forstå ungdommens utfordringer i videregående.
Derfor er det så utrolig viktig at barnehagen, som den første pedagogiske
arenaen, gir barnet læringsglede og styrke til å takle alle utfordringene som
uansett kommer i den videre skolegangen.
Min påstand er at hvis det går bra i barnehagen vil det også øke
sjansene for at det skal gå bra i skolen. Dette kan man finne støtte for i både
nasjonal og internasjonal forsking. Barnehagen er ikke bare et sted barnet er
mens mor og far jobber. Det er den første og kanskje også derfor den viktigste
pedagogiske arenaen barnet møter.
Denne utrolig viktige
jobben er det kvalifiserte barnehagelærere som kan gjøre! Det er derfor på høy
tid at våre politikere nasjonalt og lokalt anerkjenner hvor viktig det er med
voksentetthet i barnehagen og da spesielt tettheten av pedagoger. Det må nå
være tid for de minste!