Flere nye lærere får veiledning
Det gis stadig mer veiledning til nyutdannede lærere som kommer ut i jobb i barnehager og skoler.
Andelen som fikk veiledning, økte fra 61 til 65 prosent i skolen mellom 2016 og 2019. I samme periode steg prosentandelen i barnehagen fra 55 til 63. Utviklingen fortsatte inn i 2020.
Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier utviklingen går rett vei, men at de fortsatt har en jobb foran seg.
– Overgangen fra studier til jobbhverdagen i barnehager og klasserom kan være utfordrende. God veiledning er viktig for å gjøre de nyutdannede lærerne mer trygge og motiverte og for at barna og elevene skal få best mulig oppfølging, sier Melby i en pressemelding.
Veiledningstilbudet kan derimot bli bedre. Av de nyutdannede som ikke har fått veiledning, har hver fjerde av dem ikke mottatt informasjon om muligheten til det.
Ønsker lovfestet rett
I 2019 kom en ny veileder for hvordan god veiledning av nyutdannede lærere kan utføres. Det ble også bevilget 60 millioner kroner som skoler kan søke om i tilskudd for å kunne tilby veiledning.
Utdanningsforbundets og Pedagogstudentenes har imidlertid ønsket at alle skal nyutdanna lærere skal få en lovfestet rett til veiledning. Det var senest oppe til diskusjon da Utdannings- og forskningskomiteen behandlet de 16 tiltakene Arbeiderpartiet, SV og Sp la frem for å øke antallet kvalifiserte lærere i skolen.
Men flertallet i Utdannings- og forskningskomiteen vendte tommelen ned for en slik lovfestet rett.
Leder for Pedagogstudentene, Elise Håkull Klungtveit er skuffet.
– Vi er skuffet. Mest fordi det er så enormt viktig nå, når det kommer ut lærere som har fått utdanningen sin preget av koronakrisen. Nå har vi høye forventinger til at regjeringen utvider tilskuddsordningen for veiledning som finnes i dag, til også å gjelde lærerne i barnehage og videregående. Det vil føre oss et steg nærmere at alle nyutdanna får veiledning, sier leder for Pedagogstudentene, Elise Håkull Klungtveit.
(©NTB)