Oslo kommune er i gang med en tillitsreform
– I budsjettforslaget vårt for 2017 foreslår byrådet å innføre «tillit og handlingsrom» som ett av tre prinsipper for styringen av barnehagen og skolen i Oslo, sier byråd Tone Tellevik Dahl (Ap).
Oslo SV ønsker ikke å vente på regjeringens gjennomgang av kvalitetsvurderingssystemene i utdanningssektoren, siden resultatene ikke vil foreligge før våren 2017. De oppfordrer byrådet til å sette i gang allerede. Det ønsker byråd for oppvekst og kunnskap, Tone Tellevik Dahl, å gjøre.
– Oslo SV krever full metodefrihet i osloskolen og vern av de ansattes tid til faglig refleksjon og samarbeid. Hva er din kommentar til det?
– I byrådet har vi valgt å bruke ordet «metodeansvar» i stedet for «metodefrihet». Vi er opptatt av at lærerne skal ha og ta ansvar for hvilke metoder de bruker, at de skal arbeide kunnskapsbasert og at de skal dele erfaringer og undervisningsopplegg med hverandre. Dette er en del av deres profesjonalitet, sier hun.
– Større handlingsrom
Byråden mener at politikerne ikke skal legge seg opp i hvilke metoder lærerne bruker.
– Vi kan ikke nå økte politiske ambisjoner gjennom mer kontroll og mer standardisering, og vi kan ikke øke forventningene til barnehagen og skolen uten samtidig å gi økt myndighet og handlingsrom. Våre medarbeidere i barnehagen og skolen i Oslo har høy kompetanse. Dette må vi utnytte, sier hun.
Tellevik Dahl vil få fagmiljøene i hver enkelt barnehage og på hver enkelt skole til å blomstre.
– Derfor gir vi større handlingsrom og mer myndighet lokalt – i kombinasjon med at vi presenterer færre og tydeligere politiske mål og at vi bygger opp fagmiljøene ute i barnehagene og skolene, sier Dahl.
Har redusert omfanget av mål
SV vil at det skal settes ned en arbeidsgruppe bestående av lærere og skoleledere som skal komme med konkrete forslag til hvilke mål og hvilke rapporterings- og dokumentasjonskrav som kan kuttes.
– Er dere i gang med dette arbeidet?
– Byrådet har i sitt budsjettforslag for 2017 lagt frem nye mål for barnehagen og skolen i Oslo. Her har vi redusert omfanget av mål, måltall og indikatorer betydelig, noe som igjen betyr mindre dokumentasjon og rapportering. Vi har også utfordret lærerorganisasjonene til å komme med forslag til kutt i rapporterings- og dokumentasjonskrav i barnehagen og skolen. Dette inngår i forskningsprosjektet som skal se nærmere på rapporterings- og dokumentasjonskravene, sier hun.
Dahl trekker fram hva som har skjedd i barnehagesektoren: – I barnehagen har vi erstattet forrige byråds massekartlegging av alle barn med systematisk språkarbeid i barnehagene. Det betyr at barnehagene ikke trenger å kartlegge alle barn. Personalet kan dermed bruke frigjort tid til å følge opp barn som trenger ekstra oppfølging.
Oslo SV mener at innhenting av erfaringer fra lærere og elever må være en viktig del av den forskningsbaserte evalueringen av tester og kartlegginger.
– Er du enig i det?
– Dette inngår i forskningsprosjektet vi allerede har satt i gang. Byrådet har dessuten en løpende dialog med organisasjonene, og vi besøker barnehager og skoler hver uke.
Oppfordres til å ytre seg
– Vil du – i likhet med Oslo SV – oppfordre rektorer, lærere og andre ansatte til å delta i den offentlige skoledebatten som fagpersoner?
– Ja, vi oppfordrer rektorer, lærere og andre medarbeidere til å delta i den offentlige debatten. Vi opplever at de ytrer seg både i media og i sosiale medier. De tar også direkte kontakt med oss. Det er vi glade for. Dersom det er noe som hindrer deltakelse, vil vi gjerne ha beskjed om det, sier byråden.
Oslo SV mener byrådet må bidra til å sikre at elever på alle trinn får mulighet til å involvere seg – i og bidra til utviklingen av – skolen og skolehverdagen.
– Vil byrådet legge opp til det?
– Alle elever skal ha mulighet til medvirkning. Gjennom elevrådene deltar elevrepresentanter både i driftsstyrer og skolemiljøutvalg. Skoleledelsen skal dessuten ha en løpende dialog med elevene og involvere dem i utviklingen av skolen, sier byråden.
Tillitsreform på dagsorden hos etatssjefene
Aina Skjefstad Andersen, leder for Utdanningsforbundet Oslo, sier at hun ser tydelige tegn på at byrådet i Oslo er i gang med å gjennomføre en tillitsreform i utdanningssektoren. I fjor satte byrådet i gang med en tilsvarende tillitsreform i helsesektoren.
– Denne uken var alle etatssjefene i Oslo kommune på sin årlige samling. Den fant sted i Sandefjord. Her var tillitsbasert ledelse tema for samlingen, så byrådets intensjoner om å jobbe med en tillitsreform er definitivt på dagsorden, sier hun.
Andersen deltok på samlingen som en av flere sentrale tillitsvalgte i Oslo kommune.
– Jeg synes byrådet i Oslo er godt i gang med å bedre dialogen med tillitsvalgte og ansatte i kommunen. Byråden har holdt løftet sitt om en åpen dør og vi har nå jevnlige møter. Så gjenstår det å se hva fagforeningene vil få gjennomslag for når det gjelder våre konkrete krav, sier hun.
I oktober overleverte fire fagforeninger for første gang sine samordnete skolepolitiske krav til byråden. Tone Tellevik Dahl tok imot kravene på rådhuset.