Vil bli bedre på de yngste i barnehagen
Det har blitt dobbelt så mange småbarn de siste fem årene, og nå ser både Fylkesmannen og flere kommuner i Nord-Trøndelag at det er viktig å satse på de yngste barna.
I Nord-Trøndelag har antall barn i alderen 0–2 år som går i barnehage fordoblet seg på fem år, fra 1.446 barn i 2005 til 2.824 i 2011.
Denne rapporten bygger blant annet på informasjon om barnehagesektoren som Fylkesmannen har fått fra kommunene på et direkte spørreskjema.
Fylkesmannen sender årlig et spørreskjema til kommunene. Hensikten er å få oppdatert kunnskap om barnehagesektoren, kunnskap som i neste omgang vil være et grunnlag i den videre planlegging av arbeidet med kvalitet.
Rapporten er ment å være et redskap i det videre arbeidet på sektoren, og tar således ikke sikte på å fremstå som en vitenskapelig rapport.
19 av 23 kommuner svarte på spørreskjemaet.
Fagrapport 2012 bygger også på kunnskap fått i nettverksmøter, kontaktkonferanser, kurs og kommunebesøk.
Les hele rapporten her (pdf)
– Skal bli bedre
En rapport som er utarbeidet etter en undersøkelse blant 19 av 23 kommuner i fylket, oppsummer med at det kan være grunn til å løfte de yngste barna opp på barnehagemyndighets- og eiernivået og problematisere hva som kan være deres rolle i dette arbeidet.
Ifølge svarskjema som er sendt inn til Fylkesmannen svarer flere kommuner at de jobber med å bli bedre på å ivareta de yngste. Her er noen utdrag fra svarskjema:
"Det varierer nok en del, -uansett er det behov å ha større fokus på de yngste barna."
"Vurderer det slik at det trengs mer kompetanse på dette"
"Personalet ønsker mer kompetanse om de yngste barna"
"Det er behov for mer kompetanse på dette området"
"God, men skal bli atskillig bedre"
"Vi ser at det er viktig å satse på temaet for å styrke og øke kunnskapen hos ansatte"
– Må kjenne til ny forskning
En oversikt over barnehagesituasjonen i Nord-Trøndelag (her er ikke familiebarnehagene medregnet) viser at
– 43 barnehager har mellom 3 og 20 barn
– 85 barnehager har mellom 21 og 40 barn
– 66 barnehager har mellom 41 og 126 barn
Dette innebærer at alle barnehagene ikke kan ha rene aldersinndelte grupper eller 0–3 og 3-5-årsgrupper på grunn av barnehagens totale barnetall.
Uansett organisering er det viktig at barnehagemyndigheten, barnehagenes eiere og de som arbeider i barnehagene kjenner til ny forskning om de yngste og kan legge den kunnskapen til grunn for den daglige organisering og praksis.