I lekegode barnehager møter barna en verden av magi, fantasi, kreativitet, spenning og overraskelser, sier universitetslektor Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge.Illustrasjonsfoto: Adobestock
– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør
Det sier førsteamanuensis Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske og tulle og tøyse mer med barna.
– Jeg sier ja til alt bare ingenting kommer i veien for leken. Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør, sier universitetslektor Terje Melaas ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Porsgrunn.
Annonse
Han snakket til over 410 barnehagefolk på den digitale konferansen Nordiske impulser 2020 i regi av Barnehageforum.
Lekegode barnehager
Terje Melaas har forsket på lek i barnehagen og deler barnehagene inn i det han kaller lekegode barnehager og de andre.
– Jeg kommer til å lage litt storm med å si dette, men slik er det altså, sier Melaas.
I lekegode barnehager har de et personalteam som deltar i leken. De går inn og ut av leken og deltar slik at barna får en enda mer selvstendig lek, ifølge Forsknings- og utviklingsarbeidet (FOU) Barn vil leke mer. De ansatte bruker også lek i overgangssituasjoner, og samlingsstunden har en betydning for leken.
– Det er ingen regler i de lekegode barnehagene og en del realt tullprat, smiler Melaas. I lekegode barnehager er de ansatte opptatt av dramaturgi; å skape spenning og å overraske barna i hverdagen, ifølge Melås sine studier. De åpner lekedøra til en verden av magi, fantasi, kreativitet, spenning og overraskelser.
– Barna vil bli fylt med glede og spenning som vil prege dem i all fremtid, påpeker Melaas. En barnehage i studien har Rampe-fredag, der de ansatte gjør små eller store rampestreker som barna skal avsløre når de kommer i barnehagen.
– Jeg skulle ønske alle barnehageansatte ville stille seg spørsmålet: Hva skal vi gjøre denne uka for å overraske barna? sier Melaas.
Spenning viktig for læring
I barnehagene han kaller «de andre» er det også lek.
– I de andre er det lite dramaturgi og mye avbrudd i leken, sier Melaas. Det er ofte voksenstyrt lek. De ansatte er ofte autoritære og er opptatt av læring, følelsesregulering, programmer, kartlegging og barnas språk.
– Jeg vet dette er kontroversielt og at jeg stigmatiserer. Jeg er ikke imot læring eller selvregulering, men vi må spørre oss hva som skal til for at ansatte skal delta og støtte barna i leken på barnas premisser, sier Melaas og påpeker at det er en jobb som krever masse pedagogisk kreativitet og dramaturgi.
– Jo mer dramaturgi barna møter, jo mer spenning møter de, og det påvirker deres læringsmuligheter. I barnehager med spennende samlingsstunder og prosjekter vil disse minnene lagres som små spillefilmer i barnas hode som de kan ta frem seinere, påpeker Melaas.
Mer spennende lekemiljø
Melaas sier barnehagene kan starte med å rydde vekk stoler og bord, og gjøre lekemiljøet inne i barnehagen mer spennende for å få bli lekegode.
– Og så må vi slutte å si at alle må leke med alle. Barna skal styre leken selv. Leken er frivillig, men så kan de ansatte bruke pedagogikk for å få barn med i leken, sier Melaas. Og viser til den ansatte som fant frem en gammel støvsugerslange som hun ga til jenta som ikke fikk være med å leke «arbeidsmann» og sa: «Du kan være arbeidsmann med meg». Da gikk det ikke lang tid før jenta fikk være med gutten i leken.
Også barnehagelærer og redaktør i Barnehagefolk Birgitte Fjørtoft mener det er viktig med lekende ansatte. Hun deltok på samme konferanse om lek.
– Det er sjelden noen sier de er gode lekere. Det skulle jeg ønske var annerledes, sier Fjørtoft. Hun mener vi må slutte å skille mellom lek og frilek og kalle alt bare for lek.
– Jeg tror dessverre det er slik at frilek handler om at leken er fri for ansatte, sier Fjørtoft. Hun mener leken er grunnleggende for alt pedagogisk arbeid med barn.
– Barna må vite at de kan leke med meg, før jeg i det hele tatt kan håpe på at de er fortrolige eller lytter til meg og mine ønsker for dem, sier hun.
Vil ikke forstyrre leken
En studie i svenske barnehager viser at 30 prosent av personalet ikke har en aktiv holdning til barns lek, ifølge den svenske psykologen Margareta Öhman. Hun deltok på Nordiske impulser 2020.
– De tenker at de ikke skal forstyrre leken, men det betyr ikke at vi skal være langt unna barna. Mange voksne venter med å gripe inn i barna lek før det blir krangling, eller går over styr. Det er ikke bra, for da lærer barna at de eneste gangene voksne er med, er når leken ikke går så bra, sier Öhman. Hun er opptatt av at det er barna som eier leken, men at de voksne kan by seg inn som lekepartnere.
– Gleden å være sammen er viktig i leken. Barn elsker at vi leker med dem, sier den svenske psykologen Margareta Öhman. Hun er også familieterapeut, forfatter og en populær foredragsholder om relasjoner for barnehageansatte i hele Norden.
Annonse
Materialer viktig
Barnehagelærer og foredragsholder Trude Anette Brendeland i Fantasifantasten sier det er viktig at barnehageansatte gir barna materiell som de ser lekemuligheter i. Det kan være pinner og naturmaterialer, klosser, grønne kasser eller flasker.
– Barna skaper de mest fantastiske ting som overgår de ferdige bilgarasjene, sier Brendeland. Hun jobber også i Eventyrhuset lekeverksted, som er knyttet til Fantoft barnehage i Bergen. Brendeland er også opptatt av å legge til rette for rollelek, som å ha skjerf, vester eller kapper.
– Lek er ikke lek for barna før de kan lede den selv, sier Brendeland.