Pedagogstudentene laget en ny politisk plattform for barnehagelærerutdanninga
Leder for Pedagogstudentene, Silje Marie Bentzen, er fornøyd med dokumentet som hun betegner som framtidsretta. Plattformen var hovedsaka på årets landsmøte 7.–10. april på Sundvollen.
– Det er utformet slik at vi kan bruke det til å sette barnehagelærerutdanninga sterkere på dagsordenen og utvikle politikken vår videre, sier Bentzen.
Fastsetting av studiepoeng for pedagogikk
Innføringa av de nye femårige grunnskolelærerutdanningene har hatt høy prioritet, og nå ønsker Pedagogstudentene å sette barnehagelærerutdanninga høyere på dagsordenen. Det inngår langtidsplanen for revidering av politiske dokumenter. Neste landsmøte skal ta for seg lærerutdanning for 8. til 13. trinn og framtidas høyere utdanning.
Bentzen understreker at utdanning starter i barnehagen.
– Om ikke grunnlaget legges der, vet vi at dette vil få konsekvenser for resten av skoleløpet. Uavhengig av hvilken utdanning du tar, skal hver enkelt stemme være med på å legge grunnlaget for Pedagogstudentenes politikk for barnehagelærerutdanninga. Dette viser at vi alle er bevisst på at vi skal inn i en felles profesjon, lærerprofesjonen, der alle deler av utdanningsløpet er like viktig og skal ha like stor plass.
Bentzen legger vekt på at Pedagogstudentene arbeider for best mulige utdanninger for alle medlemmene.
På spørsmål om hva Bentzen vil trekke fram i det nye dokumentet, nevner hun fastsetting av studiepoeng for pedagogikk.
– Det er ikke godt nok i dag. Og så åpner vi for at barnehagelærerutdanninga skal være på mastergradnivå. Vi har i dag åpning for det, men vi har ikke gått så langt som Utdanningsforbundet som på sikt mener at alle barnehagelærere i likhet med lærere bør ha mastergrad.
Gjenvalg
Bentzen, som tar lektorutdanning ved Universitetet i Bergen, fikk fornyet tillit på studentenes landsmøte. Hun ble valgt uten motkandidat.
– Hvorfor stilte du til gjenvalg?
– Jeg tror den viktigste forutsetninga for framtida er god lærerutdanning for alle. Skal vi få de beste lærerne, må lærerutdanninga bli redskapet til å utdanne og danne lærere som gode forbilder og rollemodeller. PS er den beste organisasjonen til å gjennomføre dette, sier Bentzen og viser til engasjementet på landsmøtet.
– Det gir meg tro på at framtida ser lys ut for lærerprofesjonen.
Også nestleder Bjørn Roberg tok gjenvalg. Sammen med tre studentmedlemmer utgjør de arbeidsutvalget som er det besluttende maktorgan mellom de fem årlige landsstyremøtene. Det var ti kandidater til vervene.
Som studentmedlemmer i arbeidsutvalget ble Frank Aleksander Bræin (barnehageutdanning HiOA), Ruben Amble Hirsti (grunnskolelærerutdanning 5-10, HiHe) og Jørgen Jakobsson (lektorutdanning engelsk og samfunnsfag, UiS) valgt.
Resolusjoner
Veiledning av nyutdannede lærere, lik finansiering av lærerutdanningene og førstehjelpskurs i utdanning av tema i de tre resolusjonene landsmøtet vedtok.
Studentene krever at ordninga med veiledning av nyutdannede lærere blir lovfesta og det trekkes opp retningslinjer for å garantere at alle nyutdanna lærere blir fulgt opp på en god måte.
Ved grunnskolelærerreformen i 2010 ble det bevilget mer penger per student. Ved reformen for barnehagelærerne i 2013 uteble en tilsvarende økning. Studentene vil ha likestilt finansieringa barnehagelærerutdanninga med grunnskolelærerutdanninga.
Pedagogstudentene krever at utdanningsinstitusjonene arrangerer obligatorisk førstehjelpskurs før første praksisperiode. Det er for å gi studentene nødvendig kunnskap og gjøre dem trygge om ulykker skulle skje.
Tradisjonen tro hadde landsmøte debatt om ett tema. Denne gangen var det om lærerrollen og hvor langt den strekker seg i hverdagen.