En ekstra ansatt på avdelingen gjør at de pedagogiske lederne Karoline Myhra Hillås og Trond Ottestad i Knapløkka barnehage kan delta aktivt i leken sammen med Hedda og Arya (foran), mens de tidligere hadde en inspektørrolleFoto: Line Fredheim Storvik
To ekstra ansatte i barnehagen har ført til bedre relasjoner med barna og større arbeidsglede
De ansatte har også mer tid til foreldrene, viser en ny studie.
Tre barnehager i Tønsberg har hatt to ekstra ansatte – en
fagarbeider og en pedagog – i et prøveprosjekt i et år. Prosjektet er så
vellykket at politikerne har bestemt å forlenge det til sommeren 2023.
Annonse
– Det er lettere å ta med barnas innspill, og de får en
sterkere medbestemmelse. Når man er flere øyne som oppfatter barns uttrykk og
ønsker, er det lettere å se hva de trenger, sier styrer Marie Bru i Knapløkka
barnehage, som er med i prosjektet.
Lettere å møte barnas behov
Barna er mer med på å bestemme over sin egen hverdag. Noen
kan være inne, mens andre går på tur. Tidligere måtte alle ofte gjøre det
samme. Barn som trenger det, kan bruke lengre tid på å kle på seg, og det er
lettere å følge opp barnas språkutvikling.
– Det er lettere å se hvert enkelt barn og møte barnets
ulike behov. Tidligere måtte alle ettåringene sove og spise på samme tid, sier
Margaret Johansen, som også er styrer i Knapløkka barnehage, som har 121 barn.
Nå kan de sove på tider som passer barnet, fordi flere ansatte gir større
fleksibilitet. Prosjektet har vist så gode resultater det første året at
politikerne allerede har bevilget penger til 12 nye barnehagestillinger. De er
fordelt på kommunens 27 barnehager ut fra levekårs-
undersøkelser. For Knapløkka barnehage betyr det at de har fått 2 ekstra
ansatte i tillegg til de 2 stillingene i prosjektet. 5 av 9 avdelinger har nå
økt grunnbemanning.
Her er de første resultatene av økt grunnbemanning i barnehagen
For barna:
• Barna blir raskere trygge og ser ut til å trives fortere
når de starter i barnehagen og bytter avdeling.
• Barna oppleves tryggere og takler bedre endringer i
hverdagen.
• Det vil være flere kjente ansatte igjen sammen med barna
når noen er syke.
• De ansatte opplever at det er mer tid og rom for å dele
barna i mindre grupper, kunne følge opp barns innspill og initiativ og tilpasse
aktiviteter. Det kan styrke barns medvirkning.
• Barna får mer mulighet til å være i lek over tid og å
fullføre leken.
• De ansatte har mer tid til å delta i lek og å følge opp
barnas relasjoner.
• Det er mer ro og tid på avdelingene, og personalet har mer
tid til å lytte og å ha gode samtaler med barna.
For de ansatte:
• De ansatte opplever mindre stress og økt arbeidsglede.
• Det er mer rom for å avlaste og hjelpe hverandre i og på
tvers av avdelinger.
• Det er lettere å være spontan, og å være i lek og
aktiviteter med barn over tid.
• Det er mer tid til å jobbe i prosjekter og med barn i
mindre grupper større deler av dagen.
• Ansatte har større muligheter til å følge opp barnas
relasjoner og lek, ha gode samtaler og møte barns følelser.
• De ansatte opplever mindre sårbarhet ved sykdom i
personalet, der det alltid vil være flere kjente ansatte igjen sammen med barna
når noen er syke.
• De ansatte erfarer at det er større rom for å diskutere
med personalet.
• De ansattes styrker kommer bedre frem.
For foreldrene:
• De ansatte opplever å være mer tilgjengelige for
foreldrene og har tid og ro til samtaler daglig.
• De ansatte kan i større grad møte og følge opp foreldrenes
henvendelser.
• Pedagogisk leder har mer tid til samtaler med foreldrene,
både planlagt og spontant.
• Ansatte blir bedre kjent med foreldrene og med familiens
bakgrunn.
• Det er rom for tettere oppfølging av barn som trenger
særlig oppfølging.
• Barnehagelærerne opplever bedre og raskere muligheter for
samarbeid med eksterne instanser.
• Ansatte får til mer helhetlige observasjoner over tid. Det
gjør dem tryggere i kontakt med eksterne instanser.
Kilde: foreløpige resultater av studien «Bemanning og
kvalitet i barnehagen – våren 2022», en rapport fra Universitetet i Sørøst-Norge
Mindre stress
– Stressnivået blant de ansatte har sunket betraktelig fordi
vi opplever at vi strekker til i jobben. Nå kan vi sitte med barnet på fanget
til det er ferdig trøstet, mens vi tidligere måtte gjøre quick-fix for å få det
til å slutte å gråte, sier pedagogisk leder Karoline Myhra Hillås.
Hun sier
ansatte tidligere hadde dårlig samvittighet hvis de var syke, men nå vet de at
det er nok ansatte på jobb.
– Vi tåler også noen dager uten vikar, fordi vi har fulle
batterier, sier Hillås.
Hun sier de har mer tid til å bruke faget i hverdagen,
som å reflektere over det de gjør, og diskutere praksis med kollegaer. Det
betyr mye for deres personlige utvikling. Pausene tar også kortere tid, fordi
to og to kan ha pause samtidig. Hillås sier de også klarer å hjelpe flere barn
som strever innenfor allmennpedagogikken, mens de tidligere raskere sendte en
henvendelse til PPT. Barna blir også raskere trygge i tilvenningsperioden.
– Tidligere var oppstarten en tung periode med barn med høyt
stressnivå og som ikke hadde det bra. Nå er barna rolige, alt går på skinner,
det er nesten ikke gråt, og du ser barna har det bra, forteller pedagogisk
leder Trond Ottestad.
Med ekstra ansatte er det lettere å dele barna i grupper.
– Det er også lettere for oss å improvisere, ta ting på
sparket og være spontane, sier Otterstad.
Han sier de minste kommer tidligere
inn i sosiale prosesser fordi de kan støtte dem i leken.
– Nå kan vi være i øyeblikket og være deltakere i leken.
Tidligere har vi mer hatt en inspektørrolle, tilføyer Hillås.
Enklere ved sykdom
Styrerne forteller at organisasjonen også er mer robust enn
før. På småbarnsavdelingen setter de ikke inn vikarer ved korte fravær, fordi
de opplevde at barna ble stresset.
– Vi opplever stabile grupper med færre vikarer. Vi klarer å
være færre noen dager ved sykdom fordi vi ikke er så sårbare som før, forteller
Johansen.
En ansatt som har forstuet foten, kan nå komme på jobb, fordi hun kan
sitte inne med noen barn mens en annen ansatt går på tur. Det ville ikke vært
mulig før, ifølge Johansen. Nå klarer barnehagen å gjennomføre flere
aktiviteter enn før, fordi de er flere ansatte på jobb gjennom hele dagen. De
kan bruke mer tid på foreldrene, og de pedagogiske lederne har tid til å
veilede ansatte.
– En ansatt ekstra utgjør en stor forskjell, sier Bru.
Bedre samvittighet
– Er det konflikter mellom to barn, mens en trenger bleie,
slipper barna å vente fordi det er flere på jobb. Er du alene på jobb, kan
barnet med bleie måtte vente i ti minutter fordi du må prioritere det som er
viktigst, sier Bru.
Styrerne sier det også er lettere å få til utvikling i
barnehagen, og å ha arbeidsgrupper og prosjekter. Styrerne er ikke overrasket
over resultatet av økt grunnbemanning.
– Dette er noe vi vet. Å få inn ekstra personell gjør noe
med kvaliteten, sier Johansen.
Nå kan de lettere sette inn tiltak for barn de
ser har utfordringer eller er i risikosonen.
– Flere ansatte er bra for språk, sosiale relasjoner, lek og
kompetanse, påpeker Johansen.
Større arbeidsglede og mestring
Barnehagelærerne sier de har mer tid og bedre kvalitet i
relasjoner. Det får spesielt flerspråklige barn og barn som trenger noe ekstra,
nytte av, viser følgeforskning fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN).
Personalet opplever også større grad av mestring. Det fører til større
arbeidsglede og kan på sikt føre til mindre fravær, ifølge følgeforskningen.
– De ansatte på avdelingen forteller at de har bedre mulighet
til å være tettere på og nærere barna. Styrerne sier de opplever større
mulighet for faglige møter og kompetanseutvikling. Det styrker det pedagogiske
arbeidet. Samlet bidrar dette til at vi kan si det er spor av økt kvalitet i
barnehagen, sier leder av følgeforskningen ved Senter for barnehageforskning
ved USN Karin Hognestad.
Hun sier forskningen til nå viser det samme som
tidligere forskning fra blant annet GoBaN: at kvalitet i relasjoner har
sammenheng med pedagogtetthet.
– Det er et samstemt fagfelt som har kjempet for høyere
bemanning, og vi ser klare indikasjoner på hva det betyr i vår forskning, sier
Hognestad.
Hun understreker at de er tidlig i forskningsprosjektet, og at seks
forskere skal følge barn, ansatte og styrere ett år til.
– Vi ser at styrerne har vært aktive i ledelsen av gruppene
med økt bemanning, og det også kan være med å forklare de positive tendensene,
sier Hognestad.
Spleiselag
Foreldreutvalget for barnehager (FUB) og Utdanningsforbundet
i Tønsberg har i flere år vært pådrivere for at politikerne skal teste ut økt
grunnbemanning.
– Drømmen har vært at andre kommuner skal kunne bruke vår
dokumentasjon for å øke bemanningen hos seg. Økt bemanning koster penger, noe
ikke alle kommuner har. Ønsket er å nå helt frem til Stortinget, der pengene
befinner seg. Prosjektet er større enn bare Tønsberg. Det kan bli viktig for
alle kommuner i Norge, sier hovedtillitsvalgt Monika Aafos i
Utdanningsforbundet Tønsberg.
Prosjektet er et spleiselag mellom kommunen,
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Utdanningsforbundet. Aafos er ikke
overrasket over resultatene i studien.
– Økt bemanning gjør at ansatte kan følge enkeltbarnet uten
avbrudd. Det er bra for både barn og ansatte. Flere ansatte gir også mer tid
til veiledning og refleksjon i hverdagen, sier Aafos.
7,7 millioner i året
Tønsberg kommune har brukt 3,8 millioner i året på
prosjektet. Resultatene etter et halvt år var så positive at politikerne ga
penger til 12 nye stillinger fordelt på 6 kommunale barnehager. Prislappen er
7,7 millioner i året.
– Politikerne i Tønsberg har sett viktigheten av økt
grunnbemanning i barnehagen, og vi er heldige som har politikere som velger å
gjøre dette, sier Bjørn-Erik Hammer, virksomhetsleder for de kommunale
barnehagene i Tønsberg.
Selv om han ikke er overrasket over resultatene, sier
han det er viktig å få dem dokumentert.
– Flere ansatte tilgjengelig gjennom lengre deler av dagen
er bra. Da har ansatte tid til være til stede for barn, foreldrene og
kollegaer, og de blir ikke så sårbare ved fravær. Vi håper departementet og
regjeringen ser at barnehagen trenger høyere grunnbemanning enn i dag, sier
Hammer.
Ikke overrasket
Royne Berget mener prosjektet i Tønsberg bare bekrefter det barnehagefolk og andre studier har påpekt: Flere ansatte gir bedre barnehagekvalitet.
Bedre bemanningstetthet, egnede og tilstedeværende ansatte
og mindre barnegrupper er det som skal til for å få et ordentlig kvalitetsløft
for barnehagene, sier Royne Berget. Han er bransjeleder for ideelle barnehager
i Virke ideell og frivillighet. Berget sier den samme konklusjonen kommer frem
i GoBaN og Blikk for barn, som er de største barnehagestudiene som er gjort i
Norge.
Mindre stress
– Resultatene i Tønsberg er ikke overraskende. Bedre tid til
barn og foreldre gir mindre stress og mindre sykefravær. Vi vet fra før at
graden av kvalitet i relasjonen mellom barn og ansatte er det som avgjør
kvaliteten i hver barnehage. Da må det være god bemanningstetthet i bunnen,
sier Berget. Han sier det er bra at Tønsberg kommune er villig til å teste hva
en forsterket grunnbemanning betyr.
Annonse
Mindre sykefravær
– Økt bemanning vil føre til at ansatte er mer til stede
både fysisk og mentalt, og at de får mer overskudd til å gjøre en god jobb. Det
vil føre til økt stabilitet og mindre fravær, som igjen er positivt for barna,
påpeker Berget. Han sier at barnehagene er en av sektorene med høyest
sykefravær, og at sykefraværet i barnehagesektoren koster rundt 2,7 milliarder
i året, ifølge KS og NAV.
– Det er en «nobrainer» å bemanne opp
barnehagene. Det vil bidra til å få ned sykefraværet. Selv om det vil koste å
bemanne opp, så vil det i det lange løp frigjøre milliarder, fordi det vil
fungere som et forebyggede helsemessig tiltak for både barn og ansatte, sier
Berget.