Ill.foto: Mostphotos
Gode intensjoner, men feil virkemidler
Debatt: Flere av regjeringens forslag til endringer i barnehageloven vil virke mot sin hensikt.
Organisasjon for private barnehager i Larvik (OFPB)[1] opplever at regjeringen
har gode intensjoner for barnehagesektoren. Vi synes derfor det er synd at
høring om endringer i barnehageloven presenterer det ene forslaget etter det
andre, som virker mot sin hensikt.
Forslagene vil føre til at barnehagenes egenart og
autonomi frarøves, ved å gi kommunen adgang til å gi lokale forskrifter som
skal gjelde for alle barnehagene. Dette er ikke veien å gå.
Med disse forslagene vil Likeverdighetsprinsippet
avvikles. Det foreslås at lokale forskrifter kan gi kommuner mulighet til å ta
hensyn til barnehagenes kostnadsnivå.
Paradokset er at med dagens lovverk har kommunen
mulighet til å gi private barnehager ekstra støtte utover minimumsnivået som
fastsettes (jf. finansieringsforskriften). Men det er få eksempler på at
kommuner faktisk yter ekstra tilskudd til barnehager utover lovkravet.
Hva får styrende myndigheter til å anta at dette vil
endre seg ved å gi kommuner den samme muligheten i et nytt lovverk? At kommuner
skal begynne å gi mer til noen private barnehager, med en skjønnsmessig
vurdering av enkelte objektive kriterier, når dette ikke utøves med mulighetene
i dagens regelverk?
Pensjonskostnader
Et eksempel kan være at det er få private barnehager med
høyere pensjonskostnader enn det barnehagen mottar i pensjonspåslaget over tilskuddet, som faktisk får dekket sine reelle pensjonskostnader. De fleste kommuner avslår
søknadene med hjemmel i lovverk, anbefalinger fra KS, og med velsignelse av
UDIR. Når barnehagene får avslag på søknad om å få dekket sine faktiske kostnader,
vil avviket mellom tilskudd og kostnader i mange tilfeller utgjøre så mye at
barnehagens eksistens er truet.
Hvilke av forslagene til endringer i loven vil konkret
gi bedre og mer forutsigbare rammevilkår? Etter å ha lett med lys og lykte kan
ikke OFPB se et eneste eksempel i høringsforslaget, som vil endre dagens
usikkerhet. Private barnehager vil derfor fortsatt drives med svært
uforutsigbare rammer, dersom dette forslaget til ny barnehagelov blir vedtatt.
Det må på plass mekanismer som sørger for å yte
samtidig finansiering av alle barnehager. Disse kan ikke være basert på to år
gamle regnskaper i kommunen. De private barnehagene må få dekket sine faktiske
kostnader etter like lønns- og arbeidsvilkår tilsvarende de kommunale
barnehagene. OFPB viser også til kommuneopprøret om inntektssystemet.
Likeverdige tjenester står for fall
Likeverdige tjenester for innbyggerne, uavhengig av hvilken kommune du bor i,
står for fall[2].
Dette rammer særlig barna i svært mange av lavinntektskommunene. Det er en umulighet
for lokalpolitikere å gjøre en prioriteringsøvelse, når kommunekassa allerede
er tom. Derfor må både inntektssystemet endres, samt at et statlig krav om
grunntilskudd til barnehagene innføres. Om ikke dette kommer på plass, vil
fortsatt barna bli bortprioritert.
Konsekvensen av forslaget, om ikke det skjer drastiske
konkrete endringer, vil være at enda flere barnehager legges ned, eller blir
kjøpt opp. Det er ikke mulig å drifte med uforsvarlige rammer, og med svært
uforutsigbare tilskudd over tid. Det er dessverre altfor mange eksempler på at
smertegrensa nå er nådd. Sentrale føringer og krav må så raskt som overhodet
mulig på plass. Det er et riktig steg på veien.
[1]
OFPB er en organisasjon bestående av 17 ideelle og kommersielle ordinære
private barnehager i Larvik
[2] https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kE7edj/opproer-i-skattesvake-kommuner-lavere-tjenestetilbud-til-folk