Dette er til hjelp og dette er til hinder for leken
Det er viktig for barn å ta i bruk en inngangsstrategi for å få bli med i leken slik at de andre barna forstår at barnet har noe å bidra med.
Lek er en sosial og kulturell praksis som barn skal lære. De skal vite hvordan man leker de ulike lekene, og de skal bruke denne kunnskapen i forhandlingene under lek.
Det kan være både krevende og komplekst å skape lekemuligheter, det vil si å sette i gang lek, bli en del av en lek som allerede er satt i gang - og å få leken til å utvikle seg når man først er i gang, skriver danske forskere fra det danske EVA-instituttet.
I noen situasjoner vil barn gjerne bli en del av en lek som allerede er i gang og godt etablert. Da må barnet ta i bruk en inngangsstrategi. Det er ikke alltid en god strategi å spørre, for da er risikoen stor for å bli avvist. Det finnes langt mindre risikable strategier.
Les: Koronabarnehagen førte til at de voksne lekte mer enn før
Det går for eksempel an å snakke seg inn i leken ved å komme med forslag til hvordan man kan endre leken slik at den utvikler seg. Det går også an å leke seg inn i leken, ved at man for eksempel begynner å røre i grytene hvis de andre barna leker restaurant.
Disse strategiene forutsetter at barnet har erfaring med å observere og avkode hva en lek går ut på. De skal også kunne sette seg selv inn leken for å finne ut hvilken rolle eller handling som vil bidra til leken slik at de får delta.
De som jobber i barnehagen kan hjelpe barn med å observere hvilken lek som foregår og å finne fram til en godt og relevant utspill for å bli en del av leken. Slik kan man hjelpe barna å forstå og avkode innhold og roller i ulike former for lek.
Til hjelp og til hinder for lek
Hjelp:
Vennskapsrelasjoner: Barn som har vennskapsrelasjoner, har lettere for å få bli en del av leken enn barn som ikke har slike relasjoner.
Relevante inngangsstrategier: Barn som kjenner til og mestrer strategier for å inkluderes i lek, for eksempel ved å leke seg inn framfor å spørre, har lettere for å bli en del av leken.
Utholdenhet og fleksibilitet: Barn som holder seg til leken og ikke gir opp og forlater, og at de gang på gang forsøker å leke seg inn og tilpasser seg situasjoner, lykkes oftere med å bli en del av leken. De blir også flinkere til å utvikle leken sammen med andre.
Hindringer:
Sjenerte barn: Barn som virker sjenerte er mer tilbøyelige til å leke alene og gi opp å bli en del av leken sammen med andre.
Fysisk utholdenhet: Barn som ikke er fysisk utholdene, eller som ikke bryr seg om å være fysisk aktive, trekker seg oftere fra en lek og ber om hjelp fra personalet når leken blir fysisk krevende.
Kommunikativ kompetanse: Barn som sliter med å kommunisere med andre, kan ha vanskeligheter med å delta i leken. Kommunikasjon, både verbalt og kroppsspråk, er grunnleggende for oppbygning av felles mening i leken.
Engstelig: Barn som er engstelige er mer tilbøyelig til å lege alene, og leker færre fysiske tumleleker. Barn som er utadvente og aktive, har en tendens til å leke leker av en mer utagerende karakter, som for eksempel lek med sverd.
Kulturforskjeller: Barn som kommer fra hjem med andre kulturelle koder enn de som preger barnehagen kan oppleve at det er vanskelig å knekke lekekodene og bidra i lek sammen med de andre barna.