Marie Ydstie Olafsen og Arne Bergan vil undersøke hvordan kunstig intelligens kan bli et nyttig verktøy i undervisningen.
Foto: Tore Brøyn
− Vi vet for lite om hvordan teknologi påvirker undervisningen
Et prosjekt skal finne ut med om læreres bruk av kunstig intelligens i undervisningen. En gruppe lærere skal være medforskere og bidrar i utviklingen av prosjektet.
Ett år etter at ChatGPT ble lansert, i
november 2022, finnes det svært lite forskning om hvordan elever bruker
generativ kunstig intelligens (KI) i klasserommet − og dermed få
forskningsbaserte råd om hvordan ChatGPT og lignende tjenester kan brukes i praktisk
undervisning i grunnopplæringen.
Men nå skal en gruppe forskere ved
Universitetet i Oslo gjennom LAT-prosjektet (Lær-ing i algoritmenes tidsalder)
samarbeide med mellom 9 og 12 lærere i askerskolen for å finne ut hvordan KI
kan bidra til bedre læring. Lærerne skal selv være med på å utforme og
gjennomføre de praktiske forsøkene.
Tidlig ute – før ChatGPT
Man kunne kanskje tenke seg at dette er et
prosjekt som ble satt i gang som et svar på lanseringen av ChatGPT og
usikkerheten rundt hvordan dette verktøyet skal fungere i skolen. Men slik var
det ikke, ifølge Arne Bergan og Marie Ydstie Olafsen ved Senter for innovasjon
og læring i Asker.
De
forteller at planleggingen av dette prosjektet startet allerede i april 2022,
og bygget videre på et mindre prosjekt (S.A.I.L.) som UiO hadde gjennomført med
kommunen siden 2020. Man så allerede da behovet for å finne ut mer om
teknologibruken i skolen, og man tok utgangspunkt i programvare som allerede
var i bruk i askerskolen, først og fremst det som er tilgjengelig gjennom Google Work-space for
Education.
For bruk av kunstig intelligens i skolen er egentlig
ikke så nytt som man gjerne kan få inntrykk av. Realiteten er at kunstig
intelligens i form av maskinlæring allerede er integrert i en rekke av de
programmene elevene stadig bruker, samtidig som man har lite informasjon om
hvordan den påvirker undervisningen i praksis.
Undersøker ulike arbeidsformer
I prosjektet vil man undersøke fire former
for aktivitet, eller «caser»:
- elevers strategier når
de søker etter informasjon gjennom søke-motorer og sosiale medier
- elevenes bruk av kunstig
intelligens for innhenting og bearbeiding av kunnskap i samarbeidsprosjekter
- bruk av talefunksjon i
prosessorientert skriving
- hvordan ny teknologi med
oversettelsesfunksjoner fungerer i fremmedspråkundervisningen
Men selv om
utgangspunktet var den programvaren man hadde tilgjengelig høsten 2022, så
regner de med at bruken av ChatGPT og lignende programmer vil komme til å bli
integrert i forsøkene som skal gjøres i klasserommet.
– Jeg tror vil vi se at
språk-genera-torer som ChatGPT og lignende verktøy blir en viktig bestanddel
innenfor alle de fire casene vi planlegger å undersøke, sier Bergan.
Som et eksempel på
kreativ bruk av ChatGPT nevner han hvordan lokale programutviklere kan legge
inn ledetekster, slik at når lærere og elever tar i bruk askerskolens versjon
av ChatGPT, så vil det allerede ligge inne noen føringer når det gjelder tema
og målgruppe. Eleven blir for eksempel spurt om klassetrinn for at programmet
skal kunne gi en mer presis hjelp.
Hvorfor Asker?
Så hvorfor akkurat askerskolen? Marie Ydstie
Olafsen gir flere grunner til det. Man har i Asker allerede erfaringer fra et
lignende skoleutviklingsprosjekt, Læringsløyper. Skoleutvikling med 1:1-dekning. LAT-prosjektet kan på mange måter kunne sees
som en videre-føring av dette. En annen nødvendig forutsetning er at man Asker
har utviklet gode strukturer rundt innføring og sikkerhet når det gjelder
IKT-bruk.
− Og ikke minst, det er
helt av gjørende for prosjektet at ledelsen i Asker kommune stiller seg bak
det. Dette er noe vi opplever at de støtter og er engasjert i, sier hun.
De
to legger til slutt vekt på at dette skal være et prosjekt som skal være nyttig
for lærerne, og at det er det tette samarbeidet mellom lærere og forskere som
skal sikre dette. Prosjektet skal gå fram til høsten 2026, og kunnskapen fra
prosjektet skal også bli delt nasjonalt.