I dagens pedagogiske landskap er eksistensielle perspektiv
vanskelege å få auge på. I læreplanen er til dømes kompetanse det
dominerande omgrepet. Snakkar vi om læring og motivasjon, er meistring grunnleggjande.
Og når foreldre får råd om korleis dei skal oppdra barna sine, er målestokken
ofte funksjon eller velfungerande barn. Spørsmålet er om ikkje
eksistensielle perspektiv bør sterkare inn, både i opplæring og oppseding.
I denne artikkelen argumenterer eg for at både
opplæring og oppseding har ein eksistensiell dimensjon. Denne dimensjonen er
vanskeleg å få auge på i dagens psykologisk orienterte pedagogikk, og ein
pedagogikk der eksistensielle dimensjonar er gått tapt, blir raskt
problematisk. Det vil eg vise med tre aktuelle døme: Det tverrfaglege temaet folkehelse
og livsmeistring (FoL) i læreplanen, skulen sitt danningsoppdrag
og regulering av skjermtid til barn.
Utgangspunktet er Hans Skjervheims filosofi, der
det eksistensielle ved mennesket er eit sentralt tema (sjå Madsen 2022, Måseide
2012).
Eksistensiell livsmeistring – eit innleiande døme
Eit kjærastepar på ein vidaregåande skule har blitt ufrivillig
gravide. Situasjonen skaper naturleg nok uro og stress, og spørsmålet om abort
melder seg. Det er nettopp i slike livssituasjonar temaet folkehelse og
livsmeistring er meint å vere til hjelp.
Som det heiter i overordna del,
skal temaet «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse».
Elevane skal lære å «håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske
utfordringer» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Dei «verktøya» elevane skal
hjelpe seg med, er sosioemosjonelle kompetansar (Fauskevåg, 2019;
Kunnskapsdepartementet (2016), s. 14). Sentralt i slik kompetanse er evne til
«selvregulering og samarbeid» (NOU 2015: 8, s. 53).
Spørsmålet er no om situasjonen paret står i,
eigentleg blir meir handterleg med ein slik kompetanse. Er det i det heile rett
å forstå denne situasjonen som ei «personlig utfordring» som skal meistrast eller
handterast? Vil eigentleg sjølvregulering og kjenslehandtering vere til
hjelp?
Poenget eg vil fram til, er at den psykologiske tilnærminga som
læreplanen stiller til rådvelde, verken er særleg eigna til å gripe situasjonen
eller hjelpe dei involverte. Utfordringa paret står i, handlar ikkje om
kjenslene deira, men om kva liv dei vil leve. Utfordringa er
altså eksistensiell, og då er kompetanse i «selvregulering og samarbeid» til
lite hjelp.
Dømet skal få fram at den psykologisk orienterte
pedagogikken har ei grense: At elevar lærer om psykisk helse og tileignar seg
«verktøy» som sosioemosjonelle kompetansar, kan vere viktig for å meistre
livet. Men slik kompetanse er lite eigna til å gripe dei eksistensielle
dimensjonane ved menneskelivet. Det å ikkje sjå denne grensa – det å oversjå
det eksistensielle i trua på at mennesket kan forståast utif rå psykologi aleine
– kallar Hans Skjervheim psykologisering (Skjervheim, 1996d, s. 197
ff.). [se note 1] Og spørsmålet eg vil diskutere, er om sentrale omgrep i
dagens pedagogikk bidreg til nettopp dette. For å kunne gjere det må først det
eksistensielle ved mennesket utdjupast.
Det eksistensielle mennesket
Det gravide paret i dømet måtte ta stilling til kva liv dei
ville leve. Dei måtte gjere seg opp tankar om den rette måten å føre livet på.
Slike val og spørsmål finst ikkje i liva til dyr, men er ein ibuande dimensjon
ved menneskelivet. Mennesket er altså eksistensielt fordi vi må utforme og føre
eit liv, eit liv som vi dermed er ansvarlege for.
Hans Skjervheim kan klargjere denne dimensjonen
ved menneskelivet. Poenget hans er at det eksistensielle oppstår fordi
mennesket tolkar seg sjølv og sin plass i verda: Vi er ikkje
berre styrte av instinkt og drifter som dyra, men også av tankar og ideal om
kven vi og verda er eller bør vere.
Eit døme på mennesket som tolkande er måten vi er
foreldre på. Der dyr instinktivt tek seg av avkommet sitt, gjer mennesket det
utif rå idear eller ideal om godt foreldreskap – altså utif rå tolkingar av kva
ein god forelder er. Mennesket kjenner vanlegvis også ei instinktiv, naturleg
omsorg for barna sine. Men slike naturimpulsar blir forma av dei ideala og verdiane
vi identifiserer oss med – ideal som varierer sterkt både individuelt,
kulturelt og historisk.
Tidlegare var til dømes fysisk straff eit omsorgsideal,
ein skulle tukte den ein elskar (Tvedt, 2022). Ein menneskeleg forelder kan
altså ikkje forståast berre ut ifrå biologisk-psykologiske trekk, som dei
naturgitte impulsane til omsorg. Det avgjerande er dei fortolkingane dei gjer
av kva godt foreldreskap er.
Denne evna til å fortolke seg sjølv er eit
definerande trekk ved mennesket. Liva våre er i stor grad forma av dei tankane
vi har om kven vi vil vere, og situasjonen vår, av «forholdet til oss sjølv»,
som Skjervheim formulerer det:
«Mennesket er nettopp det forholdet at det forheld
seg til seg sjølv. [Det] inneber at ein fortolkar seg sjølv og sin plass i
verda. Men denne sjølvfortolkinga er [...] konstituerande for det mennesket
eigentleg er, mennesket er på ein viss måte si sjølvfortolking.»
(Skjervheim, 1996d, s. 192)
Som tolkande får menneskelivet ein eksistensiell dimensjon. Det å
«fortolke seg sjølv og sin plass i verda» inneber å ta stilling til kva
verdiar, meining eller ideal vi bør orientere oss etter i livet. Dermed må
mennesket, ulikt dyr, forhalde seg til spørsmålet om den rette måten
å forstå livet på:
«forholdet [til oss sjølve] er ikkje i sitt
innhald noko faktisk føreliggjande, det presenterer seg som ei oppgåve […] vi
er frie på dette punktet, vi ikkje berre kan, men må velja vårt forhold, vår
haldning til tilværet. Men då blir det straks spørsmål kva forhold vi skal
velja, kva haldning vi skal ta til tilværet. Det vert spørsmål om det rette
forholdet »(Skjervheim, 1996d, s. 195)
Samtidig er det klart at liva våre ikkje berre blir forma av
fortolking. Vi er underlagde meir fastlagde, objektive rammer, som ein
biologisk kropp eller det naturlege, sosiale og kulturelle miljøet vi er fødde
inn i. Som biologiske vesen definerer til dømes døden eit objektivt vilkår for
livet.
Likevel vil måten dette faktumet påverkar livsførselen vår på, variere med
kultur eller religiøs identitet. Som fortolkande går altså mennesket alltid
utover, det «transcender», dei objektive rammene som liva våre inneheld
(Skjervheim, 1996c, s. 97). Spørsmålet om «det rette forholdet», den rette
fortolkinga av desse livsvilkåra, treng framleis eit svar.
Det eksistensielle er slik eit ibuande aspekt ved
menneskelivet. Meir konkret kva det vil seie, skal vi no sjå nærare på. Det vi
skal fram til, er at det eksistensielle må reflekterast i vår pedagogiske
tenking. For det å føre eit liv handlar om meir enn kompetent meistring og god
funksjon.
Det eksistensielle kvardagslivet
Vi «må velja vårt forhold […] til tilværet», skriv
Skjervheim i sitatet over. Men stemmer eigentleg dette? Kva med alle dei som
livet ikkje gir noko val – dei som har nok med å få endane til å møtast eller
verken har tid eller overskot til eksistensiell refleksjon? Er ikkje
eksistensielle spørsmål knytte til unnatakssituasjonar i livet, som ufrivillige
graviditetar, skilsmisser og yrkesval, eller til noko filosofen i det
verdsfjerne elfenbeinstårnet driv med?
Slik eg forstår Skjervheim, ser han det
eksistensielle som ein ibuande dimensjon ved kvardagsliva våre (jamfør
Skjervheim, 1996b, s. 147). Kvardagen vår er allereie gjennomsyra av
eksistensiell meining: Kokar vi oss kaffi om morgonen eller les bøker for
ungane om kvelden, har vi allereie gjort tolkingar av kva eit godt menneskeliv
kan bestå i, her kaffi og bøker. Handlingar som kjennest lite meiningsfulle,
som klesvasken, er eksistensielle nettopp som negasjonen av eit meiningsfullt
liv.
Sjølv om vi kanskje ikkje tenkjer over det, inneheld altså slike
handlingar eksistensielle fortolkingar av kva eit liv i meining kan bestå av.
Mennesket kan ikkje unngå å orientere seg ut ifrå ein horisont av meining, det
Platon kallar ein idé om det gode (jf. Skjervheim, 1996a, s. 79).
Mennesket kan alltid vurdere den eksistensielle
meininga til handlingane sine. Vi kan alltid spørje oss sjølv om livet vi
lever, eigentleg er i tråd med standardane vi har for eit verdig, meiningsfullt
liv. Om livet vi fører, uttrykkjer det «det rette forholdet» til tilværet: Skal
vi bruke tid framfor skjermen eller heller vere i naturen eller på kafé med
venner? Skal vi trene eller heller slappe av i sofaen med ei bok? Skal vi ete
vegetarisk og klimavenleg eller unne oss saftige burgarar? Slike spørsmål om
det rette forholdet til tilværet ligg som ein eksistensiell horisont rundt liva
våre.
Men sjølv om menneskelivet har ein eksistensiell
horisont, kan vi sjølvsagt la vere å bry oss om han. Vi må på ingen måte
reflektere aktivt over spørsmål om kva verdiar og meining vi vil orientere liva
våre etter. Vi kan la «andre velja for oss» (Skjervheim, 1996a, s. 81). Berre
følgje straumen og gjere det som er «vanleg» å gjere. Konsekvensen er at ein
seier frå seg eit grunnleggjande aspekt ved eigen fridom og autonomi. Ein lever
på mange måtar livet til andre, utan «at blive subjektiv», utan å
«forstå sig selv i eksistens», med formuleringar Skjervheim hentar frå Søren
Kirkegaard (Skjervheim, 1996a, s. 87).
I kva grad menneske faktisk reflekterer
eksistensielt over liva sine, vil sjølvsagt variere. I eit pedagogisk
perspektiv må likevel det eksistensielle spele ei rolle: For det første må det
vere ei pedagogisk oppgåve å gi barn moglegheiter til å utvikle eit
eksistensielt forhold til livet. For det andre gir eksistensielle perspektiv ei
breiare grunnlag for å drøfte pedagogiske mål og metodar.
Nettopp eksistensielle perspektiv er det eg
meiner manglar i dagens psykologisk orienterte pedagogikk. Problema det
medfører, vil eg no drøfte med utgangspunkt i tre tema: livsmeistring i
læreplanen, skulen sitt danningsoppdrag og råd om skjermbruk til
barn.
Psykologisk orientert livsmeistring
Som vi såg i innleiinga, gir læreplanen livsmeistrings-temaet
(FoL) ei psykologisk innramming: Eit sentralt mål er god psykisk helse, og ho
skal fremjast gjennom sosioemosjonelle kompetansar. Samtidig heiter det i overordna
del at FoL skal tematisere «[v]erdivalg og betydningen av mening i livet»
(Kunnskapsdepartementet, 2017). Her ligg altså ei opning for det
eksistensielle.
I dag er det lett å sjå relevansen av eit
eksistensielt orientert livsmeistrings-tema: Verda er truga av klimaendringar,
krig, flyktningstraumar og politisk polarisering – berre for å nemne noko. Det
er vanskeleg å sjå for seg at desse problema kan løysast berre gjennom
kompetansar i samarbeid, kreativitet, problemløysing eller innovasjon –
sosio-emosjonelle kompetansar og såkalla «21st Century Skills».
Problema er fundamentale og difor også
eksistensielle: Løysinga på klimaproblemet, til dømes, krev antakeleg ei ny
forståing av forholdet til naturen, til fellesskap, til forbruk eller til ønske
om sjølvrealisering. Delar av løysinga er altså å finne i forholdet til oss
sjølve, til andre og til verda som heilskap – i «vår haldning til tilværet»,
som Skjervheim kalla det. Det handlar om «[v]erdivalg og betydningen av mening
i livet».
Problemet eg vil fram til, er at den psykologiske
innramminga av FoL kan fortrengje slike eksistensielle tematikkar. Kompetansar
retta mot psykisk helse bidreg lite til ei djupare forståing av kva som er
verdifullt og forpliktande i livet. Som Skjervheim påpeiker, er eksistensiell
refleksjon noko anna enn å vere «sjeleleg sunn» (Skjervheim, 1996c, ps. 96-97).
Faren er altså at den opninga som overordna del faktisk gir for det
eksistensielle, blir stengd att fordi FoL innrettast mot psykisk helse og
sosioemosjonelle kompetansar.
Kompetanseorientert danning
Sjølv om danning er eit hovudmål med elevane si opplæring
(Kunnskapsdepartementet, 2017), seier læreplanen lite om kva danning eigentleg
er. I staden blir danningsoppdraget hekta på utdanningsoppdraget: «Skolens
læringsoppdrag og dannelsesoppdrag henger tett sammen» (Kunnskapsdepartementet
(2016), s. 30). Det inneber at både dannings- og utdanningsoppdraget skal
løysast ved at elevane tileignar seg kompetanse (Fauskevåg, 2022). Det
gir lite rom for å utvikle dei eksistensielle dimensjonane ved danninga til
elevane.
Skjervheim får fram at danning handlar om vårt
eksistensielle forhold til livet. Danning må difor handle om meir enn læring av
kompetansar, der målet er meistring, problemløysing og kritisk-vitskapeleg
tenking (Fauskevåg, 2022). Danning handlar om etisk-eksistensiell refleksjon, tankar
om «rett innsikt og riktig liv» (Skjervheim, 1996d, s. 198).
Meir konkret kva Skjervheim meiner her, trur eg kan
utdjupast av den kanadiske filosofen Charles Taylors omgrep om «sterke
vurderingar» (Fauskevåg, 2019; Taylor, 1985, s. 65-68).
Eit døme kan forklare
dette omgrepet: Mennesket har ulike behov, ønsker og lyster, og nokon kan ha
lyst på ei langhelg i New York. Å gjere sterke evalueringar er å vurdere ønska
og behova våre som «livsføringsspørsmål»: New York er flott, men å flyge dit
for ei langhelg er jo lite berekraftig. Så lysta er der, men er det eigentleg
ein rett måte å leve livet på? I det ein altså spør om behov og lyster er i
tråd med målestokkar for eit «riktig liv», gjer ein sterke vurderingar (jf.
Taylor, 1985, s. 26). Ein reflekterer over handlingane sine ut ifrå målestokken
«the good or higher life» (Taylor 1985, s. 68).
Taylors omgrep om «sterke vurderingar» kan slik
relaterast til Skjervheims perspektiv på danning som etisk-eksistensiell
refleksjon: Danning handlar om å utvikle ei djupare innsikt i kva verdiar ein
må orientere seg etter for å føre eit verdig liv som menneske.
Korleis kan då eit slikt eksistensielt
danningsoppdrag verkeleggjerast i klasserommet? Nokre døme kan antyde moglege
svar: Éin måte kan vere å la elevane ta stilling til eksistensielle dilemma,
som dømet med det gravide paret. Ein anna er å la elevane diskutere kva
kvalitetar eit verdig eller «riktig» liv bør innehalde – kanskje med
utgangspunkt i menneskesynet i ulike religiøse førestillingar, livsideala til
«influensarar» eller dei livsformene skjermane og dei digitale algoritmane
prøver å dytte oss inn i.
Skulefag kan sjølvsagt også danne og utvikle evna
til eksistensiell refleksjon: I kroppsøving kan ein drive med utandørsklatring.
Målet skal ikkje primært vere meistringsopplevingar, men kanskje ei djupare
forståing av kropp og aktivitet som kjelder til meining i livet.
Tilsvarande
kan ein i matematikk og naturfag utvikle forståinga av naturen som fascinerande
og verdifull: Kanskje det å finne att talrekkjene til Fibonacci i kronblada til
blomane (Nyberg, 2012) eller Einstein si paradoksale forståing av tid og rom,
kan bidra til det. Tilsvarande kan undervisning i historie synleggjere verdien
av å leve i eit fritt samfunn og utvikle kjensler av tilhøyrsel og ansvar for
demokratiet (Fauskevåg, 2022).
Slik undervisning er eksistensielt dannande
dersom ho gjer elevane merksame på aspekt ved verda, naturen og samfunnet som
verdifulle og meiningsfulle. Å erfare noko som verdifullt er å sjå det som
viktig og verd å ta vare på, og kanskje også noko ein er ansvarleg for og
forplikta av. Slike innsikter gir elevane eit grunnlag for å gjere «sterke
vurderingar». Dei gir eit utgangspunkt for refleksjon over kva eit «riktig liv»
i meining kan bestå i.
Funksjonelt orientert oppseding
Det siste dømet omhandlar psykologiske perspektiv på oppseding og
læring. Her står omgrep som funksjon og meistring sentralt. Eit
døme er råd om korleis foreldre bør regulere skjermbruken til barna. Her legg
ekspertane gjerne funksjonelle målestokkar til grunn: Foreldre treng ikkje uroe
seg med mindre «spilling får så negative effekter at barnet får vansker og
strever», ved «funksjonsfall», seier to psykologar til Aftenposten (Sjøberg,
2021).
Tilsvarande når det gjeld å motivere barn til
læring og aktivitet. Her blir gjerne meistring sett på som nøkkelen.
Barnehagen skal til dømes vere ein stad der barna kan «leike, utforske, lære og
meistre», og der personalet skal «sørgje for […] utfordringar og
meistringsopplevingar» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 22).
Skjervheim får fram at oppseding og opplæring må
handle om meir enn god sosial eller kognitiv funksjon. Sidan mennesket er
eksistensielle vesen, må eit mål med oppsedinga vere å introdusere barna til
eit liv i meining (Fauskevåg, 2021).
Med skjermtid som døme: Viktigare
enn funksjon er spørsmålet om skjermen gir barnet eit meiningsfullt liv.
Spørsmålet foreldra må stille seg, er altså eksistensielt: Er det skjermen,
eller kanskje leikeplassen, biblioteket eller fotballen, som tilfører mest meining
i barna sine liv? Kva som er «rett» svar her, er det sjølvsagt ulike meiningar
om. Poenget er at oppseding også må forståast eksistensielt: Oppseding handlar
ikkje primært om velfungerande barn, men om liv i meining.
Tilsvarande er meistring eit for enkelt
omgrep om motivasjon og læring. Elevar er eksistensielle vesen og har difor
tankar om kva som er verdifullt eller meiningsfullt. Ei kjelde til motivasjon
kan dermed vere innsikt i at kunnskapane og ferdigheitene elevane øver på, er viktige,
at dei har verdi og meining. I musikkundervisninga, til dømes, kan ein elev
meistre instrumentet dårleg. Likevel kan undervisninga vere motiverande fordi
sjølve musikken erfarast som meiningsfull – han er vakker og har betydning.
I dette eksistensielle perspektivet på motivasjon
ligg ei vending bort frå den individuelt meistrande eleven og over til
kunnskapsinnhaldet og til læraren som ein formidlar. Den didaktiske ramma er
ikkje meistring, men meining: Motivasjon skapast når eleven ser verdien og
betydninga til lærestoffet og til fenomenet det tematiserer. Denne meininga er
ofte ikkje openberr for eleven. Verdien må nettopp visast fram. Læraren si
oppgåve er her ikkje å fasilitere individuelle meistringserfaringar, men heller
å forsøke å gjere det verdifulle, interessante og meiningsfulle ved lærestoffet
synleg for eleven.
Avslutning
Liva til mennesket er eksistensielle, og det vil seie at dei er
orienterte mot meining. Vi står i eit forhold til ein idé om det gode, til
idear om kva som er rett og har verdi. Det gjer at pedagogikken må ha eit
vidare siktemål enn berre å gjere elevane kompetente, funksjonelle og
meistrande. Døma eg har diskutert, skal vise korleis ein pedagogikk orientert
mot kompetanse, funksjon og meistring kan bidra til å dekkje over dei
eksistensielle dimensjonane ved livet.
Ein pedagogikk sterkare orientert mot det
eksistensielle har som mål å gjere verda synleg som ein stad med dimensjonar av
verdi og ansvar. Slik kan barna få hjelp i utforskinga av kva som kan gi liva
deira meining, retning og verdi. Ein slik pedagogikk vil vere meir på høgde med
den eksistensielle oppgåva mennesket er stilt overfor.
Note
1 Skjervheims kritikk av psykologisering handlar ofte om objektivering av
mennesket: Å forklare menneske som ein funksjon av
psykologisk-biologiske mekanismar medfører ein problematisk determinisme. Dette
menneskesynet vil på same tid ekskludere eksistensielle perspektiv på
mennesket. Og det er dette problemet, fråværet av det eksistensielle, ikkje det
objektivt-deterministiske, eg forstår som psykologisering i denne samanhengen.
Litteratur
Fauskevåg, O. (2019). Å leve eit djupt liv –
subjektiv sjølvinnsikt og kompetanse. I: J.A. Haugan & Ø. Kvello (Red.), Selvinnsikt og profesjonalitet: Fagbokforlaget.
Fauskevåg, O. (2021, 20.01.2021). Har psykologien
fasiten om gaming? Aftenposten. Henta frå
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/7KqdVv/kort-sagt-onsdag-20-januar
Fauskevåg, O. (2022). Vil læreplanen bidra til
danning av elevane? Nordisk tidsskrift for pedagogikk
og kritikk, 8. doi: https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3739
Kunnskapsdepartementet. (2016) Fag – Fordypning –
Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet. (Meld. St. 28
(2015–2016)). Henta frå https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Kunnskapsdepartementet. (2017) Overordnet del.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
Madsen, O.J. (2022). Skjervheim, psykologien og
mennesket sin selvfortolkning. I: L.P.S Torjussen & A.H. Hvidsten (red.), Arven etter Skjervheim, Fagbokforlaget.
Måseide, A. (2012). Psykologi som livssyn. Norsk filosofisk tidsskrift Vol. 47, Issue 2.
NOU 2015: 8. (2015) Fremtidens
skole: fornyelse av fag og kompetanser. Oslo: Departementenes
sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. Henta frå
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
Nyberg, E. (2012). Lær matematikk av skogen. forskning.no. Henta frå https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-matematikk/laer-matematikk-av-skogen/692211
Sjøberg, J. (2021, 14. januar 2021). Spillforsker og
psykolog: Barns spilletid har lite å si. Men dette må du passe på. Aftenposten. Henta frå
https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dlvyzz/spillforsker-og-psykolog-barns-spilletid-har-lite-aa-si-men-dette-maa-du-passe-paa
Skjervheim, H. (1992). Eit grunnproblem i pedagogisk
filosofi. I: E.L. Dale (red.), Pedagogisk filosofi.
Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Skjervheim, H. (1996a). Deltakar og tilskodar. I: Deltakar og tilskodar og andre essays: Aschehoug.
Skjervheim, H. (1996b). Etikken og dagleglivet sin
moral. I: Deltakar og tilskodar og andre essays:
Aschehoug.
Skjervheim, H. (1996c). Oppleving og eksistens. I: Deltakar og tilskodar og andre essays: Aschehoug.
Skjervheim, H. (1996d). Psykologien og mennesket si
sjølvfortolking. I: Deltakar og tilskodar og andre
essays: Aschehoug.
Taylor, C. (1985). What is human agency? I: Philosophical papers 1. Human agency and language (Vol. 1, s. 15−44). Cambridge
University Press.
Tvedt, A.T. (2022). den man elsker, tukter man i Store norske leksikon på snl.no. Henta 6. januar 2023
frå https://snl.no/den_man_elsker,_tukter_man
Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeplan for barnehagen.
Om forfatteren
Odin Fauskevåg er førsteamanuensis ved Institutt for
pedagogikk og livslang læring ved NTNU. Han arbeider med pedagogisk-filosofiske
tema, med særleg interesse for omgrepet danning.