Matematikk er et fag hvor man har kommet langt når det gjelder å bruke læringsanalyse til å utvikle programmer som tilpasser seg eleven underveis. Men når det kommer til stykket, er det fortsatt bare læreren som kan bedømme elevens faktiske mestringsnivå.
I rapporten Læringsanalyse – noen
sentrale dilemma blir det slått fast at læringsanalyse i grunnopplæringen i
stor grad vil være basert på data fra ulike digitale systemer i tiden framover,
blant annet fra adaptive læremidler. Det vil si digitale læringsprogrammer som
gjør en form for automatisert, individuell tilpasning til elevens ståsted ved
hjelp av kunstig intelligens. Mange forsker på dette, men det er få eksempler
på praktisk bruk i skolen her i landet. Et av dem er matematikkprogrammet Multi
Smart Øving fra Gyldendal. På forlagets nettsider blir det beskrevet som
«algoritmebasert og adaptivt» – og at det vil «gi eleven oppgaver og
utfordringer tilpasset sitt nivå».
Annonse
Etter hvert som elevene
jobber med Multi Smart Øving, vil det danne seg en individuell profil
til hver elev, og profilen endres kontinuerlig i tråd med hvordan eleven løser
oppgavene. Produsenten minner imidlertid om at en vellykket bruk er avhengig av
at man også bruker andre deler av læreverket, og at lærestoffet bør undervises
av lærer først, før elevene jobber med det samme stoffet i det digitale
læringsprogrammet. Man anbefaler også, når det gjelder elever som viser
mestring på de mer utfordrende oppgavene, at man ikke blir i programmet, men
heller beveger seg utenfor programmet, for eksempel «med samarbeidsoppgaver for
å trene kommunikasjon, argumentasjon og refleksjon».
Marianne Orvik er produktsjef for Multi Smart Øving i
Gyldendal. Hun legger vekt på at man ikke har som mål å dekke læreplanen fullstendig
med dette programmet.
− Vi har ikke som mål å lage en fullstendig
profil av elevens mestring i dette programmet. Det skal først og fremst være et
verktøy for å støtte læreren i sitt arbeid, sier Orvik.
Gjennom programmet vil
læreren vil få informasjon om elevenes måloppnåelse, tid brukt osv. Slik får
læreren bedre oversikt og kan lettere finne fram til spesielle problemområder,
for eksempel oppgaver elevene sliter spesielt med, og tilpasse undervisningen
etter dette. Men det fins også noen klare begrensninger når det gjelder innsyn.
Læreren har mulighet til å flytte elever mellom kapitler på gjeldende trinn og
mellom ulike trinn, men kan ikke styre hvilke oppgaver elevene får. Læreren kan
velge hvilke delkapitler som kan åpnes, men elevene får oppgaver fra alle
læringsmålene som hører til delkapitlene de jobber i, og læreren har ikke
mulighet til å bestemme hvilke læringsmål elevene får oppgaver fra.
− Læreren kan ikke se hvilke oppgaver elevene har
jobbet med, men får en oppsummering basert på mål. En grunn til at det er slik,
er at det dreier seg om svært mange oppgaver, 20 000, og det vil være
vanskelig å få oversikt over disse. Men hvis det viser seg at behovet hos
lærerne er stort for bedre innsyn, så vil vi arbeide for å få til dette, sier
Orvik.
Hun legger til at i den
delen som heter Multi Smart Vurdering, en digital prøve i matematikk som
avlegges to ganger i året, vil læreren kunne gå inn i de enkelte oppgavene og
se hvordan eleven har løst dem.
Adaptive funksjoner i andre fag?
Ifølge Orvik er matematikk det feltet der
det så langt er mest bruk av adaptive funksjoner i læringsanalyse. Man tilbyr
dette også i begrenset omfang innenfor engelsk i barneskolen og norskopplæring
for voksne, men dette er noe enklere opplegg, der man først og fremst øver på
vokabular og grammatikk. Når det gjelder andre fag, som historie, naturfag
osv., så er det mer sammensatt å få til adaptive funksjoner, selv om man for
tiden ser at mange undersøker hvordan man vil kunne bruke kunstig intelligens
til slike formål.
Spesiell utfordring – å beskrive mestring
En spesiell utfordring ved å utvikle slike programmer er ifølge
Orvik at det er vanskelig å gå fra resultater fra løsning av enkeltoppgaver til
å kunne fastslå hva eleven mestrer.
− Du har gjerne en stor mengde ulike data fra
aktivitetene til en elev. Men det er ikke nødvendigvis enkelt å bruke alle
disse dataene til å si at elevene befinner seg på det eller det
mestringsnivået. Til syvende og sist er det lærerens vurdering som må til, det
er læreren som kjenner eleven best. Det er mye som vil skje i dette feltet
framover, og det er viktig at vi tenker oss nøye om angående hvordan vi bruker
data om elevene. Både lovverk og fagfeltet må finne ut hvordan man skal bruke
dataene på en forsvarlig og pedagogisk måte, sier Orvik.
− Brukerdata gjør oss bedre kjent med eleven
Cappelen
Damms læringsplattform Skolen omfatter alle skolefagene, og det digitale
biblioteket alene, hadde i fjor til sammen 10 millioner leseøkter. Dette gir
store mengder data inn til forlaget. Forlagssjef Fride Bergem forteller at
disse dataene blir brukt i tjenesteutvikling i kombinasjon med resultater fra
andre undersøkelser.
− Vi bruker data for å komme tettere på hva som faktisk blir brukt
i klasserommet. Vi ser også på om det er noen forskjeller på elever og lærere,
fordi vi må være i øyehøyde med de vi ønsker å nå. Dette er nødvendig når vi
skal lage læremidler for en skole som stiller store krav til god
brukeropplevelse, sier Bergem.
Data fra praktisk bruk er et viktig supplement
til fokusgrupper og spørreundersøkelser, fordi det viser seg at preferansene
ikke nødvendigvis er i samsvar med det brukerne sier at de ønsker, når de blir
spurt. Dette gjelder også for lærere. Så hva får forlaget så ut av disse
dataene?
− Vi ser at elevene gjerne ønsker humor og
spenning, men vi har også registrert at barn er mer opptatt av faktalitteratur
enn det vi på forhånd trodde, sier Bergem.
Cappelen Damm får gode tilbakemeldinger på
innholdet når barn og ungdom er til stede i læremidlene og får presentere
lærestoffet ut fra sitt perspektiv og med sitt språk.
Annonse
Ingen adaptive programmer
Brukerdataene fra klassen vil også være tilgjengelige for læreren,
som så kan tilpasse undervisningen ut fra disse. Ifølge Bergem har man ikke
ambisjoner om å utvikle programmer som kan overta deler av lærerens oppgave.
− Vi er fortsatt litt i tenkeboksen når det
gjelder å tilrettelegge for adaptive funksjoner i de digitale læremidlene våre.
Vi vet at læring skjer i et samspill mellom lærer og elever, og har så langt
fokusert på at læreren kan differensiere og tildele oppgaver til elevene ut fra
det nivået elevene befinner seg på, sier hun.
Samtidig forteller hun at man hele tiden arbeider
med å få enda mer ut av den store mengden data man mottar, det vil si å
forbedre analysene for å bli bedre kjent med brukerne. Men her har forlaget
også begrensninger knyttet til personvern.
− Alle data på en elev vil
bli slettet når vi kommer til sommeren. Det betyr at når eleven begynner å 2.
trinn, så har vi ikke lenger noen data fra 1. trinn, da må vi begynne helt på
nytt, sier Bergem.