Samarbeidet mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss
Fagartikkel: Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye?
I over 100 år har helsesykepleier vært en
nøkkelperson i samarbeidet mellom skole og helsesektoren. Fra politisk hold har
det vært en tydelig uttalt satsing på å styrke og effektivisere det flerfaglige
samarbeidet slik at helsesykepleier kan involveres i tidlig innsats, samt
avlaste og støtte lærere i tilrettelegging av undervisning (Meld. St. 21
(2016–2017) og Meld. St. 19 (2014–2015)).
Annonse
Med fagfornyelsen og innføringen av
nytt læreplanverk har skolen fått et utvidet ansvar for å undervise elevene i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema.
Dermed kan det virke naturlig også å involvere helsesykepleiers kompetanse i
selve undervisningen.
I denne artikkelen vil vi presentere det vi vet om
tverrfaglig samarbeid mellom skolen og skolehelsetjenesten ut fra funn fra en
intervensjonsstudie og en gjennomgang av forskning på samarbeidet mellom skolen
og skolehelsetjenesten.
Helsesykepleier – en knapp ressurs
Helsesykepleiere har et bredt spekter av oppgaver de
skal dekke innenfor rammene av Nasjonal faglig
retningslinje for skolehelsetjenesten. Disse omfatter alt fra
obligatorisk vaksinering og helsesamtaler til undervisning om kosthold eller
digital mobbing og oppfølging av enkeltelever med individuell utviklingsplan
eller bekymringsfullt høyt fravær, for å nevne noen. En viktig kjerne i helsesykepleieres
virke er dessuten å være fysisk tilgjengelig for elever som på eget initiativ
ønsker en samtale (Helsedirektoratet, 2017).
Etter innføringen av de
nasjonalfaglige retningslinjene viser studier imidlertid at helsesykepleiere
har fått både flere og mer sammensatte oppgaver (Sintef, 2020). De rapporterte
at de i større grad må prioritere hva de bruker tid på, og hele 60 prosent
oppga at de ikke har tilstrekkelig tid til å gjøre de lovpålagte oppgavene.
Undersøkelsen viste dessuten at det særlig er helsefremmende tiltak på gruppe-
og skolenivå som helsesykepleiere ser seg nødt til å nedprioritere. Halvparten
svarte at de måtte nedprioritere tiltak som skulle fremme et godt psykososialt
miljø.
Denne situasjonen ble ytterligere forverret under
koronapandemien. Den reelle sykepleier−elev-tettheten sank betraktelig da
helsesykepleiere, i likhet med andre helsearbeidere, ble omdirigert til å jobbe
med testing, smittesporing og vaksinering under koronapandemien (Caspersen
mfl., 2021). Langtidseffektene av dette er ennå ikke kjent, men det er tegn til
at spesielt sårbare elever har hatt en økning i psykiske plager, fravær og
dermed potensielt læringstap (Caspersen mfl., 2021; Bakken mfl., 2020; Eriksen
& Davan, 2020; Hafstad & Augusti, 2020; Parr mfl., 2021).
Slik situasjonen er ved de fleste skoler i dag, er
helsesykepleier en knapp ressurs. Et velfungerende og målrettet samarbeid
mellom helsesykepleier og skolens personale er en forutsetning for at disse
timene brukes optimalt. Det er derfor viktig med kunnskap om faktorer som
fremmer eller hemmer dette tverrfaglige samarbeidet.
I vår litteraturgjennomgang har vi ønsket å besvare følgende
spørsmål: Hva vet vi om det tverrfaglige samarbeidet mellom helsesykepleier og
skolens personale, basert på nyere forskning i en norsk og skandinavisk
kontekst?
Før vi presenterer resultatene fra litteraturgjennomgangen,
vil vi kort omtale resultatene fra effektstudien Et
lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert
samhandling med skole (Federici mfl., 2020). Denne studien er for øvrig
tidligere omtalt i Bedre Skole nr. 4-2021 (Federici mfl., 2021).
Funn fra studien Et lag rundt eleven
Et lag rundt eleven var
en randomisert kontrollert studie, og er den største effektstudien som er
gjennomført av helsesykepleiere i Norge.
Formålet med studien var todelt: teste
effekter av økt bemanning, og undersøke hvorvidt denne økningen ble benyttet i
et systemrettet og strukturert samarbeid med skolen rettet mot det psykososiale
miljøet til elever på 5.−7. trinn (Federici mfl., 2020). Tolv kommuner og hele
108 skoler deltok i studien, og halvparten av disse fikk 3,25 timer med ekstra,
tilstedeværende helsesykepleierressurs i to år.
Man fant imidlertid ingen
effekter av tiltaket på elevenes trivsel og læring, målt med data fra
Elevundersøkelsen, nasjonale prøver og karakterer (Federici, Helleve,
Midthassel, Bergene & Alne, 2021).
Studien inkluderte også en rekke intervjuer med rektorer,
lærere og helsesykepleiere. Disse ble gjennomført for å undersøke det
tverrfaglige samarbeidet og hvilke faktorer som hemmet eller dette.
Funnene
peker på at helsesykepleiere er høyt verdsatt blant ansatte ved skolen.
Samarbeid mellom lærere og helsesykepleiere varierte imidlertid, både mellom og
innenfor skolene. På enkelte skoler klarte man å etablere et systematisk
samarbeid som i liten grad var personavhengig, mens det ved andre skoler var prisgitt
personlige relasjoner, eller hvor helsesykepleiers kontor var plassert på
skolens område.
Jevnlig kontakt over tid gjennom for eksempel regelmessige
møter, syntes å styrke relasjonen mellom lærer og helsesykepleier. Derimot
nevnes mangel på kontinuitet når det gjelder personell,
rekrutteringsutfordringer og syke- og foreldrepermisjon som faktorer som synes
å ha en negativ påvirkning på samarbeid.
En litteraturgjennomgang
Forskningsprosjektet vårt (litteraturgjennomgangen)
er inspirert av metoden i systematisk litteratursøk og oppsummering (systematic search and review). Den kombinerer
fordelene med en kritisk og narrativ oppsummering av forskning med et
systematisk litteratursøk (Grant & Booth, 2009).
Vi søkte systematisk i
både internasjonale databaser (ERIC, Web of Science, PsychInfo),
nordiske databaser og Journal for School Nursing
for 2010–2021. Vi vurderte studier på engelsk og skandinaviske språk. I selve
søket i titler og sammendraget brukte vi de engelske søkerordene: «school nurse» AND «school health». Vi inkluderte
studier som samlet inn data før koronapandemien brøt ut i mars 2020, da dette
representerer en unntakssituasjon i skolen. Tabell 1 oppsummerer
seleksjonskriterier, det vil si kriteriene for inklusjon og eksklusjon i
litteraturgjennomgangen.
Nedenfor presenterer vi funn fra de inkluderte studiene fra
Norge og Sverige, før vi diskuterer de sentrale funnene fra
litteraturgjennomgangen og ser den i lys av den norske studien Et lag rundt eleven. Vi vil også drøfte behovet for
mer forskning.
For Danmark identifiserte vi ingen studier. Majoriteten av
studiene benyttet kvalitative metoder for innsamling av data, primært
individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer. Vi identifiserte i tillegg
fire studier som undersøker effekter av tiltak, og hvor resultatene er på
elevnivå.
Ni studier om samarbeid helsesykepleier og skolen
Vi inkluderte ni studier, det vil si sju studier fra
Norge og to fra Sverige, som har undersøkt betydningen av systemrettet
samarbeid mellom helsesykepleier og skole for å styrke det psykososiale
læringsmiljøet. Tabell 2 kartlegger studiene som inngår, med tanke på tiltak,
populasjon, utfall og studiedesign. Deretter oppsummeres hovedfunnene i tekst.
Borg og Drange (2019) ønsket å identifisere hvordan
tverrfaglig samarbeid ble forstått og praktisert ved case-skolene. De fant at
lærere rapporterte om manglende samarbeid med helsesykepleiere grunnet
taushetsplikt og begrenset tid på skolen. Dette medførte at lovpålagte oppgaver
som vaksinering samt individuelle samtaler med elevene ble prioritert fremfor
samarbeid med lærere om forebyggende arbeid.
Skolene opplevde at det var
utfordrende å samkjøre helsesykepleiere og skolens personale slik at de fikk
en felles forståelse, og dette gikk på bekostning av samkjørt innsats,
samarbeid og nytenkning. Tilstedeværende helsesykepleier var en forutsetning,
men ikke i seg selv tilstrekkelig for et tett samarbeid med lærere. Tiltak ble
iverksatt for å etablere en arena der helsesykepleier og skolens personale
kunne øke sin kunnskap om hverandres kompetanse og diskutere barrierer mot
tverrfaglig samarbeid. For å lykkes med dette var man avhengig av at
skoleledelsen tok på seg et tydelige ansvar og opplevde eierskap til tiltaket.
Borg og Pålshaugen (2018) analyserte effekten av et
FoU-prosjekt som ønsket å undersøke hvordan samarbeidet mellom utdannings- og
helseområdet er organisert for å bedre elevenes psykiske helse, og i hvilken
grad og på hvilken måte prosjektet virket inn på samarbeidet. Det ble påvist en
positiv sammenheng mellom FoU-arbeidet og ny profesjonell praksis, og
prosjektet syntes å ha forbedret kvaliteten på det tverrfaglige samarbeidet ved
skolene. Organisatoriske aspekter ser ut til å være mindre viktige enn hvordan samarbeidet mellom aktører faktisk foregår,
for eksempel basert på tillit.
Granrud mfl. (2019) hadde et lignende utgangspunkt for sin
studie, det vil si hvordan helsesykepleiere opplevde tverrfaglig samarbeid og
variasjon i deres opplevelser av dette samarbeidet når det gjaldt psykiske
helseproblemer blant ungdomsskoleelever. Denne studien påviste betydningen av
formelle strukturer for dette samarbeidet. Samtidig opplevde helsesykepleierne
en begrenset innflytelse på samarbeidet og var avhengige av både rektor og
lærere for at det skulle bli vellykket. Lærerne avgjorde hvorvidt de ville
samarbeide med helsesykepleierne, og samtidig oppfattet helsesykepleiere
lærerne som de viktigste samarbeidspartnere.
Funnene fra disse studiene
indikerer at tillit mellom helsesykepleiere og lærere, gjensidig respekt og en
balanse i innflytelse mellom profesjonsutøvere fra ulike disipliner er viktig
for et vellykket samarbeid i skolen.
Andre forskere har sett på samarbeidet mellom
profesjonsutøvere fra samme disiplin, det vil si helsesykepleiere og andre
sosialfaglige profesjoner og helseprofesjoner. Clancy mfl. (2013) undersøkte
det tverrfaglige samarbeidet mellom helsesykepleiere og andre profesjoner i
norske kommuner av ulik størrelse for å finne hva som kunne bidra til et
vellykket samarbeid.
Studien viser at tillit, respekt og samarbeidskompetanse
ble ansett høyest, mens formelle strukturer, økonomi og lederskap ble rangert
nederst. Samarbeid viste seg å være lettere håndterbart i små kommuner.
Samarbeid med psykiatrien ble savnet (Clancy mfl., 2013). Dahl og Crawford
(2017) finner at tverrfaglig samarbeid sett fra helsesykepleiernes perspektiv
trenger støtte på institusjonsnivå for å bidra til positive holdninger og for å
frigjøre tilstrekkelig med ressurser og tid. Studien peker også på et behov for
tydelige strategier for å unngå rolleoverlapp, interpersonelle og
interprofesjonelle konflikter, samt for å redusere negativt stress.
I motsetning til studiene som har tatt helsesykepleiernes
perspektiv, undersøkte Ekornes (2015) lærernes rolle i det tverrfaglige
samarbeidet for å styrke elevenes psykiske helse. Funnene indikerer at lærerne
opplever sin rolle som portvakt som avgjørende for å identifisere psykiske
problemer blant elevene og melde fra om disse til spesialister. Samtidig
opplever lærere at arbeid med psykisk helse er krevende, og de etterspør mer
støtte og informasjon i form av tverrfaglig samarbeid.
Seks utfordringer relatert
til tverrfaglig samarbeid ble påpekt: 1) kommunikasjon og konfidensialitet, 2)
tidsbegrensninger, 3) kontekstuell forståelse, 4) tverrfaglig kontakt, 5)
skoleledelse, og 6) lærernes kompetanse om elevenes psykiske helse. I tillegg
har Mælan, Tjomsland, Baklien og Thurston (2020) undersøkt lærernes og
skoleledernes erfaringer med å samarbeide med ulike eksterne profesjonsutøvere,
blant annet helsesykepleiere, særlig med tanke på psykisk helse. Funnene tyder
på at skolepersonell vektlegger tiltak som fremmer en felles rolle-forståelse
knyttet til lærere og helsesykepleier. Dette krever også at man skifter fokus fra enkeltelever til hele
skolefellesskapet.
I Sverige undersøkte Beckman og Hagquist (2016) hvordan
helsesykepleiere og sosialarbeidere ved skolen opplevde arbeid mot mobbing. To
perspektiver trekkes frem: for det første et individuelt-orientert perspektiv,
hvor elevenes individuelle problemer ble betraktet som årsak til medvirkning i
mobbing, og for det andre et miljøorientert perspektiv, der sosiale relasjoner
og kontekstuelle faktorer ble betraktet som medvirkende årsaker til mobbing.
I
tillegg ble to ulike arbeidsmåter blant helsesykepleiere og sosialarbeidere
identifisert: en ensom arbeidsstil karakterisert av relativt lite tverrfaglig
arbeid og med fokus på individuell rådgivning, og en kollektiv arbeidsstil
kjennetegnet av tverrfaglig arbeid og involvering i skolens forebyggende
praksis. Forskere konkluderer med at skolehelsetjenesten inntar ulike og
komplementære roller i skolens arbeid med mobbing. Skolehelsetjenesten kan også
ha et annet perspektiv på hva som utgjør mobbing.
Gadin, Weiner og Ahlgren (2013) ønsket å forstå
maktrelasjoner mellom ulike grupper barneskoleelever og implikasjoner for
helsefremmende arbeid i skolen. En viktig del av intervensjonen besto i at alle
elevene deltok i en serie av lærerstyrte diskusjonsgrupper om helse, skolemiljø
og psykososiale faktorer ved skolen generelt. Forfatterne påpeker at
skolehelsepersonell burde være oppmerksomme på prosesser som «normaliserer»
vold, noe som kan svekke selvstendighet og deltakelse blant elever.
Oppsummert har vi identifisert forholdsvis få studier i
nordiske land som har sett på betydningen av systemrettet samarbeid mellom
helsesykepleiere og skole. Samlet sett peker kunnskapsgrunnlaget på betydningen
av en klar og gjensidig rolleforståelse når det gjelder helsesykepleieres
arbeid og samarbeid med skolen, samt betydningen av gjensidig tillit og respekt
mellom de ulike profesjonene fra ulike disipliner.
Studier som undersøker effekter av tiltak
Vi identifiserte i tillegg fire studier som
undersøker effekter av tiltak, rettet mot elever. Dette dreier seg om
intervensjonsstudier og studier med longitudinell design. I noen intervensjoner
hadde helsesykepleiereiene en mer indirekte rolle, men de ble allikevel
inkludert i kartleggingen, siden forfatterne påpekte betydningen av
helsesykepleiere i konklusjonen. Studiene vises i tabell 2.
Med utgangspunkt i registerdata undersøker Abrahamsen, Ginja
og Riise (2018) hvilken effekt økt tilgang på helsesykepleier i skolen har på
utdanning, helse i tidlig voksenalder og behov for sosialhjelp samt antall
tenåringsgraviditeter. Ifølge forskerne er dette den første studien som måler
kausale effekter av økt tilgang på helsesykepleiere på utfall i ulike
livsfaser. De viser at forebyggende helsetjenester har avgjørende og positiv
effekt senere i livet.
Økt tilgang på helsesykepleier fører til høyere sannsynlighet
for gjennomføring av videregående skole og å starte i høyere utdanning. Det ble
også påvist redusert andel tenåringsgraviditeter og sterkere
arbeidsmarkedstilknytning ved 25- og 30-års alder, og det ble videre påvist
redusert bruk av psykiatritjenester.
Kvarme mfl. (2010) undersøkte effekten av en
gruppeintervensjon på tilbaketrukne elever ved skolen. Intervensjonen skulle
fremme mestring i sosiale ferdigheter. De fant en økning i egen mestringsevne
for begge kjønn over tid, hvor økningen var sterkest for jenter, og de peker på
at slike intervensjoner kan være nyttige for helsesykepleiere i arbeidet med
elever med spesielle behov.
En annen studie av Kvarme, Aabø og Sæteren (2015)
undersøkte om støttegrupper kunne hjelpe elever som var utsatt for mobbing. Støttegruppene
hadde møter med helsesykepleier en gang i uken fram til mobbingen stoppet, det
vil si i en tidsperiode mellom fire og seks uker. Mobbeofrene klarte å komme
seg ut av offerrollen etter hjelp fra støttegruppen, de klarte å tenke
annerledes om seg selv og ta over kontroll over mobbesituasjonen. Støttegrupper
bidro til å stoppe mobbing, og effekten var fortsatt til stede tre måneder
senere.
Hva vi nå vet
Denne litteraturgjennomgangen har identifisert
forholdsvis få studier (N = 14) i skandinaviske land som har sett på
betydningen av systemrettet samarbeid mellom helsesykepleiere og skolens
personale, og hvordan dette bidrar til helsefremmende arbeid og universelle
tiltak.
Vi fant langt flere studier i Norge enn i de andre skandinaviske
landene, noe som kan skyldes en skjevhet i litteratursøket, altså et mindre
omfattende søk når det gjaldt svenske og danske artikler. Om lag halvparten
baserer seg på longitudinelle data fra aksjons- og intervensjons-forskning. Et
lite flertall baserer seg på kvalitative data. Vi mener imidlertid at funnene
samlet sett er interessante, fordi de skisserer noen mønstre som kan gi
implikasjoner for videre forskning, både internasjonalt og nasjonalt.
Samlet gir studiene vi inkluderer, et relativt helhetlig
bilde av de faktorene som hemmer og fremmer et tverrfaglig samarbeid. Generelt
ble initiativer som bygger på tverrfaglige relasjoner mellom skole- og
helsepersonell, oppfattet som grunnleggende for et mer produktivt samarbeid med
tanke på forebygging. Samtidig peker funnene på betydningen av en klar og
gjensidig rolleforståelse når det gjelder helsesykepleieres arbeid og samarbeid
med skolen. Ut over det viser funnene til betydningen av gjensidig tillit og
respekt mellom ulike profesjonsutøvere fra ulike disipliner. Det innebærer at
man må balansere innflytelsen fra skole- og helsepersonell, dersom man skal
klare å få til et vellykket samarbeid.
Vi fant kun noen få studier som undersøkte effekter av økt
tilgang på helsesykepleier (Abrahamsen mfl., 2018) eller av tiltak der
helsesykepleier inngår som en tydelig aktør (Kvarme mfl., 2010; Kvarme mfl.,
2015). I motsetning til Et lag rundt eleven-studien,
fant disse studiene en effekt på elevutfall.
Det er imidlertid viktig å legge
merke til at disse elevutfallene i større grad omhandler forhold som direkte
eller indirekte er relatert til helse, og spesielt psykisk helse. Elevgruppen
synes også å ha en større sårbarhet relatert til helse og psykososial
fungering, som for eksempel tilbaketrukne elever eller elever som opplever
mobbing. Dette funnet kan indikere at effekter av tilstedeværende
helsesykepleiere som en aktiv aktør lettest lar seg måle på helserelaterte
utfall fremfor mer generelle utfall som fravær, trivsel og læring, spesielt
målt gjennom elevundersøkelser, nasjonale prøver og karakterer.
Majoriteten av studiene vi fant på det tverrfaglige
samarbeidet mellom skolen og helsesykepleier, retter seg spesifikt mot elevenes
psykiske helse generelt − og mot elever med ulike former for helseeproblemer.
Det er svært få av studiene der helsesykepleier kun er involvert i det vi kan
kalle rene helsefremmende og universelle tiltak. I Et
lag rundt eleven-studien planla skolene å bruke ekstra
helsesykepleierressurs til ulike tiltak som skulle ha en positiv effekt på
læringsmiljøet generelt. I intervjuer gir imidlertid skolene uttrykk for at det
skolen særlig verdsatte i det tverrfaglige samarbeidet, var helsesykepleiers
rolle overfor de sårbare elevene.
Hva vi trenger å vite mer om
Det er behov for studier som ser på det tverrfaglige
samarbeidet etter innføringen av nytt læreplanverk i 2020 og da særlig rundt
det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Dette gir en mer konkret arena for tverrfaglig samarbeid om universelle tiltak.
Uttalte læringsmål tilknyttet tema innenfor de ulike fagene gir rom for å
integrere helsesykepleiers kompetanse i skolehverdagen og også involvere
helsesykepleier mer direkte i undervisningen. Dette kan bidra til et tettere
samarbeid, økt tillit og gjensidig respekt, mer systematisk
kompetanseoverføring og tydeligere rolleavklaring mellom helsesykepleiere og
lærere, slik flere studier påpekte betydningen av (Borg & Drange, 2019). Dette samarbeidet kan imidlertid fort kreve mer tid fra både lærere og
helsesykepleiere.
Dersom det også går på bekostning av helsesykepleiers
lovpålagte oppgaver, samt oppfølging av enkeltelever, er det lite trolig, og
kanskje også lite ønskelig, at samarbeidet tilknyttet folkehelse
og livsmestring prioriteres. Gitt dagens ressurstilgang på
helsesykepleiere i skolen, kan man spørre seg om ikke helsesykepleiers
involvering i folkehelse og livsmestring først
og fremst bør spisses mot psykisk uhelse − fremfor hele paletten av
helserelaterte tema som inngår i retningslinjene.
Det er viktig å minne om at denne litteratur-
gjennomgangen begrenser seg til studier som ble gjennomført før koronapandemien
inntraff i 2020. Nyere studier av samarbeidet mellom helsesykepleiere og
skolepersonell må derfor ta hensyn i den «nye normalsituasjonen» og spesielle
utfordringer rundt dette samarbeidet med ulike former. Det er også behov for
studier som følger skolene over tid for å kartlegge hvordan lærere og
helsesykepleiere samarbeider om oppfølging av enkeltelever og grupper av elever
med en helsemessig sårbarhet, både generelt og som følge av koronapandemien.
Utfallsmålene bør rettes mot disse elevgruppene spesifikt, fremfor elevene
samlet.
Vi trenger en klarere rollefordeling
Vår kunnskapsoppsummering inkluderer primært studier
der helsesykepleier først og fremst involveres når det er behov for tiltak
overfor enkeltelever eller grupper av elever med en helsemessig sårbarhet. Det
er svært få studier som ser på helsesykepleiers arbeid med det psykososiale
miljøet i en klasse eller et trinn som helhet.
Nasjonalfaglige retningslinjer
for skolehelsetjenesten favner svært bredt, og på papiret gir denne et stort
handlingsrom for hvilke oppgaver skolene involverer helsesykepleier i. Retningslinjene
spesifiserer imidlertid hvilke oppgaver som skal prioriteres. Dette er oppgaver
som det også er lang tradisjon for at helsesykepleier utfører.
Lite tid på hver
skole medfører at det er disse oppgavene helsesykepleier stort sett rekker å
gjøre i løpet av et skoleår. Dette vil igjen innebære at arbeidet med det
psykososiale læringsmiljøet i en klasse fort kan bli nedprioritert.
Det samme
er tilfelle for bistand til undervisning i de tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. På nasjonalt og kommunalt
plan bør man bidra til dette samarbeidet ved å tydeliggjøre rollefordelingen
mellom helsesykepleier og lærere.
Helsesykepleier vil også enklere kunne bidra
mer indirekte med tiltak rettet mot det psykososiale læringsmiljøet og til
undervisning i folkehelse og livsmestring
dersom 1) de har tilgang til kompetanse og egnete metoder, 2) de involveres på
en systematisk måte i planlegging av undervisningen, og 3) ansvaret for å
spesifisere og støtte rollefordeling og tverrfaglig samarbeid tas av skoleeier
i kommunen/fylket.
Litteratur
*Abrahamsen, S.A.,
Ginja, R. & Riise, J. (2018). School health programs: Education,
health, and welfare dependency of young adults. IZA Discussion Paper No. 14546.
Bakken, A., Pedersen, W., von Soest, T. & Sletten, M.A.
(2020). Oslo-ungdom i koronatiden. En studie av ungdom
under covid-19-pandemien. Oslo: NOVA: OsloMet
*Beckman, L. &
Hagquist, C. (2016). Views of
Bullying and Antibullying Working Styles Among School Nurses and School Social
Workers in Sweden. Journal of School Violence, 15(4),
438–459. doi:10.1080/15388220.2015.1084234
Best,
N.C., Oppewal, S. & Travers, D. (2018). Exploring School Nurse Interventions and
Health and Education Outcomes: An Integrative Review. Journal
of School Nursing, 34(1), 14−27.
*Borg, E.
& Drange, I.
(2019). Interprofessional collaboration in school: Effects on teaching and
learning. Improving Schools, 22(3),
251–266.
*Borg, E. & Pålshaugen, Ø. (2018). En sak for
seg – eller en sak for alle? Tidsskrift for psykisk
helsearbeid, 15(02-03), 180–190.
doi:10.18261/issn.1504-3010-2018-02-03-09 E
Caspersen, J., Hermstad, I. H., Hybertsen, I. D.,
Lynnebakke, B., Vika, K.S., Smedsrud, J., ... & Federici, R.A.
(2021). Koronapandemien i grunnskolen – håndtering og konsekvenser. Trondheim;
Oslo: NTNU Samfunnsforskning og NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning
*Clancy,
A., Gressnes, T. & Svensson, T. (2013). Public health nursing and
interprofessional collaboration in Norwegian municipalities: a questionnaire
study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 27(3),
659−668. doi:10.1111/j.1471-6712.2012.01079.x
*Dahl, B.
& Crawford, P.
(2017). Perceptions of experiences with
interprofessional collaboration in public health nursing: A qualitative
analysis (Vol. 32).
*Ekornes,
S. (2015).
Teacher Perspectives on Their Role and the Challenges of Inter-professional
Collaboration in Mental Health Promotion. School
Mental Health, 7(3), 193−211. doi:10.1007/s12310-015-9147-y
*Engh, L., Janson, S., Svensson, B., Bornehag, C.G. &
Eriksson, U.B. (2017). Swedish
population-based study of pupils showed that foster children faced increased
risks for ill health, negative lifestyles and school failure. Acta Paediatrica, 106(10), 1635−1641.
doi:10.1111/apa.13966
Federici,
R.A., Helleve, A., Midthassel, U.V., Salvanes, K.V., Pedersen, C., Bergene,
A.C., Bru, L.E., Bøckmann, E., Vika, K.S. & Wollscheid, S. (2020). Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i
systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering.
Oslo: NIFU.
Federici, R.A., Midthassel, U.V. & Helleve, A.
(2021). Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert
eksperiment. Bedre skole, nr. 4.
Gådin, K.G., Weiner, G.
& Ahlgren, C. (2013). School health
promotion to increase empowerment, gender equality and pupil participation: a
focus group study of a Swedish elementary school initiative. Scandinavian Journal of
Educational Research, 57(1),
54−70.
Helsedirektoratet (2016). Kartlegging
av årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Rapport 10/2016
Helsedirektoratet. (2017, 18.09.2020).
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten − nasjonal faglig retningslinje.
Lassemo, E. &
Melby, L. (2020).
Helsesykepleiere i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. SINTEF AS .
Meld. St. 19. (2014–2015). Folkehelsemeldingen
– mestring og muligheter. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.
Meld. St. 21. (2016–2017). Lærelyst
– tidlig innsats og kvalitet i skolen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
*Granrud, M.D., Anderzen-Carlsson, A., Bisholt, B. &
Steffenak, A.K.M. (2019). Public health nurses' perceptions of interprofessional collaboration
related to adolescents' mental health problems in secondary schools: A
phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing.
doi:10.1111/jocn.14881
*Johannessen,
B., Hoie, M., Haraldstad, K., Helseth, S., Fegran, L., Westergren, T., ...
& Rohde, G.
(2020). School nurses’ and teachers’ perceptions of pain in young immigrants
living in Norway. International Journal of Migration, Health
and Social Care 16(1)1–11.
Levinson,
J., Kohl, K., Baltag, V. & Ross, D.A. (2019). Investigating the effectiveness of
school health services delivered by a health provider: A systematic review of
systematic reviews. Journal of Adolescent Health, 64(2),
S62-S62. Hentet fra doi:10.1016/j.jadohealth.2018.10.135
Lineberry,
M.J. & Ickes, M.J. (2015). The Role and Impact of Nurses in American Elementary Schools: A
Systematic Review of the Research. The Journal of
School Nursing, 31(1), 22−33. Hentet fra
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1059840514540940.
doi:10.1177/1059840514540940
Maughan,
E. & Troup, K.D. (2011). The Integration of Counseling and Nursing Services into
Schools: A Comparative Review. The Journal of School
Nursing, 27(4), 293–303. Hentet fra
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1059840511407778.
doi:10.1177/1059840511407778
*Mælan,
E.N., Tjomsland, H.E., Baklien, B. & Thurston, M. (2020). Helping teachers support
pupils with mental health problems through inter-professional collaboration: A
qualitative study of teachers and school principals. Scandinavian
journal of educational research, 64(3), 425–439.
*Kvarme,
L.G., Aabø, L.S. & Sæteren, B. (2016). From victim to taking
control: Support group for bullied schoolchildren. The
Journal of School Nursing, 32(2), 112−119.
*Kvarme,
L.G., Helseth, S., Sørum, R., Luth-Hansen, V., Haugland, S. & Natvig, G.K. (2010). The effect of a
solution-focused approach to improve self-efficacy in socially withdrawn school
children: A non-randomized controlled trial. International
journal of nursing studies, 47(11), 1389−1396.
Sabine Wollscheid har doktorgrad i sosiologi (dr. phil.) fra
Universitet i Trier i Tyskland og jobber som seniorforsker (Forsk-er 1) ved
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hun
har særlig ekspertise i systematiske kunnskapsoppsummeringer og
forskningskartlegginger innen samfunnsvitenskap. Videre interesser omfatter
studier av sosiale forskjeller i forskning og utdanning.
Cathrine Pedersen er samfunnsviter i psykologi fra NTNU, har en
doktorgrad innenfor helsefremmende intervensjoner ved Norges idrettshøgskole og
jobber som stedfortredende forskningsleder (forsker 2) ved Nordisk institutt
for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hun forsker blant
annet på tema som læring, mestring, motivasjon, psykisk og fysisk helse, samt
tverrfaglig samarbeid i skolen gjennom intervensjonsstudien «Et lag rundt
eleven».