Fagartikkel: For en lærer vil det å forstå hvordan klassen fungerer som et fellesskap, bidra til bedre sosial og faglig læring – og samtidig forebygge motspill og bråk. Å bruke noe tid til å arbeide med fellesskapet frigjør tid til elevenes arbeid med fagene.
Inkludering og tilpasset opplæring er lærerens største utfordring,
og slik har det vært i mange tiår nå (Vestre, 1976). Vi får med oss de fleste
elevene når vi gjennomgår nye temaer, men strever når vi etterpå bare har 2−3
minutter til hver elev som vi må hjelpe enkeltvis.
Annonse
Elevene kunne ha hjulpet
hverandre, men det medfører gjerne både småprat og av og til direkte bråk. En
utfordring er å få elevene til å snakke fag når de snakker sammen. Og når de
snakker fag, bør det være for å forstå temaet, ikke først og fremst for å finne
svaret på oppgaven. Og hvordan sørge for at samtalene bidrar positivt både for
de som mestrer lite, og for de som mestrer mye?
En annen utfordring er motspill. [se note 1] I én
klasse tar elevene opp bøkene når du ber dem om det, mens i naboklassen gjør de
stikk motsatt. Å undervise her er som å svømme motstrøms; du bruker alle
krefter, men kommer ikke av flekken.
Klassen som fellesskap har betydning for trivsel,
men like mye for læring. Det virker direkte inn på hvordan elevene deltar i
læringsprosesser i dine fag. Deltakelse i læringsprosesser gir rett nok ingen
garanti for at elevene utvikler ny forståelse, men uten deltakelse blir det i
alle fall ingen ny forståelse. Dette gir grunn til å interessere seg for
klassen som fellesskap og lærerens handlingsrom for å påvirke dette
fellesskapet.
Når vi sier inkludering, mener vi inkludering i klassen
som faglig og sosialt fellesskap. Da trenger vi solide begreper for å kunne
snakke om hva en klasse er, hva det er som gjør klasser så forskjellige, og
hvordan forebygge utenforskap.
Hva er klassen som fellesskap?
Klassen utgjør det faglige og sosiale fellesskapet som alle elever
skal inkluderes i. Men hva er egentlig en klasse? Intuitivt vet vi at
det er noe annet og mer enn tjuefem mennesker i samme rom. Dette annet og
mer er beskrevet med ulike begreper, som klassemiljø, læringsmiljø og
sosialt klima. Slike begreper er mye brukt, men lite utviklet. Det er
problematisk. Hvordan skal vi eksempelvis jobbe med klasseledelse uten god
forståelse av hva det er vi skal lede?
Kulturbegrepet kan hjelpe oss et godt stykke på
vei. [se note 2] Elevene utvikler en kultur seg imellom, i form av en struktur
av dominerende normer, oppfatninger og verdier. [se note 3] Denne elevkulturen
angir regler for hva som er anerkjent av medelevene, og hva som ikke er det.
Den angir hvilke fag og lærere som er kule, og hvilke som er helt ute. I én
klasse er det å være god i matte nærmest definisjonen på å være intelligent. I
klassen ved siden av er det nerdete å være god i matte. Der får mattelæreren en
tung jobb.
Kulturen utgjør et ubevisst kart over det sosiale
landskapet vi ferdes i, en slags mental GPS. Den gjør at vi kan bevege oss der
med selvfølgelighet, uten at vi er oss kulturen bevisst. Den enkleste måten å
få øye på egen kultur på, er å ferdes i kulturer vi ikke kjenner.
Når vi
eksempelvis er på ferie i et fremmed land, må vi prøve oss fram litt forsiktig
for å forstå hva som er passende. Noe av det samme gjelder i skoleklasser. Alle
klasser utvikler sin egen elevkultur, men den endres kraftig fra første til
sjuende klasse og fra åttende til tiende. Spørsmålet er ikke om det
dannes en elevkultur, men om læreren ser den.
Selv om vi hadde plassert
elevene enkeltvis, med ansiktet mot veggen, så ville en slik kultur blitt
utviklet. Men dersom elevene føler seg dårlig behandlet over tid, øker risikoen
for at de utvikler en motkultur. Da vil det å bryte lærerens regler være det
som gir størst anerkjennelse elevene imellom.
Elevkultur for faglig læring
Elevkulturen [se note 4] angir normer for deltakelse i faglige
læringsprosesser. En klasse kan for det første være dominert av medspill
eller motspill. Av de mange klasser jeg har observert, har rett nok bare
to vært entydig dominert av motspill. Derimot har jeg ikke vært i noen klasser
som ikke har hatt innslag av motspill. Det kunne være innen en gruppe elever, i
et bestemt fag eller overfor en bestemt lærer i en ellers velfungerende klasse.
Men også slike mindre innslag av motspill er problematiske dersom de går ut på
å sabotere undervisningen eller trakassere en medelev.
Videre angir elevkulturen hvem som kan gi og
få faglig hjelp av hverandre. Elever som mestrer mye, spør gjerne
sidemannen når de står fast, og får ofte tilstrekkelig hjelp til å komme
videre. Elever som mestrer lite, er mer tilbakeholdne med å spørre sidemannen,
kanskje fordi de da ville oppleve å eksponere egen uvitenhet. Uansett venter de
heller på læreren. Gode oppgaver er passe vanskelige for klassen, men fører
samtidig til at det stopper opp for de som mestrer lite. Det gir en skog av
hender i været og en stresset lærer som løper fra pult til pult. Elever kan
gjerne sitte og vente et kvarter uten å komme på at de kan ta fatt på andre
oppgaver imens. De som har størst behov for hjelp, får gjerne minst. [se note 5] Og de som trenger det minst, har tilgang til hjelp hele tiden.
Et annet område innenfor elevkulturen er hvorvidt
det oppleves som fint å mestre oppgaver. I noen klasser kan det å mestre
oppgaven være det som gir mest anerkjennelse fra medelevene. I andre klasser
blir en stemplet som gullunge dersom en gjør flere oppgaver enn pålagt.
Her vil det å vise engasjement for faget gi betydelige sosiale omkostninger. En
åttendeklasse jeg observerte, deltok motstrebende i musikk, selv om læreren var
faglig dyktig, vennlig og godt forberedt. En av elevene hadde akkurat startet
et band og hadde et spørsmål til læreren om gitargrep. Men hun ventet til
friminuttet og alle andre hadde gått ut, før hun spurte. Hun likte både faget
og læreren, men voktet seg vel for å vise det så medelevene så det.
Videre angir elevkulturen hvem som kan gi og
få ros. I en observert småskoleklasse ga de som mestret mye, uttrykk for
stolthet over egne prestasjoner. Og tilsvarende anerkjente de medelevers
prestasjoner. De som mestret lite, syntes det ville ha vært skrytete med hensyn
til egne prestasjoner. Og de syntes heller ikke de sto i en posisjon til å gi
anerkjennelse til medelever. I en observert ungdomsskoleklasse kunne elevene gi
og få anerkjennelse for idrettsprestasjoner, men ikke for skoleprestasjoner.
Elevkulturen i en skoleklasse kan illustreres med
en profil, etter at en har oppdaget mønstre i elevenes handlemåter. Profilen
blir unøyaktig, men indikerer likevel hvor det er grunn til å begynne arbeidet
med elevkulturen, jf. figur 1 og 2
Elevkultur for sosial læring
Elevkulturen angir også normer for sosial læring. [se note 6] Hverdagslig
sosial interaksjon vil i noen klasser være preget av de sterkestes elevenes
dominans. I andre klasser forutsettes det at en samarbeider. I noen klasser er
det anerkjent at en bare jobber individuelt, mens i andre forventes det at en
også deltar kollektivt.
Et hverdagsliv sammen med andre innebærer
konflikter. Spørsmålet er ikke om de oppstår, men hvordan de håndteres. I noen
klasser er eleven forventet å delta i konflikthåndtering, mens i andre
klasser blir konflikter bare skjøvet under teppet. I noen klasser er det greit
å overkjøre andre med tvang, mens i andre forutsettes det at løsninger
forhandles. Livet gjennom barne- og ungdomsalder kan beskrives som en eneste
lang prosess av forhandlinger. [se note 7] Når foreldre sier «hun liker seg
best sammen med voksne», betyr det gjerne «hun er dårlig på forhandlinger med
jevnaldrende». Da går hun glipp av viktig læring.
Minoriteters deltakelse kan være preget av
assimilering, der eleven bare får være med dersom hun legger alt sitt til side
og tilslutter seg majoritetens oppfatninger og handlemåter. Eller det kan
kjennetegnes av inkludering, som innebærer at «vi er ulike, men likeverdige».
Elevene rangerer hverandre, uansett hva læreren
mener om det. Spørsmålet er derfor ikke om sosiale posisjoner oppstår,
men hva de betyr for samhandling. De kan ha stor betydning, der det bare er
elever med høy posisjon som kan uttale seg. Eller de kan ha liten betydning,
noe som åpner for at alle kan gjøre det.
Et siste område er sosiale relasjoner. Det
er problematisk dersom det å være klassekamerat og venn har liten betydning.
Men enda mer problematisk er forekomst av perifer klassekamerat. Det
kommer til uttrykk ved at mobbing av en spesifikk medelev er akseptert i
elevkulturen. Alle er enige om at hun er så tykk eller tynn, høy eller lav,
mørk eller lys at hun praktisk talt fortjener å bli mobbet. [se note 8] Episoder av mobbing er ille nok, men posisjonen som perifer klassekamerat
kjennetegnes i tillegg av at ingen medelever reagerer på det. Det gir dårlig
prognose for den som blir mobbet, men også for medelever. De lærer at andres
svakhet legitimerer trakassering.
Elevkulturens betydning for læring
Elevkulturen har betydning for elevenes deltakelse i
læringsprosesser. Den bestemmer ikke at det bare fins én måte å handle på, men
den sluser elevenes handlemåter i samme retning, omtrent som et elveleie sluser
elva i én retning. Det er rett nok mulig for en elev å stadig handle på tvers
av elevkulturen, men det koster mye i sosial anseelse. Derfor må eleven ha en
god grunn til å gjøre dette.
Enkelte elever har en slik god grunn. Det fins
vanlige elever i uvanlige situasjoner som midlertidig handler atypisk,
eksempelvis fordi kjæledyret døde dagen før. Og det fins uvanlige elever i
vanlige situasjoner som handler på tvers av elevkulturen, oftest fordi de har
utfordringer som overskygger medelevenes sosiale sanksjoner. Dette er elever
som gjerne trenger annen kvalifisert hjelp. Men mens de får det, har det
betydning for alles læring om ugreie handlemåter oversees stillferdig, eller om
de utgjør morsom underholdning. Uansett handler vanlige elever i vanlige
situasjoner i samsvar med elevkulturen, og det er dem det er flest av.
Skolens formålsparagraf og overordnet del av
læreplanen forutsetter at lærere ivaretar tilpasset opplæring og inkludering,
men også demokrati, kritikk, dialog og danning. Dette setter ikke primært krav
til nye aktiviteter i klasserommet, men til hvordan vanlige aktiviteter blir
gjennomført.
Vi trenger et deltakerdemokratisk klasserom, jevnlige dialoger som
undervisningsform, verdsetting av konstruktiv kritikk og danning i den
betydning at læringsutbyttet betyr noe i elevenes liv. Videre skal deltakelse i
læringsprosesser gi alle elever et likeverdig faglig og sosialt læringsutbytte
ut fra egne forutsetninger. Det kan vanskelig oppnås uten å utnytte medeleven
som klasserommets tredje prinsipielle læringsressurs, i tillegg til faget og
læreren. Og dersom dette samarbeidet skal gi produktiv læring og ikke bråk, må
en jobbe med hvilke normer som blir gjeldende elevene imellom. Det krever lite
tid, men mye systematikk.
Lærerens handlingsrom
Læreren kan gjennomgå egne klasseregler og henge dem opp på
veggen, slik læreren i en observert motspillsklasse hadde gjort. Han trodde at
dette var elevenes regler, men det var det ikke. Det var lærerens regler.
Elevenes regler var stort sett motsatt av de som hang på veggen, uten at
læreren visste det. Hvordan unngå dette?
En god begynnelse er å la elevene diskuterer
forslag til regler og sanksjoner ved regelbrudd. Læreren samler inn forslagene,
dropper de useriøse, oppsummerer resten og lar elevene drøfte resultatet. Det
gir en kommunikativ kontrakt med legitimitet. [se note 9] Dette arbeidet
innebærer på ingen måte ettergivenhet. Læreren skal være en tydelig
voksenperson, en autoritet som det er verdt å lytte til. Når det kombineres med
arbeid med elevkulturen, støttes en elevkultur som trekker i samme retning som
undervisningen. Risikoen for at det oppstår en motkultur, blir mindre.
Videre trenger vi medeleven som klasserommets
tredje læringsressurs, i tillegg til faget og læreren. Det er vanskelig å få
til inkludering og tilpasset opplæring hvis den ikke utnyttes. Muntlig
kommunikasjon kan være en produktiv læringsprosess, både for eleven som spør,
og for den som forklarer. Men det forutsetter at elevene sitter i grupper som
samarbeider om fag. Det krever igjen regler som «å lytte når andre snakker»,
«arbeidsro uten stillhet» og «å bare spørre når sidemannen er ledig».
Å
overholde slike regler er en ferdighet, og ferdigheter læres gjennom øvelse.
Man trenger ikke mer enn ett minutt ved oppstart for å bli enige om dagens
regel og hvem som vil bli vurdert, og ett minutt ved avslutning for å vurdere
hvordan det gikk. Det kreves med andre ord mer systematikk enn tid, og gradvis
blir reglene elevenes egne normer. Noen lærere vil nok hevde at de ikke har tid
til dette i en presset skolehverdag. Spørsmålet er om en har tid til å la være.
Alternativet til å bruke de minuttene som dette krever, er ikke at alle elevene
jobber produktivt med fag hele tiden, men at de bruker mye av tiden gjennom
skoleåret til helt andre ting.
Det at elevene sitter i grupper, gir samtidig en
kjærkommen sanksjonsmulighet. Læreres problem er ikke mangel på regler, men
mangel på rettferdige og gjennomførbare sanksjoner når regler brytes.
Når
elevene sitter i grupper, holder det med et lavmælt «nå er det tredje gang du
forstyrrer de andre. Derfor må du gå ut på grupperommet og jobbe alene. Når du
tror du kan klare å snakke med innestemme, kommer du hit i gruppa igjen.» Slik
vil eleven erfare en logisk og forståelig sammenheng mellom egne handlinger og
konsekvensene de får.
Enkelte elever vil fortsatt møte en slik konsekvens med
bråk. Men dersom regler og konsekvenser har legitimitet og læreren har
autoritet, blir ikke medelevene en heiagjeng til bråket. For læreren blir det
enklere å håndtere situasjonen, og for eleven blir det lettere å etterkomme
beskjeden uten å tape for mye ansikt.
Et større perspektiv
I et større perspektiv har et klasserom for alle sammenheng med
frafall fra videregående skole og sosial reproduksjon, som er de to store
utfordringene for norsk utdanning. [se note 10] Nasjonale prosjekter har
adressert dette, [se note 11] men med beskjedne resultater. Fortsatt faller om
lag en femdel av ungdomskullet ut av videregående skole. Og en del av dem
faller langt. Det er få veier fram mot integrasjon i voksensamfunnet for en
16-åring som verken har jobb eller utdanning. Hvordan kan dette motarbeides?
Årsaker til frafall oppstår ikke i videregående
skole, men lenge før. Hvis elever blir utestengt fra klassen som faglig og
sosialt fellesskap, må de forsøke å padle seg gjennom skoletida på andre måter.
Det enkleste er å devaluere skolen og klassen. Hvis eleven tenker
«møkkaklasse», er det i første omgang mindre belastende å bli utestengt, få
svake karakterer og etter hvert kutte ut skolen. I neste omgang kan det gi en
kraftigere smell enn eleven klarer å håndtere. Det medfører kolossale
omkostninger, både menneskelig for den enkelte og økonomisk for samfunnet.
Å jobbe med klassen som fellesskap gir ikke færre
konflikter, men bedrer radikalt muligheten for en konstruktiv
konflikthåndtering. I tillegg får læreren bedre tid og rom til å veilede
elevene i retning av god faglig forståelse, ikke bare fram mot riktig svar på
oppgaven. Elevene skal ikke bare lære skolefag, men også lære å uttale seg, gi
konstruktiv kritikk, vise omsorg for andre og respektere demokratiske
beslutninger. Systematisk arbeid med klassen som fellesskap gjør at man får
større mulighet til å få dette til.
Noter
1 Den klassiske studien av
motspill er Willis (1981). I norsk sammenheng er temaet utviklet av Fuglestad
(1993).
2 Et antropologisk
kulturbegrep er best egnet til klassen som fellesskap, beskrevet eksempelvis av
Gullestad (1989) og utviklet i norsk utdanningssammenheng av Kvalbein (1999).
3 En norm forstås som en
regel pluss sosiale sanksjoner når regelen brytes. Normer angir hva som er
passende handlinger, men også hva som er passende oppfatninger, følelser og
underliggende verdier (Frønes, 1997).
4 De to første områdene av
elevkultur for faglig læring er i samsvar med tidligere forskning, eksempelvis
Fuglestad (1993). De to siste ble påvist i prosjektet Elevene imellom
(Michelet, 2011).
5 Tidligere forskning i
norske klasserom viser det samme (Haug 2012).
6 Dimensjoner innen sosial
læring er utviklet i tidligere forskning (Littlejohn, S.W. & Foss, K.A.
2008), men ble påvist som områder i en elevkultur for sosial læring i
prosjektet Elevene imellom (Michelet, 2011).
7 Forhandlinger som et
gjennomgående trekk i barne- og ungdomsalder er påvist av Frønes (2010).
8 Når en elev forstås som perifer
klassekamerat av de andre elevene i klassen, gir det en ytterst problematisk
situasjon. Det skjedde sjelden i de undersøkte klassene, men det skjedde. Mer
overraskende var det å komme over en lærer som sa at han var klar over at en
elev ble systematisk plaget, men mente at hun oppførte seg så dårlig at hun «ba
om det selv».
9 Begrepet kommunikativ
kontrakt er anvendt av eksempelvis Løvlie (1984).
10 Regjeringer fra både
høyre- og venstresiden har løftet fram dette som utdanningas to
hovedutfordringer (St.meld. nr. 16, 2006−2007), (Meld. St. 28, 2015-2016).
11 Ungdomstrinn i utvikling (Utdanningsdirektoratet,
2019) er et eksempel på et slikt prosjekt.
Litteratur
FRØNES, I. (1997). Et sted å lære.
Introduksjon til didaktisk sosiologi. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
FRØNES, I. (2010). De
likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning (3. utg.).
Oslo: Universitetsforlaget.
FUGLESTAD, O.L. (1993). Samspel
og motspel. Kultur, kommunikasjon og relasjonar i skulen. Oslo:
Samlaget.
GULLESTAD, M. (1989). Kultur
og hverdagsliv. På sporet av det moderne Norge. Oslo:
Universitetsforlaget.
HAUG, P. (2012). Aktivitetane i klasseromma. I: P. Haug: Kvalitet i opplæringa. Arbeid i grunnskulen observert og
vurdert. Oslo: Samlaget.
KVALBEIN, I.A. (1999). Lærerutdanningskultur
og kunnskapsutvikling. Avhandling til graden dr.polit. ved Universitetet
i Oslo. HiO-rapport 15/1999.
LITTLEJOHN,
S.W. & FOSS, K.A. (2008). Theories of human communication
(9. utg.). Belmont, California: Thomson/Wadsworth.
LØVLIE, L. (1984). Det
pedagogiske argument. Moral, autoritet og selvprøving i oppdragelsen.
Oslo: J.W. Cappelens Forlag.
MELD.ST. 28 (2015-2016). Fag – fordypning –
forståelse. En fornyelse av kunnskapsløftet. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
MICHELET, S. (2011). Elevene
imellom. Elevkultur og deltakelse i læringsprosesser på småskole- og
ungdomsskoletrinn. Avhandling til graden ph.d. ved Universitetet i Oslo.
MICHELET, S. (2019). Klassen
som fellesskap. Bind 1, Elevkultur – faglig og sosial læring. Oslo:
Cappelen Damm Akademiske Forlag.
MICHELET, S. (2019). Klassen
som fellesskap. Bind 2, Lærerarbeid med elevkultur for læring og danning.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk Forlag.
ST.MELD. NR. 16 (2006−2007). … og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring.
Oslo: Kunnskapsdepartementet.
VESTRE, S.E. (1976). Lærer i 1970-åras skole. En undersøkelse
av læreres bedømming av arbeidssituasjonen i grunnskolen. Vår skole, (1-2).
WILLIS, P.
(1981). Learning to labour. How working class kids get working class jobs.
New York: Colombia
University Press.
Annonse
Om forfatteren
Simon Michelet er
dosent emeritus i pedagogikk ved OsloMet og underviser i
lærerutdanning og ved skoler innen temaet klassen som fellesskap.
Artikkelen bygger på 16 års forskning, dokumentert gjennom bøkene Klassen
som fellesskap. Bind 1, Elevkultur – faglig og sosial læring og Klassen
som fellesskap Bind 2, Lærerarbeid med elevkultur for læring og danning.