Fritt frem for svenske skoler å sette karakterer fra fjerde klasse – forskere advarer
Fra og med i fjor høst kunne de svenske skolene som vil, innføre karakterer fra fjerde klassetrinn. Fra forskerhold frarådes dette, melder forskning.se.
Forskerne mener dårlige karakterer kan få svake elever til å gi opp, og kan føre til økt skolesegregasjon. De mener også at det ikke finnes belegg for at karakterer stimulerer tiåringer til å prestere bedre i skolen.
Det skriver forskning.se.
Muligheten for å sette karakterer fra fjerde klasse har eksistert som en forsøksordning i Sverige siden 2017.
De svake elevene får det verre
Assisterende pedagogikk-professor Håkan Löfgren ved Linköpings universitet er imot karaktersetting. Han sier til forskning.se at de sterke elevene klarer seg bra uansett, mens de svake ofte får det verre. De havner i den situasjon at de bare får bekreftet at de er mislykkede, noe som ikke stimulerer læreviljen.
Generelt synes han det er vanskelig å se hvilken funksjonskarakterer i fjerde klasse fyller.
– Lærerne trenger ikke karakterer som en indikasjon på hva elevene kan. Det er tydelig i vår studie at lærerne vet hvilke elever som trenger målrettede tiltak. Dette er allerede kartlagt i barnehage og barneskole, sier Löfgren.
Anna Sjögren, dosent i nasjonaløkonomi ved Institutt for arbeidsmarkeds- og utdanningspolitiske vurderinger, IFAU, sier at i teorien kan karakterer motivere visse barn til å anstrenge seg mer, men samtidig er det vanskelig for tiåringer å forstå hva karakterer er.
Flest private skoler
Det er ikke mange skoler som har grepet muligheten til å gi karakterer i skoleåret 2022/2023, kun 25 av Sveriges 4600 grunnskoler. Men til tross for den svake interessen, frykter Håkan Löfgren at spørsmålet om å gi karakterer eller ikke, kan bidra til å øke skolesegregeringen. Det er noen amerikanske studier som tyder på at utviklingen kan gå i den retningen, sier han til forskning.se.
– Over tid er det godt mulig at det blir flere og flere skoler som velger å gi karakterer. Spesielt hvis det er en interesse fra foreldrenes side, sier Löfgren.
Kun to av skolene som skal innføre karakterer i fjerde klasse er kommunale. Resten er frittstående skoler. Det er ingen tilfeldighet, mener Löfgren.
– Foreldre som ønsker at barna deres skal få karakterer, har ofte ambisiøse barn. For skolene er det lønnsomt å tiltrekke seg de elevene, de er lettere å undervise og det blir billigere.