I dag uteksamineres nyutdannede lærere fra en
femårig grunnskolelærerutdanning med fagfordypning inn i et utdanningssystem
med stort behov for lærere. Myndigheter, politikere, lærerorganisasjoner og
forskere har betraktet overgangen fra lærerutdanning til lærerprofesjonen som
et nøkkeltiltak for lykkes med å rekruttere flere til læreryrket.
Vi ønsker i
det følgende å diskutere noen aspekter ved den nye lærerutdanningen som kan
være problematiske i den forstand at de kan være til hinder både for rekruttering
og for at skolen skal kunne løse sine kjerneoppgaver på best mulig måte.
Grunnskolelærere med masterutdanning
STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrket
STEP er et forskningsprosjekt som skal utvikle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om overgangen fra lærerstudent til lærer og hva som kan bidra til at nyutdannede lærere forblir i yrket. Partnerne i STEP er Universitetet i Sørøst Norge, UiT Norges arktiske universitet samt Utdanningsforbundet, KS og pedagogstudentene. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd.
I 2017 ble grunnskolelærerutdanningen reformert til
en femårig integrert mastergradsutdanning. I denne utdanningen er det
undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, matematikk og engelsk som
skal prioriteres, dette er i tråd med forskrift til opplæringsloven, som
stiller krav om relevant kompetanse for alle lærere i grunnskolen som
underviser i matematikk, engelsk og norsk.
De første nye grunnskolelærerne med mastergradsutdanning
startet i læreryrket høsten 2022. Den nye lærerutdanningen vektlegger å gi
studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling, klasseledelse og
kontaktlærerrollen, samt innsikt i teori og metode. De nyutdannede lærerne har
dessuten avlagt studiepoeng i to til fire undervisningsfag. I rammeplanene for
grunnskolelærerutdanningene er dette omtalt som fordypning.
I tillegg får lærerstudentene anledning til å fordype seg videre i et av de
valgte undervisningsfagene eller et tema gjennom sitt arbeid med
masteroppgaven.
Målet er at studentene skal utdannes til lærere som er i
stand til å utvikle seg selv, sin undervisning og skolen de arbeider på.
Fagfordypningen i skolefagene blir generelt begrunnet med at kompetanse som
lærerne besitter, skal avle kompetanse hos elevene. Man kan se dette som et
resultat av påvirkning fra OECD som gjennom for eksempel PISA-undersøkelsene
har bidratt til at norsk utdanningspolitikk i dag legger vekt på kunnskapsmål
og holder fram enkelte fag som spesielt sentrale (se Mausethagen, 2013; Karlsen,
2014).v
En mer krevende overgang fra utdanning til yrke?
Forskning kan tyde på at lærere som har gjennomført
de nye grunnskolelærerutdanningene, oppleves å være kompetente til å undervise
i de fagene de har fagfordypning i, innenfor de trinnene som dekkes i
utdanningen (Antonsen mfl., 2020). Videre erfarer de nyutdannede lærerne særlig
grad av mestring, variasjon og motivasjon når de underviser i faget de skrev
masteroppgave om. I disse kontekstene beskriver nyutdannede lærere at de klarer
å skape et godt læringsmiljø, noe som selvfølgelig må være sentralt for å lykkes
som lærer (se også Olsen mfl., 2022).
Men fordypning medfører også utfordringer, både for læreren
selv og for skolen som skal sørge for at elevene får den undervisningen de har
krav på. En undersøkelse gjennomført av Utdanningsforbundet i 2019 viste at mer
enn halvparten av de nyutdannede det første året ble satt til å undervise i fag
de ikke har hatt i sin lærerutdanning. Den samme studien viste videre at slike
erfaringer bidro til at de opplevde overgangen til yrket som utfordrende
(Utdanningsforbundet, 2020).
Nyutdannede lærere kan erfare utilstrekkelighet og
usikkerhet når de underviser i fag de ikke har fordypning i, og de må bruke mye
tid og energi på å lære seg faget, spesielt på mellom- og ungdomstrinn
(Antonsen mfl., 2020, (Utdanningsforbundet, 2020).
Som et resultat av dette vil det sannsynligvis være mange
elever som får undervisning av lærere som ikke har tilegnet seg kompetanse i
faget gjennom lærerutdanningen. Vi står altså overfor en lærerutdanning som
lagt så stor vekt på fagkompetanse at man har kommet i utakt med de kravene som
læreryrket i praksis setter. Kan overgangen fra lærerutdanning til læreryrket
ha blitt mer krevende som en følge av fagfordypningen, fordi mange lærere i
starten av sin karriere må tilegne seg kompetanse for å undervise i fag de ikke
har fordypet seg i?
Ulikheter mellom fag
Tall fra Statisk Sentralbyrå (2023) viser at det er
stor variasjon i hvor mange studiepoeng lærerne har i fagene de underviser i.
Elever kan oppleve å bli undervist av lærere uten fagfordypning eller
studiepoeng i noen fag, mens de møter velkvalifiserte lærere i andre fag.
Det
kan være relevant å skille mellom norsk, engelsk og matte på den ene siden og
de praktisk-estetiske fagene mat og helse, musikk og kunst og håndverk på den
andre. De tre førstnevnte har hatt større politisk prioritet enn andre fag, både
gjennom timetall og sin plass i lærerutdanningene, samt kompetansekrav om
studiepoeng for å undervise i fagene.
I de nevnte praktisk-estetiske fagene
stilles det ikke krav til studiepoeng, og disse er blant fagene som oftest blir
undervist av lærere uten studiepoeng. For eksempel manglet 55 prosent av de som
underviste i faget mat og helse, studiepoeng i faget skoleåret 2021–2022 (SSB,
2023).
En annen nærliggende tolkning er at lærerstudentene ikke
anser det som formålstjenlig å fordype seg i praktisk-estetiske fag, siden
disse fagene må nedprioriteres til fordel for fag med kompetansekrav.
Resultatet er, i likhet med tidligere, at elevenes læring i praktisk-estetiske
fag kan bli svekket ved at de sannsynligvis undervises av personer uten formell
kompetanse.
Fagfordypning og skolestørrelser
Det er store forskjeller mellom skoler i Norge.
Forskjellene har betydning for de nyutdannede lærernes overgang fra utdanning
til læreryrket, alt ettersom hvor de begynner å arbeide. Større skoler har
bedre mulighet til å benytte fagfordypningen hos sine lærere, da de
sysselsetter flere, mens mindre skoler på sin side vil ha behov for lærere med
bredere fagsammensetning.
Veien videre
Vi har stilt spørsmålet om lærerstudentenes
fagfordypning er i samsvar med behovet for undervisningskompetansen i skolen.
Fagfordypning i flere undervisningsfag fra lærerutdanninga kan gjøre overgangen
lettere både for den nyutdannede og skolelederen som legger fagkabalen og
fordeler undervisningsfag, og ha som resultat bedre læring i flere fag for
elevene. En annen fordel ved at lærerne har fagkompetanse i flere fag, er at
det kan bidra til å styrke lærernes muligheter til å arbeide med tverrfaglige
temaer i tråd med fagfornyelsen.
Diskusjon om nyutdannedes kompetanse og antall
fag er derfor nødvendig å ha i tiden fremover, når noe så omfattende som en
lærerutdannelse skal videreutvikles. Fagfordypning må også sees i sammenheng
med hvordan andre innholdskomponenter i lærerutdanningene kan bidra til å
kvalifisere lærerstudenter for sin yrkesutøvelse. Gjennom forskningsprosjektet STEP vil vi arbeide videre med hvordan
vi kan forbedre nyutdannede læreres yrkesstart.
Litteratur
Antonsen, Y., Jakhelln, R. og Bjørndal, K.E.W.
(2020). Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave –
relevant for skolen? Nordisk tidsskrift for utdanning
og praksis, 14(2). doi: https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
Arnesen, H.S., Steffensen, K., Foss, E.S., Lervåg, M.-L. og
Keute, A.-L. (2023). Lærerkompetanse
i grunnskolen. Hovedresultater 2021/2022. (Statistisk sentralbyrå Rapport
2022/50).
Mausethagen,
S. (2013).
Governance through concepts: The OECD and the construction of «competence» in
Norwegian education policy. Berkeley Review of
Education, 4(1).
Karlsen G.E. (2014). Internasjonale aktører som
premissgivere for norsk utdanningspolitikk med særlig vekt på OECD. I: K.A.
Røvik, T.V. Eilertsen og E.M. Furu, Reformideer i
norsk skole: spredning, oversettelse og implementering (s. 121−145),
Cappelen Damm Akademisk.
Utdanningsforbundet. (2020). Nye lærere i barnehage
og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen. Rapport 3/2020. https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/var-politikk/publikasjoner/rapporterutredninger/rapport_03.2020_nye_larere.pdf
Om forfatterne
Remi Skytterstad er stipendiat i pedagogikk ved UiT Norges
arktiske universitetet.
Elise Wedde er utdannet sosiolog og arbeider som
seniorrådgiver ved seksjon for samfunn og analyse i Utdanningsforbundet.
Anna-Maria Stenseth er førsteamanuensis i pedagogikk ved
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet.
Gunn Gallavara er utdannet allmennlærer og sosialantropolog
og arbeider som seniorrådgiver ved seksjon for utdanning og forskning i
Utdanningsforbundet.
Yngve Antonsen er professor i pedagogikk ved UIT Norges
arktiske universitet.