Fagartikkel:En entreprenøriell masteroppgave er et alternativ til den klassiske akademiske oppgaven. Målet har vært å finne en oppgaveform som forbereder studentene til den praktiske hverdagen som lærere.
Fra 2017 ble grunnskolelærerutdanningen en 5-årig
masterutdanning, der studentene i løpet av de siste to årene skal gjennomføre
en masteroppgave. Et sentralt spørsmål må være hvordan en slik masteroppgave
kan gjøre studenten til en bedre lærer i grunnskolen. Den klassiske akademiske
masteroppgaven skal blant annet kvalifisere til å senere kunne ta en
doktorgrad. En 30 studiepoengs oppgave stiller store krav til akademisk
skriving, da resultatet skal være en skriftlig tekst med et omfang på ca.
20 000 ord. Men de aller fleste studentene som går på
grunnskolelærerutdanning 1−7 eller 5−10, skal ikke ta en doktorgrad. De
studerer for å jobbe i skolen.
Annonse
Før reformen var det få lærere på barnetrinnet som hadde en
mastergrad (Biljana, 2019). Og mange av dem som tok en mastergrad, gjorde dette
som videreutdanning. En mastergrad kvalifiserte da for nye oppgaver og
karrieremuligheter, gjerne utenfor klasserommet. Studentene var særlig
motiverte for en akademisk fordypning, og nivået på disse masteroppgavene var
generelt ganske høyt. Men etter at alle lærerstudenter skal ha masterutdanning,
har virkeligheten blitt en annen.
Masteroppgaven må ikke skrives
Masteroppgaven skal nå øke kompetansen til å bli
værende i læreryrket, ikke kvalifisere vekk fra skolen. Dessuten skal alle
nyutdannede grunnskolelærere ha en mastergrad, og denne må derfor tilpasses
hele studentgruppa. I forskriften for grunnskolelærerutdanningen står det:
«§ 3. (7) Masteroppgaven skal være på minimum 30
studiepoeng. Den skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Masteroppgaven
i undervisningsfag skal ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i
tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk
(Kunnskapsdepartementet, 2016).»
Her presiseres profesjonsretting
og tydelig fagdidaktisk forankring. I
lovteksten står det faktisk ingen ting om at masteroppgaven må være en
omfattende skriftlig tekst.
Dette danner grunnlag for å tenke bredere om hva en
masteroppgave kan være. På OsloMet har vi arbeidet med tolkning av dette. Men
en profesjonsrettet og praksisorientert masteroppgave forstår vi en oppgave som
skal gjøre studenten bedre kvalifisert til å jobbe i skolen, og der innholdet
og metoden er rettet mot læreryrket. Dette innebærer blant annet å ha en
forskende og lærende holdning til kunnskap, slik at læreren kan fortsette å
utvikle seg gjennom en lang karriere i skolen.
Punkt 3.4 i de nasjonale retningslinjene for
grunnskolelærerutdanningen framhever at:
«Forskningsbaserte læringsprosesser skal fremme
studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritiske refleksjon slik
at de som lærere kan ta i bruk ny kunnskap og videreutvikle både seg selv, sin
profesjon og sin arbeidsplan etter endt utdanning. (Nasjonalt råd for
lærerutdanning, 2018).»
Det argumenteres videre for at:
«Institusjonene skal legge til rette for at studentene
skal kunne delta i pågående FoU-baserte prosjekt og kunne initiere egne
prosjekt.»
Styringsdokumentene legger med andre ord til rette
for at en praksisorientert masteroppgave blant annet kan kombineres med kritisk
refleksjon rundt egne initierte prosjekter.
Entreprenøriell masteroppgave
På bakgrunn av ønsket om at masteroppgaven skal
gjøre studentene til bedre lærere, har vi ved grunnskolelærerutdanningen ved
OsloMet utviklet et nytt format på masteroppgaven, den entreprenørielle masteroppgaven.
Den entreprenørielle
masteroppgaven er like omfattende og arbeidskrevende som den akademiske
oppgaven. Læringsutbyttebeskrivelsene er identiske, og krav til refleksjonsnivå
likt. Den entreprenørielle masteroppgaven innebærer å utvikle et didaktisk produkt
for skolen og argumentere for behovet for produktet gjennom forskning samt
systematisk uttesting i skolen. Masteroppgaven på 30 studiepoeng består av tre
deler:
et didaktisk produkt
(omfang ca. 50 prosent)
en vitenskapelig forankret begrunnelse for produktet inkludert skriftlig bruksanvisning
(omfang ca. 25 prosent)
muntlig presentasjon
av utviklingsprosjektet inkludert fagsamtale (omfang ca. 25 prosent)
Didaktisk produkt
Det didaktiske produktet
er beskrevet vidt i rammeverket for den entreprenørielle masteroppgaven, for at
studenten ikke skal avgrenses av formuleringen. For eksempel kan et spill, en
rammelek, en database, en forestilling, en storyline, konkretiseringsmateriell,
et undervisningsopplegg eller et undringsrom være aktuelle produkter.
Målgruppa
kan være elever, lærere, skoleledere, skolefritidsordning eller foresatte. Det
kan også være en kombinasjon. Fagområdene som produktet skal egne seg til, kan
være innen ett skolefag, tverrfaglig eller hentet fra overordnet del av
læreplanen. Det sentrale er at produktet egner seg for den aktuelle målgruppen,
og at det fungerer.
Produktet skal testes ut i skolen på en systematisk måte.
Studentene bruker pedagogisk designforskning som metodisk tilnærming (Bjørndal,
2013). Denne metoden er kjennetegnet av at en skal utvikle et produkt som skal
være robust nok til å fungere i ulike sammenhenger (Øgreid, 2021). Det
innebærer at studenten må teste ut produktet hos forskjellige lærere, ikke bare
gjennomføre undervisning selv.
I pedagogisk designforskning går en gjennom
sykluser som består av å designe et produkt, teste det hos målgruppa, analysere
hvordan gjennomføringen gikk, og reflektere over hvordan resultatene kan brukes
til å redesigne produktet for bedre funksjonalitet (figur 1). Studentene må
gjennomføre minst to sykluser i sin masteroppgave.
Sentralt i pedagogisk designforskning er at en ikke gjør en
effektstudie, men forbedrer et produkt (Gravemeijer & Cobb, 2013).
Studentene skal altså ikke bevise at elevene for eksempel har lært bedre ved å
bruke deres produkt, og de skal ikke gjøre pre- og posttester. Studentene
argumenterer i stedet for fagligheten i produktet gjennom tidligere forskning.
Deres egen forskning handler om å gjøre produktet robust i de sammenhengene det
er testet ut. Denne presiseringen gjør at studentene kan konsentrere seg om
produktet, ikke hvordan en eventuelt skal teste om elevene lærer bedre.
I testingen av produktet
skal studentene samle data som kan hjelpe dem å forbedre produktet, gjennom for
eksempel intervju, observasjon eller spørreundersøkelse. I prosjektbeskrivelsen
skal studentene derfor både formulere en problemstilling som omfatter utvikling
av et produkt for en spesiell målgruppe, og i tillegg to−tre forskningsspørsmål
som retter seg spesifikt inn mot hva de skal se etter under uttestingen av
produktet. Dette kan for eksempel gå på funksjonalitet, om instruksjonene ble
oppfattet raskt nok, hvor læreravhengig gjennomføringen er, om elevene i stor
nok grad er faglig aktive, om produktet ser ut til å treffe en mangfoldig
elevgruppe, om elevene er fokusert på produktet over tid, eller om elevene
samarbeider slik intensjonen var.
Det endelige produktet som leveres, skal være redesignet så
det framstår som en prototyp som kan brukes av målgruppa. Det er altså ikke
tilstrekkelig å levere en idé. Produktet må ikke være et fysisk eller digitalt
produkt. Om produktet for eksempel er en forestilling, kan det som leveres,
være et videoopptak av forestillingen. Inkludert i produktet vil det ofte også
være en lærerveiledning.
Skriftlig argumentasjon og bruksanvisning
Det didaktiske produktet leveres sammen med en
skriftlig begrunnelse og forskningsforankret argumentasjon for behovet for
produktet, omfang 4000 ord. Her får studentene vist at de kan argumentere med
bakgrunn i forskning og aktuelle styringsdokumenter. De bruker dermed forskning
aktivt og refererer ikke kun til forskningen.
Denne kompetansen er sentral for
å kunne drive skoleutvikling. Om en skal få med seg et lærerteam eller ledelsen
på for eksempel lekende eller utforskende arbeidsmåter, må en også forklare
hvorfor. I den skriftlige argumentasjonen skal også formålet med produktet
vektlegges. Også formålet skal være forankret i forskning og eventuelt
styringsdokumenter.
Inkludert i det skriftlige arbeidet skal studentene skrive
en bruksanvisning for produktet. Her skal de gjøre rede for hva produktet
består av, målgruppe, hvordan det brukes, og omfang. I denne delen gjøres det
også rede for de faglige områdene produktet skal omfatte. Dette er for å være
sikker på at sensor får med seg alle deler av et produkt og skjønner hvordan
det er bygget opp.
Muntlig presentasjon
Siste del av masteroppgaven er en muntlig
presentasjon på 25 minutter og en fagsamtale på 20 minutter, totalt 45
minutter. I presentasjonen skal studentene gå gjennom prosessen i arbeidet og
stegene i utviklingen av prosjektet og
ha et selvkritisk blikk på både prosess og produkt. Her skal metodiske valg
vektlegges, hvordan forskningsspørsmålene ble fulgt opp, og hvilke praktiske
implikasjoner disse fikk i utformingen av produktet. Til slutt innleder
sensorene en fagsamtale om prosjektet som helhet og utfordrer studenten til å
gjøre rede for sammenhenger, uklarheter og annet som ikke har kommet fram i
resten av masteroppgaven.
Gjennomføring av entreprenørielle masteroppgaver
Fra 2021 har vi på OsloMet hatt en pilot på master i
begynneropplæring der studentene har kunnet velge mellom enten en
entreprenøriell eller en akademisk masteroppgave.
Fra høsten 2023 er dette en
mulighet i de fleste masterfagene på grunnskolelærerutdanningen 1−10, og det
blir i alle fall 44 studenter som skal ha det entreprenørielle formatet på sin
masteroppgave i dette studieåret. De er fordelt på 26 prosjekter i åtte ulike
fag. I fjor var det 8, året før 4, så dette er i rivende utvikling.
Så langt har elleve studenter gjennomført denne formen for
masteroppgave. I det følgende skal vi beskrive to eksempler på hva studentene
har gjort.
Utvikling av nettressurs
I det første kullet utviklet Hedda Eline Rand en
prototyp for hvordan nettressursen til Senter for fysisk aktiv læring skulle
være, på både makro- og mikronivå, med undervisningsopplegg knyttet til fysisk
aktiv læring i norsk i begynneropplæringen [se note 1] (figur 2). Studenten var med på lansering av betaversjonen av nettsiden høsten
2022, og samarbeider fremdeles med SEFAL.
I lærerressursen ligger tre undervisningsopplegg utviklet av
Rand, som alle er testet ut av lærere med særlig kompetanse innen fysisk aktiv
læring. Både design på undervisningsoppleggene, innholdet i oppleggene samt
struktur og delingsressurs er utviklet gjennom masterarbeidet (figur 3).
Undervisningsoppleggene er tett knyttet til forskning både innen fysisk aktiv
læring og norsk i begynneropplæringen.
I den skriftlige delen presenterte Rand problemstillingen: Hvordan kan en ressurs for FAL-aktiviteter i
norskundervisningen være brukervennlig og inspirere lærere til å ta i bruk
fysisk aktiv læring (FAL) i begynneropplæringen?
Her framheves tema for produktet, vektlegging av
brukervennlighet og at lærere skal ønske å bruke tilnærmingen. Ett av hennes
forskningsspørsmål lød: Hvordan opplever lærerne å
fylle ut det digitale spørreskjemaet for deling av FAL-aktiviteter i
profesjonsfellesskapet?
Hun presenterte utvikling av dette på den muntlige delen av
masteroppgaven blant annet som vist i figur 4.
Her vises to versjoner av malen til høyre. Til venstre er
utdrag av intervju, med fargekoding på ulike kategorier til forbedring.
Utvikling av spill om våre nabospråk
Annette Aarup og Emilie Sandnes Torp utviklet et
spill, «Nabospillet» [se note 2], innen nabospråksdidaktikk
i begynneropplæringen (figur 5). Spillet er delvis brettspill, delvis digitalt
med språkprøver på dansk og svensk. Studentene opprettet et samarbeid med Språk
i Norden, søkte og fikk 300 000 NOK i Erasmus+-midler til å videreutvikle
spillet og gjøre det heldigitalt på den internasjonale plattformen til Språk i
Norden.
Spillet er for elever i begynneropplæringen og handler om at
elevene er tre skogsdyr som må gjøre ulike oppdrag for å samle gaver til ugla
som har bursdag. For å løse oppdragene må elevene lytte til svensk og dansk, og
skjønne hva de skal utføre, snakke på svensk eller dansk, og lete etter
forskjeller og likheter mellom de tre nabospråkene (figur 6).
Problemstillingen, som blir lagt fram i den skriftlige
delen, lyder: Hvordan kan man utvikle et spill som
eksponerer elever i begynneropplæringen for nabospråkene dansk, svensk og
norsk?
Her er utviklingen av produktet tydelig framhevet, og det
blir lagt vekt på eksponering av nabospråk. To forskningsspørsmål ble utviklet
og var styrende for uttesting med datainnsamling og analyse: Hvilke tilpasninger tilknyttet Nabospillet bør gjøres for å
engasjere begynneropplæringseleven? Hvilke tilpasninger bør gjøres for at
læreren enkelt kan ta i bruk Nabospillet i undervisningen?
I den muntlige delen presenteres og drøftes utviklingen av
selve spillbrettet kritisk ved blant annet lysbildet som er vist i figur 7.
Her er syklus 2, 3 og sluttprodukt av spillbrettet vist
øverst. Blå boks er evaluering av uttesting, basert på analyse av data.
Punktene er sortert etter om de omhandler henholdsvis problemstilling eller de
to forskningsspørsmålene. Endringer til neste versjon av spillbrettet er gjort
rede for i oransje bokser.
Vurdering
Den entreprenørielle masteroppgaven har samme
læringsutbyttebeskrivelser som den akademiske, og de samme hovedoverskriftene i
sensorveiledningen:
1. Faglig og vitenskapelig forankring
2. Konsekvent FoU-tilnærming
3. Struktur og presisjon
4. Selvstendighet og originalitet
5. Håndverksmessig skikkethet
Det gis én samlet
karakter, og i sensorveiledningen framheves spesielt at «Studentens analytiske
evner, samt studentens selvstendighet og evne til å drive utviklingsarbeid
vektlegges». De fem punktene framgår i ulik grad i de forskjellige delene av
masteroppgaven.
Drøfting
Den entreprenørielle masteroppgaven gir studenten
mulighet til å gjøre seg kjent med aktuell forskning på et avgrenset felt, for
deretter å argumentere for og å gjennomføre et utviklingsprosjekt der et
konkret didaktisk produkt blir utviklet.
Studenten får kompetanse i å utvikle
skolen så den blir relevant og fremtidsrettet. De får erfaring med at det er
greit å ikke lykkes perfekt ved første gjennomføring, og at det lønner seg å
være systematisk i å kartlegge hvordan noe fungerer. Pedagogisk designforskning
benyttes, en metode som egner seg godt i skolen også for utøvende lærere.
Sentralt i læreryrket er å utvikle nye undervisningsopplegg og kunne ha en
forskende holdning til egen praksis. Hva fungerte, hva kan endres til neste
gang så det er enda bedre ved neste anledning? Å være kritisk og konstruktiv
til egen praksis vil være nyttig for framtidens lærere.
Det står i de nasjonale retningslinjene i punkt 3.4 om
forskningsforankring at studentene skal «gjennom masteroppgava utføre et
selvstendig og omfattende forskningsbasert skriftlig arbeid» (Nasjonalt råd for
lærerutdanning, 2018). Vi har tolket dette som at forskriften er et absolutt,
og at retningslinjer er nettopp retningslinjer. Masteroppgaven skal være et
selvstendig og omfattende forskningsbasert arbeid, og i den entreprenørielle
masteroppgaven er deler av den skriftlig, deler er i andre modaliteter.
Ordet «entreprenøriell» kan gi assosiasjoner til
kommersialisering, bedriftsoppbygging og salg. Det er ikke hensikten med den
entreprenørielle masteroppgaven. Begrepet «entreprenøriell» er brukt for å
vektlegge at studentene skal utvikle noe som er robust nok til å fungere også
når de ikke selv står for gjennomføringen. Entreprenørskap innen utdanning
handler i stor grad om å utvikle god undervisning, prøve og feile på en
systematisk måte og så dele de gode oppleggene i etterkant.
Konklusjon
Hvordan kan så masteroppgaven gjøre studenten til en
bedre lærer i grunnskolen? En måte å gjøre det på kan være å la dem velge
format på masteroppgaven. Den entreprenørielle masteroppgaven gir studentene
kompetanse i å initiere og gjennomføre et forskningsbasert utviklingsprosjekt i
skolen. Å argumentere for behov for ulike undervisningsopplegg i skolen, med
bakgrunn i forskning og styringsdokumenter, er viktig kompetanse å ha med seg
ut i læreryrket.
I Stortingsmeldingen om innovasjon i offentlig sektor står
det: «Det er et mål at lærerne som uteksamineres selv skal kunne opptre
innovativt» (St. meld. 30 (2019–2020)), og denne masteroppgaven vil kunne gi de
kommende lærerne innovasjonskompetanse.
Den entreprenørielle masteroppgaven er
tett på læreryrket, en viktig motivasjon for studentene. De ønsker å jobbe i
skolen, og her får de vært midt i smørøyet.
Bjørndal, K. E. W. (2013). Pedagogisk
designforskning. I: M. Brekke & T. Tiller (red.), Læreren
som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skole. (s. 245–259).
Universitetsforlaget.
Gravemeijer, K. & Cobb, P. (2013). Design research for the learning
design perspective. I: T. Plomp & N. Nieveen (red.), Educational design research (s. 72-113). Netherlands
institute for curriculum development.
Øgreid, A. K. (2021). Intervensjonsbegrepet i fire
kvalitative forskningsdesign. I: C. Dalland & E. Andersson-Bakken (red.), Metoder i klasseromsforskning: Forskningsdesign,
datainnsamling og analyse (s. 209-238). Universitetsforlaget.
Annonse
Om forfatteren
Tuva Bjørkvold er førsteamanuensis i norsk ved
grunnskolelærerutdanningen på OsloMet. Hennes forskningsinteresser er
begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter,
literacy og fagovergripende perspektiver. Hun jobber for tiden med
tverrfaglighet og utvikling av en profesjonsrettet master.